دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

دو سوم جمعیت جهان در آستانه خشکسالی

جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 428721
تغییر شرایط آب و هوایی و رشد جمعیت و گسترش صنایع آب بر از یک سو و کاهش منابع آبی از سوی دیگر جهان را در تامین آب شرب با مشکل روبه رو ساخته است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، پیش‌بینی‌های جهانی حاکی از آن است که ۴۰ درصد از جمعیت جهان در۸۰ کشور تا قبل از سال ۲۰۲۱ با کمبود شدید آب روبه رو می‌شوند و در ۲۰ سال آینده نزدیک به دو سوم جمعیت جهان با کمبود شدید یا نسبتا شدید منابع آب مواجه می‌شوند که عمدتا در مناطق آفریقای شمالی، خاورمیانه و آسیای غربی هستند.

این مشکل با رشد جمعیت، گسترش فعالیت‌های کشاورزی، افزایش شوری آب، خاک، آلودگی‌های کشاورزی و فعالیت‌های شهری و صنعتی تشدید می‌شود.

کشور ما نیز به تبع تغییر در شرایط آب و هوایی و قرار گرفتن ۸۴ درصد از مساحت خود در جغرافیای خشک و نیمه خشک جهان به عنوان کشوری در معرض آسیب قرار دارد و با چالش‌هایی از جمله کاهش آب تالاب‌ها، پایین رفتن سطح آّب زیر زمینی، تقاضا برای برداشت بیش از ظرفیت از منابع زیرزمینی و به هم خوردن تعادل این منابع که منجر به کاهش حجم ذخایر آب استراتژیک زیرزمینی و تغییرات کیفی در سفره‌های آب، دست و پنجه نرم می‌کند.

علاوه بر موارد نام برده برداشت بیش از ظرفیت از آب‌های زیرزمینی به تنهایی عواقبی همچون نابودی آبخوان‌ها، فرونشست زمین، نابودی خاک وکشاورزی و آسیب پذیر کردن زمین‌ها در مقابل زلزله را به دنبال خواهد داشت.

از این روی جهانیان و به دنبال آن ایران به فکر درمان و تا حدی پیشگیری شرایط حال حاضر برای حفظ این نعمت خدادای و دستیابی به راهکار برای نجات سیاره مان از نابودی است.

در کالیفرنیای آمریکا به دلیل ادامه خشکسالی هزینه آب برای مصارف خانگی و کشت را برای مردم افزایش داده و یا در کراچی پاکستان کارخانه‌های تولید فولاد به عنوان صنعتی آب بر را تعطیل و در انگلیس برای آبیاری چمن حیاط منازل جریمه سنگین وضع کرده‌اند.

در ایران نیز مسئولان امر از طریق تصویب قوانین جدید همچون توزیع عادلانه آب و طرح تعادل بخشی و احیا منابع آب زیرزمینی به دنبال بهبود در شرایط هستند.

در هفته اخیر و به دنبال برگزاری همایش بین‌المللی شبکه آسیایی برنامه G-wadi رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا شرایط آبی کشور را متاثر از دو مولفه تغییر اقلیم و مدیریت منابع آبی و مشکلات ناشی از آن دانست.

وی در توضیح این دو مولفه افزود: علاوه بر رشد ۱.۵ درجه‌ای هوا در بحث مدیریت نیز تمام دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که مشکلات کلان آب ریشه در ضعف مدیریت منابع دارد و با مدیریت اشتباه حتی با دارا بودن منابع آبی فراوان باز هم با مشکل روبه رو خواهیم شد.

معاون وزیر نیرو اذعان داشت: برای تامین آب شرب با برنامه‌های ضربتی و موقتی می‌توانیم بحران را برای کوتاه مدت پشت سر بگذاریم اما برنامه ریزی‌های ما باید برای بلند مدت باشد، همچنین ما باید به جای ساختن سد پتانسیل خود را به سوی حفظ منابع زیرزمینی سوق دهیم.

بر این اساس؛ از این پس مدیریت منابع آب جزو اولویت‌های وزارت نیرو قرار خواهد گرفت تا آب به عنوان امانت آیندگان در دست ما به گونه ‌ای حفظ و مدیریت شود که نسل‌های بعد ما را به دلیل بی‌تدبیری مورد سرزنش قرار ندهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *