سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

کشورهای ناقض حقوق کودکان کار +نقشه

دوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب: 429367
شماری از کشورهای پیشرفته و توسعه نیافته جهان هم چنان از تصویب کنوانسیون های مرتبط با رعایت قوانین حقوق کار برای کودکان امتناع ورزیده اند.
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، با وجود پیشرفت های مکرر جامعه بین المللی در زمینه رشد و توسعه اقتصادی، هم چنان رعایت حقوق کودکان جزو دغدغه های کلان بسیاری از نهادهای بین المللی فعال در زمینه کودکان قرار دارد.

کودکان کار یکی از معضل هایی است که هم چنان گریبان گیر بسیاری از کشورهای توسعه نیافته است، با این حال ظاهرا بسیاری از کشورها خود را متعهد به تصویب دو معاهده اساسی در زمینه حقوق کودکان کار ( کنوانسیون حداقل سن کار و کنوانسیون بدترین اشکال کار کودک ) کرده اند. با این حال هستند کشورهایی که هنوز یکی از این دو معاهده یا هر دو آن ها را تصویب ننموده اند.

معضل کودکان کار در کشور ایران نیز یکی از موضوعاتی است که هم چنان لاینحل و بی سرانجام مانده است. با گذری بر خیابان های پایتخت و کلان شهربه وضوح می توان کودکان کار را مشاهده کرد، امری که می بایست مورد توجه مسئولین قرار گرفته و تمامی همت خویش را جهت رفع آن به کار بندند.

برآورد نقش فوق نشان می دهد که کشور ایران هم چون برخی کشورهای پیشرفته نظیر کانادا، آمریکا و استرالیا هم چنان یکی از این دو کنوانسیون کلیدی ( رعایت حداقل سن کار) را به تصویب نرسانده است. اگرچه کشورهایی هم که این کنوانسیون ها را تصویب کرده اند (به ویژه در آفریقا، جنوب و غرب آسیا و هم چنین آمریکای لاتین) در رعایت آن چندان موفق نبوده اند.


در نقشه فوق کشورهایی که با رنگ نارنجی ترسیم شده اند کنوانسیون بدترین اشکل کار کودک را تصویب نکرده اند. کشورهای زرد رنگ کنوانسیون حداقل سن کار را تصویب نکرده و کشور قرمز رنگ هر دو کنوانسیون را هم چنان نپذیرفته است. سایر کشورهای خاکستری نیز حقوقا هر دو معاهده را تصویب کرده، اما در مرحله اجرا با کاستی هایی مواجه بوده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *