دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

نرخ باروری درکشور پایین‌تر از میانگین جهانی!

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۰
کد مطلب: 426640
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نرخ باروری در کشور ۱.۸ است، گفت: نرخ باروری در کشور پایین‌تر از میانگین جهانی است.
به گزارش جهان، محمد اسماعیل مطلق، ظهر امروز در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک اظهار داشت: از ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری ۴۱۰ هزار فرصت در زنان مجرد وجود دارد.

وی افزود: ۱۰ هزار فرصت بر اثر فوت همسر و ۲۰ هزار فرصت بر اثر طلاق از دست می‌رود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: هم‌اکنون در کشور ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار زن ۱۵ تا ۴۹ ساله وجود دارد که ازدواج نکرده‌اند.

وی به دیگر چالش‌های فرزندآوری در کشور اشاره کرد و گفت: سقط جنین، بیماری‌ها و اعتیاد دیگر چالش‌های پیش روی فرزندآوری در کشور است.

به گفته مطلق، هم‌اکنون در کشور ۲ درصد مردم آلوده به هپاتیتB و نیم درصد آلوده به هپاتیت C هستند، همچنین ۹۰ هزار آلوده به ویروس HIV و ۱۰ هزار مبتلا به ایدز نیز در کشور داریم.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: مقام معظم رهبری سیاست‌های افزایش جمعیت را ابلاغ کردند که برای هر سیاست بسته‌های آموزشی و خدماتی در وزارت بهداشت وجود دارد و در ۵۷ دانشگاه علوم پزشکی سطح کشور توزیع شده که دانشگاه‌ها در حال اجرای هستند و این بسته‌ها به مرور کامل‌تر نیز می‌شوند.

مطلق گفت: هم‌اکنون نرخ باروری در کشور ۱.۸ است اما این نرخ باید ۲.۴ باشد، نرخ باروری عبارت از متوسط فرزندآوری یک زن در طول دوران باروری خود است که برای جلوگیری از منفی شدن نرخ رشد جمعیت باید ۲.۴ باشد.

وی اظهار کرد: در استان گلستان براساس سرشماری سال ۹۰ میزان باروری ۲ است که بیش از حد جانشینی است.

مطلق به چالش‌های فرزندآوری در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها سن ازدواج است که افزایش پیدا کرده و اگر این میانگین تنها ۲ سال کاهش یابد نرخ باروری رشد قاطعی خواهد داشت اما با روند فعلی در سال ۱۴۳۰ رشد جمعیت کشور صفر می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: ۱۱ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج هستند که بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سر گذاشتن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۳ در هر ساعت ۱۸ طلاق ثبت شده و ۱۴.۲ درصد طلاق‌ها مربوط به سال نخست و ۵۰ درصد طلاق‌ها مربوط به ۵ سال اول ازدواج هستند.

مطلق با اشاره به نرخ باروری در گرگان و دیگر شهرستان‌های استان گلستان گفت: گرگان باید روی میزان باروری و دیگر شهرستان‌ها باید روی سلامت مادر و فرزند، کاهش نرخ مرگ و میر مادر و نوزاد و بارداری منظم و برنامه‌ریزی شده کار کنند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *