يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۲

اعتراض بازیگرمعروف به مدعیان روشنفکری

سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 428174
قشر روشنفکر ما هم در برابر بی عدالتی هایی که در غرب صورت می گیرد و هم در مقابل اتفاقات و کشتاری که در خاورمیانه و به ویژه یمن صورت می گیرد، بی تفاوت هستند و موضع گیری نمی کنند.
به گزارش جهان به نقل از «من یمنی ام»، آتش جنگ علیه یمن، هر روز شعله ورتر می شود و سکوت سازمان ملل مرگبارتر از همیشه ادامه دارد، آنان که باید کاری کنند تا تجاوز بی رحمانه عربستان خاتمه پیدا کند، دست روی دست گذاشته اند و حتی گاهی آب به آسیاب دشمن می ریزند و نمی خواهند داد مظلوم را از ظالم بستانند. این، در حالی است که در سرزمین ایران نه تنها سیاستمداران بلکه هنرمندان نیز از کشتار بی گناهان و وقوع پلیدی و زشتی در سرتاسر جهان، قلب هایشان به درد می آید و از صمیم جان به صلح می اندیشند. در همین ارتباط محمد کاسبی، هنرمند برجسته کشورمان رسالت انسانی مردم ایران را در چنین بزنگاه حساسی ابراز همدردی و انجام کمک های بی دریغ و بشردوستانه می داند.

• ایران همواره در هنگام تجاوز به حقوق مظلومان پیشقدم بوده، اما اکنون خیلی ها اعتقاد دارند که باید به جای پرداختن به مباحث این چنینی، به فکر مملکت خودمان باشیم. آیا شما نیز به عنوان یک هنرمند، معتقد هستید باید در زمان فعلی که به حقوق مردم یمن تجاوز شده، سکوت کرد و به فکر کشور خود بود؟

تجاوز وحشیانه به مردم یمن اقدامی ناپسند است و کمک به ملت این کشور مظلوم، جزء وظایف انسانی ماست، چرا که در سردر سازمان ملل این شعر که «بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش زیک گوهرند/چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار» نوشته شده و در واقع این شعر سعدی نشان می دهد که ایرانی ها، مردمانی هستند که در هنگام ظلم به افراد دیگر سکوت نکرده و به مقابله با ظالم پرداخته و دست مظلوم را می گیرند.
من برخلاف نظر برخی از افراد که اعتقاد دارند باید به جای کمک به مظلومان سایر نقاط جهان، به فکر مملکت خود باشیم، معتقدم کمک به امنیت و آسایش سایر نقاط جهان ماموریت و رسالت انسانی ماست و باید در هنگام بوجود آمدن جنگ یا مشکلاتی در سایر نقاط جهان، دست گیر مظلومان باشیم.

• چرا بخشی از جامعه هنری ما نسبت به کوچکترین ناعدالتی در غرب، سریع موضع گیری می کنند اما نسبت به کشتارهای صورت گرفته در خاورمیانه و یمن بی تفاوت هستند؟

بنده به طور کلی این مسئله را قبول می کنم، اما معتقدم قشر روشنفکر ما هم در برابر بی عدالتی هایی که در غرب صورت می گیرد و هم در مقابل اتفاقات و کشتاری که در خاورمیانه و به ویژه یمن صورت می گیرد، بی تفاوت هستند و موضع گیری نمی کنند. زیرا آنان چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی پایشان می لنگید و فکر می کنم این اقشار به غلط اسمشان روشنفکر است. بنده بر این موضوع تاکید دارم که در حقیقت روشنفکر واقعی نباید از کنار اتفاقات پیرامون و وقایعی که در دنیا روی می دهد، ساده بگذرد.

• آیا شما به عنوان یک هنرمند حاضر هستید که به مردم مظلوم یمن کمک کنید؟

من یک ایرانی هستم و به عنوان یک ایرانی هر کمکی که از دستم بربیاید برای مردم مظلوم یمن انجام خواهم داد. بی تردید در این جنگ، کودکان و زنانی بی گناه به خاک و خون کشیده می شوند و در چنین شرایطی، رساندن آب و غذا و دارو به آنان وظیفه ای انسان دوستانه است و نباید افراد جامعه به ویژه هنرمندان از این مسئله انسان دوستانه غافل شده و آن را به فراموشی بسپارند.

• تاکنون تصویری از شهدای یمن و مشکلات آب، غذا، دارو و مردم این کشور مشاهده کرده اید؟

بله، دیده ام و به شدت نیز تحت تاثیر قرار گرفته و ناراحت شده ام و امیدوارم این جنگ هرچه زودتر خاتمه پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روشنفکر یا روشنفکر نماهای که فقط بلدند آروغ روشنفکری را بزنند و با یک ظاهر عجیب و غریب ...
رمضان شریف
ببخشید حالا اگه اسم ایشون رو ذکر میکردید اسراف میشد یا خودشون خواستن ناشناس باشن؟