يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

سایه سنگین مرگ بر درختان راش شمال

يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 426485
هنوز داغ دل جنگل‌های هیرکانی از بیماری سوختگی شمشادها التیام نیافته که ردپای حشره یا آفتی همه چیزخوار، خواب درختان راش شمال را برهم زده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حشره ای مرموز و ناشناخته که برخی از آن پروانه برگخوار و برخی دیگر کرم وجبی یاد می کنند کمر به قتل راشها و افراهای جنگل های هیرکانی بسته اند.

در آستانه ماه اردیبهشت ردپای لاروهایی که از آن به عنوان همه چیزخوار یاد می شود در جنگل های شمال گزارش شد، آفتی که راش ها، افراها، ممرز، بلوط و تمشک های جنگلی را نشانه گرفته اند و از آن تغذیه می کنند.

این بیماری تاکنون در جنگل های گیلان و گلستان گزارش شده و ردی از آن بصورت مختصر و جزئی در برخی عرصه های جنگلی مازندران نیز گزارش شده است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه چندسالی با آفتی بنام بیماری بلایت در شمشادستانها دست و پنجه نرم می کنیم می گوید: این آفت دو سه سالی است که گریبان جنگل های شمال از گیلان تا مازندران را گرفته و به شمشادستانهای منطقه خسارت زده است.

غلامحسن اشرفی نیا افزود: این بیماری به قسمتی هایی بصورت پراکنده در ذخیرگاه توسکاتک نوشهر و پارک جنگلی سی سنگان خسارت زده است.

وی با اشاره به اقدامات کنترلی یادآور شد: خوشبختانه این بیماری کنترل شده است ولی در شرق و غرب خسارتهای زیادی به شمشادستانها وارد شده است.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی مازندران – نوشهر به گزارشی مبنی بر بروز خسارت بر گونه های افرا و راش در جنگل های منطقه اشاره کرد گفت: این حشره برگخواربصورت کرم های قهوه ای بوده که در حال تغذیه از برگهای نهالهای جوان راش است.

وی بیان داشت: این گونه در جنگل های منطقه مشاهده شده و حتی گزارش شده که برگهای تمشک های حاشیه جاده را نیز خورده است و اکنون این لارو در حال تغذیه از برگهای راش جوان است.

اشرفی نیا ادامه داد: هماهنگی لازم برای بررسی این خسارتها و اینکه این پدیده از کی شروع شده، انجام شده است و هنوز تشخیصی نداریم که این لارو مربوط به چه گونه ای است.

بیماری بلایت شمشاد بلای جان درختان شمال ۴

رئیس اداره حفاظت و حمایت و منابع طبیعی مازندران – نوشهر یادآور شد: گزارشهایی درباره برگخواری راش و افرا داریم و هنوز دیدگاه علمی درباره این آفت نمی توان ارائه کرد.

خسارت گونه هایی که برخی از آن به همه چیزخوار یاد می کنند تنها مختص جنگلهای
این بیماری تاکنون در جنگل های گیلان و گلستان گزارش شده و ردی از آن بصورت مختصر و جزیی در برخی عرصه های جنگلی مازندران نیز گزارش شده است
غرب مازندران نبوده بلکه امین وطن دوست کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، مشاهده این آفت را در جنگل های این حوزه اداره کل تایید می کند.

وی گفت: در منطقه ساری گونه برگخواری گزارش و مشاهده شده که در مرکز و غرب مازندران بیشترین ردی پای آن را می توان دید.

وی گفت: همچنین نوعی از پروانه برگخوار نیز در عرصه های جنگلی شرق مازندران گزارش شده که لاروهای این گونه برگخوار است از اواخر فروردین ماه شروع به تغذیه از برگها می کنند.

وطن دوست گفت: گونه های انجیری، بلوط، افرا و توسکا بیشترین منبع تغذیه گونه های برگخوار هستند و بیشترین مشکل نیز در حوزه جنگلداری شهرستان ساری، بهشهر، قائمشهر و نور گزارش شده است.

وطن دوست با عنوان اینکه آفت برگخوار بصورت مقطعی در عرصه های جنگلی ظاهر می شود گفت: معمولا از اواخر فروردین ماه این آفت ظهور می کند.

مشاهده گونه های برگخوار در جنگل های شمال

در عین حال معاون قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید مشاهده گونه های برگخوار در جنگل های هیرکانی شمال گفت: این افت در گیلان و گلستان تا حدی خسارت زده است و مشغول بررسی این موضوع هستیم.

یزدانفر آهنگران ادامه می دهد، همچنین در حوزه جنگلی نکا و محمودآباد نیز خسارتهایی گزارش شده است.

بیماری بلایت شمشاد بلای جان درختان شمال ۲

وی با بیان اینکه دو نوع حشره گزارش شده است گفت: پروانه ابریشم بافت ناجور از جمله گونه هاست که همه چیزخوار و برگخوار است و از همه گونه ها تغذیه می کند و ۴۰۰ تا ۵۰۰ میزبان دارد و گونه دیگر کرم های وجبی نام دارد که وجب مانند حرکت می کند و در برخی جاها بین دو تا سه گونه هستند.

آهنگران با عنوان اینکه این گونه دوم بیشتر از راش و افرا و ممرز تغذیه می کند ادامه داد: بیشتر خسارتهای هر دو نوع گونه در گیلان و شهرستانهای رودبار و سیاه کل و در مازندران نیز در نوشهر، نکا و بهشهر و در گلستان نیز در جنگل های گرگان، علی آباد و مینودشت گزارش شده است.

قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره راهکارهای مبارزه با این آفتها گفت: راهکار مبارزه با برخی گونه ها مشخص است و بیشتر به شیوه مکانیکی است و با جمع آوری شفیره های آفت و تخم ریزیهایی که انجام می دهند و سوزاندن آن نسبت به مبارزه اقدام شده است.

آهنگران یادآور شد: مبارزه مکانیکی با گونه های همه چیز خوار در گلستان و گیلان انجام شده ولی در مازندران به دلیل آنکه سطح خسارتها زیاد نبوده است، درحال بررسی هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *