چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
کردوانی:

بدلیل بی‌توجهی‌ها وارد خشکسالی شده‌ایم

پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 427193
از۳ دهه قبل بحران آب در ایران کلید خورده و به دلیل بی تفاوتی ها وارد دوران خشکسالی شده ایم.
به گزارش جهان به نقل از خبر، پروفسور کردوانی پدر علم کویرشناسی کشور در سخنرانی که در محل دانشگاه زنجان همزمان با هفته محیط زیست برگزار شد، گفت: حفره بی­ رویه چاه­ های غیرمجاز آب و غارت آب موجب شده تا این روزها بیشتر شهرهای کشور در تامین آب با مشکل مواجه شوند.

وی با تاکید بر اینکه میزان آب بستگی به بارش باران دارد، افزود: گرم شدن کره زمین شرایط را به گونه­ای پیش برده که اکنون به دلیل قطع چرخه تکمیل آب در وضعیت بحران آبی­ قرار گرفته ایم.

کردوانی با بیان اینکه برخلاف برخی ادعاها باید در بخش کشاورزی آب مصرف شود، اظهار کرد: هدر رفت آب با روش هایی همچون غرقابی باعث شده تا با چالش های آبی دست به گریبان شویم.

وی با اشاره به توسعه امکانات طی دهه اخیر عنوان کرد: متاسفانه با رشد تکنولوژی و تحولات روی داده در عرصه علم شاهد غفلت در مدیریت منابع آبی بوده ایم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اوضاع آبی زنجان نسبت به برخی مناطق کشور نسبتا مطلوب است، ادامه داد: تنها مشکل منابع آبی زنجان مربوط به قسمت جنوب است.

کردوانی سدسازی را یکی از معضلات سد راه منابع آبی بیان کرد و افزود: سدسازی سد راه توسعه بخش کشاورزی و مراتع شده که به دلیل خشکسالی این روزها شاهد از بین رفتن مراتع و در نتیجه آن فرسایش خاک شده ایم.

وی ماحصل فرسایش خاک را وقوع سیلاب­ها و بروز خسارت های ناگوار عنوان کرد و گفت: همین بی­ تفاوتی ها موجب شده تا حیات وحش در تامین علوفه با مشکل مواجه شود که شنیدن اخبار انقراض نسل آنها دردآور است.

کردوانی با تاکید بر اینکه باروری ابر تنها در ارتفاعات امکان دارد،بیان کرد: در شرایط کنونی که بارندگی کمتر از گذشته در بیشتر نقاط کشور امکان دارد امکان باروری ابر وجود ندارد.

چهره ماندگار جغرافیا ساخت سدها در خشک شدن دریاچه ارومیه را یادآور شد و افزود: شکافت این سدها نیز مشکل اصلی را رفع نخواهد کرد چرا که مشکل و بحران کنونی وخیم‌تر است. وی کاهش فعالیت‌های کشاورزی در مسیر این دریاچه را راهکاری برای جبران بحران خشکی این دریاچه دانست و گفت: آب دریاچه ارومیه از طریق آب‌های سطحی، آب سد و آب‌های زیر‌زمینی تامین می‌شود، کاهش فعالیت‌های کشاورزی در کاهش عمق خشکی دریاچه ارومیه تاثیر دارد. کردوانی نمک دریاچه ارومیه را از نوع بلور کریستال اعلام کرد و ادامه داد: برای سیراب کردن این دریاچه جمع‌آوری نمک دریاچه ارومیه باید در اولویت باشد. به نظرم در زمان اضافه کردن آب سدها به دریاچه در کاهش تشنگی دریاچه موثر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *