دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱۳
۵۵
پس از اظهارنظرهای متفاوت در روزها و ماه‌های اخیر؛

ناگهان دارایی‌های بلوكه شده ۱۰۰میلیارد دلار كم شد!

پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۴۵
کد مطلب: 433627
در حالی كه از گذشته تا حتی روزهای اخیر دارایی‌های بلوكه‌شده ایران در اثر تحریم‌ها بیش از ۱۰۰میلیارد دلار و گاهی تا ۱۲۰ و ۱۵۰میلیارد دلار برآورد شده بود.
ناگهان دارایی‌های بلوكه شده ۱۰۰میلیارد دلار كم شد!
به گزارش جهان، در حالی كه از گذشته تا حتی روزهای اخیر دارایی‌های بلوكه‌شده ایران در اثر تحریم‌ها بیش از ۱۰۰میلیارد دلار و گاهی تا ۱۲۰ و ۱۵۰میلیارد دلار برآورد شده بود، روز گذشته رئیس كل بانك مركزی درخصوص رقم پول‌های بلوكه‌شده ایران، گفت: «۲۳ میلیارد دلار از اموال بانك مركزی و ۶ میلیارد دلار درآمد نفت در كشورهای ژاپن، كره، امارات متحده عربی و هند موجود است»، در این بین وزیر اقتصاد نیز عنوان داشت درگذشته درخصوص پول‌های بلوكه‌شده ایران در بانك‌های خارجی مبالغه صورت گرفته است.

دارایی مشتمل بر انواع مختلف می‌شود به طور مثال پول، زمین و مستغلات و سهام جزو دارایی‌ها به شمار می‌رود و حالا باید دید منظور رئیس كل بانك مركزی از ارائه آمار فوق تنها پول‌های بلوكه شده در كشورهای خارجی بوده یا اینكه این مقام مجموع دارایی‌های بلوكه را حدود ۲۵میلیارد دلارعنوان داشته است.

سیف در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ و اثرات آن بر بازار ارز اظهارداشت: «كاهش نرخ ارز در روزهای اخیر كه تحت تأثیر اخبار قرار گرفته ممكن است در چند روز آینده هم ادامه پیدا كند، اما با توجه به تعادل در عرضه و تقاضا این مسئله اثر بلندمدت ندارد و برای یكسان‌سازی نرخ ارز پنج تا شش ماه زمان نیاز است.»

رئیس كل بانك مركزی درخصوص میزان پول‌های بلوكه شده ایران نیز گفت: «۲۳ میلیارد دلار از اموال بانك مركزی در كشورهای ژاپن، كره و امارات متحده عربی موجود است. ۶‌میلیارد دلار از محل فروش نفت نیز در هند وجود دارد كه پس از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد، البته بانك مركزی ۵ میلیارد دلار بدهی به خارج از كشور دارد.»

با این تغییر ناگهانی در رقم دارایی‌های بلوكه‌شده ایران برخی گمان می‌كنند اعلام بیش از حد این دارایی‌ها قبل از وین برای فشار به افكار عمومی و حتی خواص برای مطالبه توافق بوده است! سیف درباره امكان اتصال سوئیفت به همه بانك‌های كشور، اظهارداشت: سوئیفت به عنوان مركز نقل و انتقالات بانكی از هم‌اكنون می‌تواند عملیات خود را آغاز كند.

مبالغه درباره رقم ارزهای بلوكه شده

از سوی دیگر وزیر اقتصاد با بیان اینكه لغو تحریم به تنهایی مشكلات اقتصادی را حل نمی‌كند، گفت: «قطعاً محدودیت‌های منابع ارزی برداشته می‌شود اما درباره عدد آن در رسانه‌ها مبالغه شده است.»

علی طیب نیا در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «با توجه به توافق، زمینه مناسب‌تری برای اصلاحات اقتصادی فراهم می‌شود. لغو تحریم به تنهایی مشكلات اقتصادی را حل نمی‌كند، قطعاً محدودیت‌های منابع ارزی برداشته می‌شود اما درباره عدد آن در رسانه‌ها مبالغه شده است.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سؤال كه عدد دارایی‌های بلوكه شده ایران كه پس از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد، چه مقدار است، خاطرنشان كرد: «در خصوص اعداد دارایی‌های ارزی كه قرار است به اقتصاد ایران بازگردد، مبالغاتی شده است. عدد ۱۲۰‌میلیارد دلاری دارایی‌های بلوكه شده ایران كه برخی رسانه‌ها می‌گویند، صحیح نیست. حدود ۳۵ میلیارد دلار از این دارایی‌ها در شركت نیكو سرمایه‌گذاری شده است كه مربوط به طرح‌های شركت نفت است و حدود ۲۲ میلیارد دلار در چین به عنوان وثیقه‌های فاینانس موجود است كه اگر تمامی این مبالغ را ارزیابی كنید به آن عددی خواهید رسید كه رئیس كل بانك مركزی بیان كرده است.»

طیب‌نیا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه آیا آزادسازی اموال بلوكه شده ایران مانند توافق ژنو مرحله به مرحله انجام می‌شود، تصریح كرد: «به محض اجرای توافق تحریم‌ها از روی تمامی اموال ما برداشته خواهد شد.»

ارقام مختلف از پول‌های بلوكه شده ایران

گفتنی است كه سال ۹۲ علی لاریجانی رئیس مجلس بدهی ایران ازكشور چین را حدود ۲۲ میلیارد دلار عنوان كرد و در همین بازه زمانی نیز یك بار هم جلالی رئیس مركز پژوهش‌های مجلس میزان دارایی‌های بلوكه شده را ۶۰ میلیارد دلار عنوان كرد. از سوی دیگر یكی از مقامات امریكایی نیز میزان دارایی‌های توقیف شده در بانك‌های خارجی را حدود ۱۵۰ میلیارد دلار عنوان كرده بود، حال جای دارد رئیس كل بانك مركزی و همچنین وزیر اقتصاد میزان دارایی‌هایی بلوكه شده ایران را كه قرار است در اثر توافق آزاد‌سازی شود، به‌طور شفاف عنوان كنند.
منبع : روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تبیان
Iran, Islamic Republic of
شادی و ذوق زدگی امثال هیلاری کلینتون! خبر خوشی برای ما ایرانیان نمی باشد...
رفته پیش کرسنت
United States
اون صد میلیارد کجا بود که حالا گم شده؟ دنبال بهونه نگردین برادرا کارت تموم شد الفاتحه
United States
اگه گفتین 800 میلیاردلار کجا و چگونه خرج شد جواب 100 میلیاردم میگیرین
اصلا منطق درستی نداره حرف شما...
رهگذر
این 800 میلیارد دلار از کجا اومده؟
آخه اگه کسی یه ذره از این اعداد و ارقام رو بشناسه میفهمه که اصلاً یه همچین عددی نمیتونه درست باشه.
جهت تقریب به ذهن عرض میکنم، 13 تن طلا که قرار بود سال 92 آزاد بشه و نشد و همین دو سه هفته پیش آزاد شد فکر میکنید چقدر ارزش داشت؟
13 تن طلا که با این همه ذوق زدگی وارد کشور شد نها 0/7 میلیارد دلار می ارزید.
United States
دلتونو خوش کنین دلواپسا درکتون میکنم
دلواپس سرنوشت کشور بودن بده؟!
بی خیالی خوبه؟!
United States
از اون دکل نفتی چه خبر
این نظرتون جالب نیست...
حتی اگر این موضوع واقعیت داشت، نباید بهانه ای باشه برای این که به بقیه موضوعات پرداخته نشه...
چه ربطی داشت؟!
عمار
Iran, Islamic Republic of
یکی بیاد توضیح دهد 100میارد دلار کم نیست .ییهوی کجا پرکشید!
Estonia
آقا هم فرمودند که مردم در باره مسئولین قضاوت خواهند کرد و درست هم فرمودند در کم کم واقعیتها عیان میشود
اگر در زمان.احمدی نژاد بود الان.ميگفتن دزدی صد میلیارد دلاری احمدی نژاد؛ سرمایه گذاری احمدی نژاد در خارج و..... ولی الان خفقان گرفته اند.
United States
مسولین وقت بیان دقیقا مقدارشو با سند و مدرک بگن این که خیلی ساده است
Iran, Islamic Republic of
باز اطلاعات متناقض و سلب اعتماد و زیر سوال رفتن صداقت مسئولین امور
United States
صد بار بدی کردی و دیدی ثمرش را خوبی چه بدی داشت که یکبار نکردید خجالت بکشید چقدر دروغ یا قبلا دروغ می گفتید و یا حالا باید رو سیاه شوید
اگر رقم دارایی های بلوکه شده انقدر بوده یعنی انرژی هسته ای رو با باقالی عوض کرده ایم
متاسفانه همین طوره...
مثل کوه بورسیه که موش زایید؟!دولت راستگویانه دیگه
امیدوارم که مسئولین جواب بدن...
علی
دو احتمال داره
اول اینکه:بیشتراز23میلیارد بهشون ندادند واین همه ملت رو گذاشتند سر کار ودچار ذوق زدگی کردند.
دوم:میخواستند دولت قبل رو خراب کنند که ببینیدملت دولت دهم گذاشته سرمایه ملت رو غارت کنند
صبر کنید یواش یواش صدای مسائل در میاد...
تبریک به خودم،تبریک به شما،تبریک به همه...
آقای سیف توضیح کامل دادند
مبلغ ۲۹میلیارد بلوکه شده
مابقی هم به خاطر مشکلات تحریم امکان وصول آن وجود نداشت
خودتونو به کوچه علی چپ نزنید
چی میگی برای خودت...
به خاطر مشکلات تحریم وصول نشد یعنی چی؟
اگه قرار بود به خاطر مشکلات تحریم پولی وصول نشه اون 23 میلیاردهم مجوز نمی گرفت...
تو خودت رو به خواب غفلت نزن باهوش...
مطمئنا بیشتر از این بهشون ندادند....
یعنی چی؟ خودت متوجه شدی چی نوشتی؟ جناب کوچه علی راست
مایه خجالتته آقای وزیر
همسایه سیف
الان مطمئنی این حرفشون بعدا دوباره تکذیب نمیکنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دولت راستگویان دیگه!هههههههههههههه
قبل از توافق همه چیز حتی آب و نان مردم را به رفع تحریم ها گره میزدند و چنان پیاز داغش را زیاد می کردند گویی با تحریم نمی شود زندگی کرد! اما الان 100میلیارد میشود 29 میلیارد ،دلیل گرانی دلار و طلا میشود حالت روانی،خدا بداد ما برسد ببینیم برای گرانی ها آتی چه بها نه ایی می آورند؟
مردم می فهمند حتی اگر لبو فروش و راننده تاکسی باشند
این دولت حل تمام مشکلات خصوصا مسائل اقتصادی را منوط به رفع تحریم ها می دانستند! الان دیگر هیچ بها نه ایی برای گرانی مایحتاج عمومی ندارند.مردم انتظار دارند در یک دوره 100 روزه کلید ارزانی ها و چرخ زندگیشان هم بچرخد.وعده ایی که آقای روحانی دادند.
مردم فقط موقع رای به شما عزیزن آقای روحانی؟...
چرا این همه آمار متناقضه؟!
رضا
Iran, Islamic Republic of
من 150 میلیارد دلارو قبول دارم. پول مملکت رو باید طوری دولت خرج کنه که من با مدرک کارشناسی ارشد 3 سال بیکار نمونم. خسته شدم از بیکاری و وعده های توخالی دولت.
نه تنها بیکار می مونی این جور بوش میاد یه چند میلیون نفری هم قریب الوقوع بهت خواهند پیوست،من می دونم آخر این دولت قحطی میاد
تو خودت بی عرضه ای که هنوز بیکاری چرا من با دیپلم و سه سال شاگردی تو بازار اکنون دارای خانه، ماشین و یک باب مغازه بزرگ هستم با صفر شروع کردم جزء صداقت هم دروغ نگفتم
انشاالله که از راه حلاله...
111111111111111
این اول توافقه پول هایی که هنوز آزاد نشده داره گم میشه توسط دولت وای به حال اینکه آزاد بشه
اینا برای این زور میزدن توافق بشه
از نظر من دولت با این توافق باز مردم باید برای انتخابات 96 حواسشون باشه.....
هنوز پولا نرسیده ... شد!
دولت راستگویان!
کمی حیا و خجالت هم خوبه.
اینهمه فعالیتهای هسته ای را تعطیل کردین که چی بشه؟
پس این 23 ماه هم فقط عشق فروش دشتاوردهای هسته ای حاصل از دولت قبل و همنشینی با کدخدا بود که سرو صدا راه انداختن؟
حالم به هم می خوره از این دولت..
کی میشه این ژنرالهای خودخوانده دروغگو دست از جان و مال و آبروی مردم بردارن...
علی
منظورت از جان و مال مردم احیانا همون ادمای اطراف احمدی نژاد نیسن،،اونا باید تا نوه ونتیجه هاشون جواب اختلاس ها و خلاف هاشونو بدن شما هم مواظب باش از همون قماشی
خوبه که منتقدین دولت همه دزد هستند و دولتی ها و طرفداران دولت همه امام زاده؛ منطقت منو کشته تکفیری
Indonesia
واقعا شماها دین هم می دانید چیست؟؟ اصلا وضعیت زندگی احمدی نژاد رادیده اید؟؟ به نظر تو آدمی که به قول شما 700 میلیارد دلار دزدیده باشد نباید بخشی از این پول در زندگی وی دیده شود؟ مثلا محل زندگیش عوض شود؟/ شرکتی بخرد ویا در خارج از کشور ملک و املاکی خریده باشد؟؟ خوب بگو ببینیم این دزدی های مورد ادعای تو در کدام سطح زندگی احمدی نژاد و خانواده اش وجود دارد که کسی نمی بیند؟؟ حاشا به ایمانی که ندارید
منظورم همون مردمی هستن که بهش رای دادن و اونایی که بهش رای ندادن.
اطرافت را ببین و انصاف بده.
ما که با دولت قبل عقد اخوت نبستیم و الان هم اوضاع دست این دولته. حتی اگر احمدی نژاد رئیس دولت فعلی بود و این رفتارها ازش سر میزد به شدت بیشتری انتقاد میکردیم.
چون لااقل اونا ظرفیت انتقاد را داشتند! اینا که همش دارن فحش میدن و از همه بدتر روحانی ناسزا نثار مردم و منتقدان می کنه. آخه کدوم رئیس جمهور لب مرزی ای چنین رفتار دور از تدبیر و خردی انجام میده؟؟؟
کاظم
خدايا دوستداران خود رابا اهل بيت (ع) وشهدا محشور ودوستداران کدخدا را باشيطان بزرگ محشور بفرما
Iran, Islamic Republic of
شما نگران نباش بقیه اش رو کتمان میکنن بیارن به بدن اقای ...
amirhosein
آخه تا کجا دروغ؟؟؟
تازه کجاشو دیدی
منطقی باشیم نه احساسی
منابع مالی بلوکه شده همین مقدار هست اما باید توجه داشت که خیلی از منابع به دلیل قطع بودن سوئیفت ایران بر اثر تحریم ها قابل انتقال نبوده و اگر این دو مقدار را با هم در نظر می گرفتند آقای دکتر سیف تقریبا 100 میلیارد می شده است
بصير
ملت و مسوولين دلسوز بايد چهارچشمي مراقب باشند
خيلي ها دنبال سوء استفاده از اين شرايط هستند...
ع ع
خدا از دروغ گویان منافق نگذرد که با دروغ ضربه به انقلاب و مردم می زنند
مجید
Finland
اون مبلغ 14میلیارد خسارت کرسنت را کم کرده اند یا خیر ؟؟؟؟؟؟؟راستی انتخابات اتی خرج دارد مگه نه ؟؟؟؟
ناشناس
Romania
بابا اینهمه حرص نخورید پولهای ایران در خارج بوده و هست حالا چه اصراری دارید که بیارید داخل بعد دوباره ببرید تو بانکهای خارج . بهتر است صبر داشته باشیم بلاخره حقیقت روشن میشود . وضعیت اشتغال و گرانی و رکود و اختلاس و .........کار میبره و زمانبر است یکشبه که نمیشود
کریمی
باید به گذشته برگشت و ببینیم برای اولین بار ارقام 100 میلیارد و یا بیشتر توسط چه کسی و بر مبنای کدام مستند عنوان شده است !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آنوقت میشود در بار ه اختلاف ارقام اضهار نظر کرد
...ر
قطعا از طرف دوستان دولت قبل نبوده!!!!!!!!!
به حرف مسئولین اقتصادی کشورمان نباید اعتماد کرد باید میزان دقیق این پولها توسط مردم و رسانه ها پیگیری شود و سخنان مسئولین مربوطه راستی آزمایی شود توافق هسته ای اگر کلاه گشادی بود که بر سر ملت گذاشتند ولی حداقل یک خاصیت داشت و آن اینکه واژه "راستی آزمایی" را به جای واژه "اعتماد " بر سر زبانها انداختند اوباما رئیس جمهور امریکا در مصاحبه اخیرش پولهای بلوکه شده ایران را یکصد و پنجاه میلیارد دلار اعلام کرده است ولی این آقای سیف بانک مرکزی خودمان می گوید بیست و سه میلیارد که خیلی تفاوت دارد باید مراقب بود که در وسط این معرکه این پولها توسط دزدهای ناشناس و امثال خاوری پور های کشف نشده هپل و هپو نشود . رسانه ها و مجلس مراقبت کنند و به هیچوجه اعتماد نکنند در شرایط فعلی همین پولهای نامعلوم بلوکه شده میتواند منشاء سوء استفاده های کلان شود ./
United States
هنوز هیچی نشده کار خودتان را بی ارزش کردید . واقعا شادی اروپایی ها از این توافق که به نفع ایران شده خیلی عالی بود از ما خوشحال ترند واقعا ایران را دوست دارند.