کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی حقیقت از زبان راکعی افشا می‌شود...

توافق امضا نشده «جریان خاص» شروع کرد؛ نوبت رفع حصر است!

24 تير 1394 ساعت 15:41

چرا جریان سیاسی خاص همانند سال ۹۱ که با چراغ خاموش برای آقای هاشمی رفسنجانی تبلیغ می‌کرد و راستش را به مردم نمی‌گفت؛ به حرکت سیاسی در لفافه علاقه دارد و از گفت و شنود صریح با افکار عمومی و منتقدان حذر می‌کند؟!


گروه سیاسی جهان نیوز:  حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از معاریف حزب کارگزاران سازندگی، اخیراً و قبل از اعلام جمع‌بندی وین، طی یادداشتی در روزنامه اعتماد، گفته‌های کرباسچی، دبیر کل این حزب در ضیافت افطار رئیس‌جمهور روحانی مبنی بر ضرورت مذاکره ملی! را بصورت تلویحی مورد تأیید قرار داده و با خلط کردن این مسئله با دو مقوله مذاکرات هسته‌ای و توصیه به روحانی مبنی بر ضرورت عملگری بیشتر در عرصه سیاست داخلی! نوشته است:

«معجزه گفت‌وگو»، بهترین دستیافت از مذاکرات دو ساله ایران با گروه ١+٥ است. دیپلماسی دولت اعتدال خود را به خوبی نشان داد که می توان با حوصله نشست و با قدرت استدلال و تحلیل با مسائل و اختلافات برخورد کرد و کارها را به خوبی پیش برد. پس زمانی که معجزه گفت وگو وجود دارد چرا در مسائل داخلی از این مهم استفاده نکنیم. دولت اعتدال با این تجربه می تواند بهترین عملکرد را در مسائل سیاست داخلی داشته باشد. با معجزه گفت وگو به عرصه سیاست داخلی ورود پیدا کند و با در پیش گرفتن یک گفت وگوی سیاسی برای خاتمه دادن به مشکلات، بازسازی جناح‌های معتدل و همسو با اهداف نظام اسلامی و با ایجاد همکاری بین جناح‌های مختلف برای ارتقا هرچه بیشتر اهداف عالیه دولت حرکت کند.

در همین زمینه محمدرضا تابش، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز با اشاره به جمع‌بندی اعلام شده در وین به سایت حزب ندای ایرانیان گفته است: ما باید آمادگی داشته باشیم. البته در عرصه داخلی هم مسلما گشایش حاصل خواهد شد. از دولت که از این مسئله مهم خارجی فارغ شد انتظار این است که در عرصه داخلی نسبت به تحقق شعارهایش عمل کند که امیدواریم اینگونه بشود!

علی شکوری‌راد، چهره خاص سومی است که او هم در گفت‌وگو با سایت حزب ندای ایرانیان اظهار کرده است: فضای بعد از توافق یک فضای مثبت بین المللی و یک فضای مثبت داخلی خواهد بود که به دولت برای تحقق برنامه های بعدی و وعده هایی که در انتخابات به مردم داده است کمک می‌کند.

کیانوش راد، چهره دیگری از اصلاح‌طلبان است که در صبح روز چهارشنبه، یعنی روز بعد از اعلام جمع‌بندی در وین، طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشت: خوشبختانه پرونده هسته‌ای ایران بالاخره به نتیجه نهایی رسید اما ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن در فواصل معقول و مشخصی هویدا خواهد شد. ازجمله این تاثیرات که دور از انتظار هم نیست اینکه فضای سیاسی داخلی از شرایط موجود به سمت وضعیت مطلوب‌تر تغییر جهت دهد...با رفع تهدیدهای بیگانگان انتظار بازتر شدن فضای سیاسی انتظاری معقول و منطقی است.

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات هم به شماره روز چهارشنبه شرق گفته است: پس از حصول این توافق، دولت می‌تواند شرایط مناسب‌تری را در داخل فراهم کند...در مجموع امیدوارم که از این پس در مناسبات خارجی و داخلی شرایط مناسب‌تری را شاهد باشیم.

علی تاجرنیا نیز طی صحبت هایی در شرق با اشاره به توافق دولت روحانی و کشورهای ۱+۵ اظهار کرده است: دولت باید بتواند همان‌طور که موضوع هسته‌ای را حل کرده است، فضای سیاست داخلی را هم مدیریت کند. باید بتوان فضای داخلی را به سمتی سوق داد که تمام جریانات سیاسی امکان حضور و اظهارنظر داشته باشند. به‌هرحال به نظر می‌رسد در داخل هم‌اکنون فضا به‌نفع اصلاح‌طلبان و طرف‌داران دولت است. بر همین اساس هم انتظار جامعه این است که گشایشی در فضای سیاسی کشور ایجاد شود.

آذر منصوری و رسول منتجب‌نیا هم همین محتوا را بصورت تکراری مورد اشاره قرار داده‌اند!

 شاید بهتر بود مرعشی و دیگران صبر می‌کردند تا اینکه نتیجه جمع‌بندی اعلام شده در وین و در ادامه توافق هسته‌ای میان دولت رئیس‌جمهور روحانی و ۱+۵ برای مردم مشخص و ملموس شود تا آنگاه لب به ثنای فوائد آن و بیان انتظار اصلی خود می‌گشودند.

همچنین قابل ذکر است که گویا نه غلامحسین کرباسچی قصدی برای توضیح مدلل تئوری تازه بیان شده‌ی خود دارد و نه همقطاران وی چنین کاری را می‌پسندند و آقایان جملگی فقط درصدد طرح معنایی به نام مذاکره ملی هستند.

فی‌الواقع آنها به این سؤالات جواب نمی‌دهند که اولاً وجوب این مذاکره ملی چیست؟! ثانیاً این مذاکره ملی بین چه کسانی باید برگزار شود؟ و ثالثاً آیا مثل همیشه پای اصرار آنها بر تلاش برای رفع حصر و محدودیت از فتنه‌گران و مذاکره با نظام در این زمینه در میان است یا خیر؟!

چرا جریان سیاسی خاص همانند سال ۹۱ که با چراغ خاموش برای آقای هاشمی رفسنجانی تبلیغ می‌کرد و راستش را به مردم نمی‌گفت؛ به حرکت سیاسی در لفافه علاقه دارد و از گفت و شنود صریح با افکار عمومی و منتقدان حذر می‌کند؟!

گفتنی است پیش از تئوری مذاکره ملی کرباسچی؛ بحث «دولت آشتی ملی» بصورتی پررنگ و مدت‌دار در کلام آقای هاشمی رفسنجانی تکرار می‌شد که پس از مدتی سرد شد و دیگر مورد اشاره قرار نگرفت.

منتقدان از این می‌گفتند که تئوری آشتی ملی باید برای کشورهای درگیر بحران داخلی مطرح شود و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با این معضل روبه‌رو نیست.

یادآور می شود، پس از مرعشی و در قبل و بعد صحبت‌های اشاره شده از چهره‌های اصلاح‌طلب مذکور؛ فاطمه راکعی، از فعالان اصلاح طلب طی یادداشتی همین محتوا را مورد تکرار قرار داده و در شماره سه‌شنبه گذشته اعتماد با اشاره به احتمال اعلام جمع‌بندی مذاکرات در وین نوشته است:
وقتی ما با بزرگ‌ترین و قدرتمندترین دشمنان‌مان پای میز مذاکره می نشینیم و برای حفظ منافع ملی تلاش می کنیم چرا باب این مذاکره را در داخل و برای حل و فصل مسائل داخلی خود باز نکنیم. بی تردید چنین اقدامی می تواند به تقویت منافع ملی و ایرانی مقتدر بینجامد، چرا که بسیاری از کسانی که دچار محدودیت هایی شده‌اند همه فرزندان همین نظام و انقلاب هستند و همیشه در راستای اعتلای ایران عزیز قدم برداشته‌اند!

این یادداشت راکعی، تأیید کننده تحلیل موجود است مبنی بر اینکه وجه اصلی بحث مذاکره ملی کرباسچی و تأییدکنندگان آن که به بهانه اعلام جمع‌بندی مذاکرات وین، مجدداً آنرا پیش کشیده‌اند احتمالاً در اصلی‌ترین هدف خود، بر رفع حصر و محدودیت از فتنه‌گران اصرار خواهد کرد.
منبع:فارس


کد مطلب: 433552

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/433552/توافق-امضا-نشده-جریان-خاص-شروع-نوبت-رفع-حصر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com