جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱۳۹
۲۵

شهاب مرادی: قبل از عقد، صیغه نکنید

چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 427088
درصد کمی از گفت و گو های قبل از خواستگاری مرتبط با ازدواج است؛ دوست بودن دختر و پسر نامحرم با هم شرعا حرام است؛ بنده صیغه موقت و محرمیت را توصیه نمی­کنم و پسری که به خواستگاری دختری رفته است، قبل از تصمیم به ازدواج دلیلی ندارد که به یکدیگر محرم شوند.
به گزارش جهان به نقل از رسا، حجت­ الاسلام شهاب مرادی، کارشناس رسانه ملی شب گذشته در برنامه آیینه خانه که از شبکه دو سیما پخش شد، به بیان نکاتی درباره خواستگاری و شناخت صداقت سخنان خواستگار پرداخت و خاطرنشان کرد: برخی از خانواده‌­ها صحبت کردن دختر و پسر درباره ازدواج را خوب نمی­‌دانند که منشأ برخی از طلاق‌­ها همین مسأله است.

وی اظهار داشت: گفت و گو و ارتباط دختر و پسر با هم قبل از مراسم خواستگاری و خارج از فضای خانواده مناسب نیست؛ چرا که لذت جویی بوده و فضای دلبری است و مسؤولیت پذیری در پس این رابطه‌­ها نیست.

کارشناس رسانه ملی با بیان مناسب نبودن گفت و گو و ارتباط دختر و پسر قبل از ازدواج گفت: توصیه می­شود که در جلسات گفت و گوی خواستگاری طرفین نظر خود را به صورت واضح بیان کنند و نسبت به اظهارات طرف مقابل هیجان نشان ندهند.

کارشناس رسانه ملی گفت: قرار است که در صحبت دختر و پسر مسائل مختلف مربوط به دین، سیاست، اقتصاد، علم و خانواده مطرح شود و گفت و گو کنند و این گفت و گو باید هدفمند و با نظارت خانواده و دارای زمان‌بندی باشد.

وی درباره مکان جلسه خواستگاری یادآور شد: جلسه خواستگاری هم در خانه و هم بیرون از خانه برگزار شود و در خواستگاری بیرون از خانه والدین نیز همراه دختر و پسر باشند که در طول مسیر می­توانند رفتار پسر در هنگام رانندگی و برخورد او در بیرون از منزل را مورد بررسی قرار دهند.

حجت­الاسلام مرادی درباره جلسه خواستگاری خاطرنشان کرد: بیرون رفتن دختر و پسر با هم قبل از عقد و بدون حضور والدین مناسب نیست و اثرات بدی را در بر خواهد داشت؛ خارج از موضوع صحبت کردن دختر و پسرها در جلسات خواستگاری اثرات بد خود را دارد و از اشتباهات رایج دختر و پسرها این است که فکر می­کنند مسؤولیتی در قبال خواستگار دارند و اسیر مشکل طرف مقابل می­‌شوند؛ خارج از موضوع صحبت­ کردن دختر و پسرها در جلسات خواستگاری آشنایی نیست، بلکه معاشرت است.

کارشناس رسانه ملی اظهار داشت: در جلسات خواستگاری باید سؤالات را به درستی مطرح کنند؛ در مطرح­ کردن سؤالات باید و نباید وجود ندارد و باید به صورت عادی مطرح کرد؛ به عنوان مثال درباره شرکت در انتخابات باید این طور بگویند که آیا در انتخابات شرکت می­‌کنی؟ در این نوع مطرح ­کردن نکته ­ای است که هر نوع پاسخی داده شود، طرف مقابل متوجه نوع افکار او خواهد شد.

وی به بیان دو نکته مهم درباره جلسه خواستگاری پرداخت و تصریح کرد: جایی که مثلا مسائل دینی در خانواده برای دختر یا پسر مهم است، باید حتما مسائل مهم مطرح شود؛ توصیه می­ شود که در جلسات گفت‌و‌گوی خواستگاری طرفین نظر خود را به صورت واضح بیان کنند و نسبت به اظهارات طرف مقابل هیجان نشان ندهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
خیلی عذر می خواهم
هرچند بحث های جالبی شد اما اگر طبق نسخه های ایشون جلو بریم مسلم دخترها پسرها تا 60 یا 70 سالگی عذب می مونند
ایشون فقط می گفت دختر بدهید یا ندهید اما متاسفانه صحبتی از جمع بندی روی شخصیت افراد نداشت و انگار وظیفه دختر خانومها این بود که مچ پسرها را بگیرند کلا با این مشاوره های ناکامل مخالفم چون زندگیم را با یکی از این مشاوره های غلط باختم
سما
سلام
اين برنامه رو ديدم
واقعا عالي بود
لطفا باز هم به انتشار خلاصه هاي ان ادامه دهيد
ممنون
مهردادبابصیرت و نابغه و متفکرواسلام شناس
بسیار برنامه مهوع و سخیفی بود خداوندشفات بده
اسمت بیشتر از اظهار نظرته !!!!!!!!!
صالحی
تعدد غلط های املایی در این متن شرم آور است . حداقل 8 غلط املایی وجود دارد. فقط در پاراگراف یکی مانده به آخر 4 غلاط تایپی مشاهده می شود . کمی دقت و تمرکز به خرج دهید لطفا.
Iran, Islamic Republic of
راست مي گه والله . بعضيا بجاي اينكه مسير مستقيم را نشان جوونا بدن و موانعو از سرراه بردارن، حرف صيغه و اين مزخرفاتو پيش مي كشن؟؟!! قبل از ازداجشم خوب نيست چه برسه به ........
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
جناب ناشناس صیغه یا ازدواج موقت حکم مسلم شرعی و فقهی است و درست نیست بنظرم به احکام خداوند بگیم "مزخرف"!
اولویت با ازدواج دایمی ست و ازدواج موقت در زمانی که امکان ازدواج دایم نیست تحت شرایط خاص و رعایت حقوق طرفین است.
پس صحیح نقد کنیم...
علی
آقای محترم صیغه دستور دین و شریعت است .که توسط پیامبر اسلام ابلاغ شده است.
مزخرف نیست این نوشته نو مزخرف است./تمام
جهان تو چرا توهین به محکمات دین را منتشر میکنی .
صیغه مزخرف نیست از احکام خداوند است البته در جای صحیحش باید به کار برود
Iran, Islamic Republic of
ایشون توهین به حکم اسلام کرده و گفته مزخرف چرا چاپ کردید
محمد
Romania
شما احتمالا حرف استادو نفهمیدی
شما نمی خواد آبو گل آلود کنی و ماهی غرض و مرض خودتو بگیری
احتمالا شما از طرفدارای همباشی سیاه که اسمشو گذاشتن ازدواج سفید باشی که اینقدر راحت به حکم شرعی توهین می کنی
خدا خیر بده به حاج آقا
پدر و مادرها به حرفهایی ایشون گوش می دهند و ایشون از نظرات ما جوانها آگاه است .در واقع مسیر ما را کوتاه می کنند
خيلي از جهان متشكرم من برنامه را ديدم عالي بود و نكات آموزنده و شگفت

به همه خانواده ها و جوانها توصيه مي كنم حتما تكرار اين برنامه را از دست ندهند
الهام درستی
Spain
بیان این مباحث در رسانه هم برای جوانان در مرحله ازدواج و هم پدر و مادر ها بسیار مناسب و تاثیر گذار است.خدا به علم و وقت حاج آقا برکت بده.
حیدری
سلام،بسیار کاربردی در مورد سوالات جلسه خواستگاری صحبت کردند،صدا و سیما تا کنون فیلم و سریال های متعددی با این مضمون تهیه کرده اما در هیچ کدام از آنها به این سادگی و روانی به این مسئله پرداخته نشده است
لطفا دقیق بخونید ایشون صیغه را رد نکرده بلکه گفته:
"قبل از تصمیم به ازدواج دلیلی نداره محرم بشن"
بابا شما را به قران بیایید یکم منطقی فکر کنیم یعنی دختر و پسرهایمان اینقدر کثیفن که حتی در مجلس خواستگاری هم به فکر شهوت باشن , فکر میکنین دلیل اینهمه طلاق چیه مطمعنأ یکی از دلایلش عدم شناخت کافی قبل از ازدواجه
مهدیار
چه ربطی به شهوت داره.
اون چیزی که بعد از ازدواج خودش رو نشون میده اختلافات فرهنگی و خانوادگیه که در جلسات دو نفره دختر و پسر نمیشه بهش پی برد.
علوی
Iran, Islamic Republic of
ظاهراً جناب آقای مرادی در 40سال گذشته سیر می کنند . در دوره ای که دختر و پسر داعیه ازدواج سفید رو دارند و زنان شوهر دار بعضاً به دنبال صیغه برادری و خواهری!!!) با دوست پسرشان هستند و دوست پسر داشتن مادر خانواده و دوست دختر داشتن پدر خانواده معیار خانواده روشنفکر شده ! اینگونه نظر دادن در مورد پسر و دختر چاره ای برای درد به ظاهر بی درمان جامعه نیست باید طرحی نو در انداخت .
لطفا تیتر رو درست کنید.
از تیتر اینجوری برداشت میشه که وقتی کار هم تمام شد و قرار شد ازدواج کنند صیغه نکنن درحالی ایشون قبل از اینو گفتن
شهاب
Iran, Islamic Republic of
اشتباهات راهبردی
در عقد موقت افراد بهم محرم نمیشوند بلکه حلال میشوند
مهتا يوسفي
Iran, Islamic Republic of
صحيح مي فرمايند
صيغه قبل از عقد اصلا منطقي نيست
خدا حفظشون كنه كه از بيان مطالب مهم واهمه اي ندارند هرچند به مذاق بعضي خوش نيايد!
علی
ازدواج در این زمونه خریته فقط صیغه
مشتی
من و خانومم قبل ازدواج 3 سال صیغه بودیم باعث شد شناخت خیلی خوبی نسبت به هم پیدا کنیم. الانم خدا رو شکر زندگیمون خوبه و بلدیم چطور اختلافاتمونو حل کنیم.
من که خودم صیغه قبل از از دواج رو البته با رعایت حد و حدود به دیگران توصیه می کنم
بنده خدا
با سلام
عنوان انتخاب شده با جمله ایشان بسیار متفاوت است.
بسیاری هستند که تصمیم قطعی برای ازدواج گرفته اند اما به فرض می خواهند در تاریخ خاصی عقدشان جاری گردد. لذا در طول این مدت به خرید و بیرون رفتن با هم می پردازند.
در طول این مدت محرمیت به از نامحرمیت. (البته در کلام آقای مرادی، نفی این جمله دیده نمی شود اما در عنوان چرا!)