يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۴
۵

طارق عزیز به آخر خط رسید/مرگ در زندان

جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب: 426211
طارق عزیز معاون نخست وزیر و وزیر خارجه رژیم صدام در زندان مرکزی ناصریه مُرد.
طارق عزیز به آخر خط رسید/مرگ در زندان
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، رسانه‌های عراقی لحظاتی پیش در خبری فوری از مرگ طارق عزیز وزیر خارجه و معاون نخست وزیر رژیم صدام خبر دادند.

"عادل دخیل" معاون استاندار ذی قار عراق امروز جمعه مرگ طارق عزیز معاون نخست وزیر رژیم سابق عراق را اعلام کرد.

دخلیل گفت: اداره زندان الناصریه، طارق عزیز را در پی ابتلا به بیماری گرفتگی رگ‌های قلبی به بیمارستان الحسین در مرکز الناصریه منتقل کرد.

وی تصریح کرد طارق عزیز در سن ۷۹ سالگی عصر امروز در بیمارستان الناصریه درگذشت.

دادگاه عالی جنایی عراق بیست و ششم اکتبر، حکم اعدام با چوبه دار تا حد مرگ را برای طارق عزیز در مساله سرکوب احزاب دینی محکوم کرده بود، این در حالی بود که سوم می ۲۰۱۱، طارق عزیز به حبس ابد محکوم شده بود.

زندگی‌نامه «طارق عزیز»

طارق عزیز؛ معاون دیکتاتور سابق عراق بود که در ۲۸ آوریل ۱۹۳۶ میلادی در روستای "تل کیف " از توابع استان موصل از پدر و مادری مسیحی متولد شد. نام اصلی وی "حنا میخائیل " است.

وی به دلیل وفاداری اش به آرمانهای پان عربیسم و ناسیونالیسم عربی به مدارج عالی حکومتی و حزبی قابل توجهی دست یافت.

طارق عزیز تنها فرد مسیحی حاضر در حلقه نزدیکان صدام بود که در دهه هفتاد میلادی در سمت وزیر اطلاع رسانی، بین سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱ به عنوان وزیر خارجه و در فاصله سال های۱۹۷۹ تا۲۰۰۳ به عنوان مشاور نزدیک به صدام حسین رای چند دهه بود.روابط وی با صدام در دهه پنجاه یعنی زمانی که با یکدیگر در حزب بعث بودند شکل گرفت.

نیز به عنوان معاون صدام فعالیت می کرد. وی در سال ۲۰۰۲حکم بازرسی تسلیحاتی را بدعت خواند و اعلام کرد که از جنگ گریزی نیست و آنچه آمریکا می خواهند تغییر رژیم در عراق نیست بلکه تغییر در منطقه است و علت جنگ علیه عراق نفت و موضع آن در قبال اسرائیل است.‎

طارق عزیز تحصیل کرده رشته زبان انگلیسی در دانشکده ادبیات در دانشگاه بغداد است و قبل از اینکه به حزب بعث ملحق شود روزنامه نگاری می کرد.در اویل آوریل سال ۱۹۸۰ وی در مقابل درب دانشگاه مستنصریه هدف سوء قصد تروریستی قرار گرفت و آن زمانی بود که دانشجویان آماده پذیرایی از وی بودند و فردی بمبی به سمت کاروان وی پرتاب کرد و محافظان وی به شدت توانستند اوضاع را کنترل کنند اما وی از ناحیه دست زخمی شد و تعدادی از دانشجویان نیز زخمی شدند.

در چهارده فوریه ۲۰۰۳ با پاپ یوحنا و دیگر مسئولان واتیکان دیدار کرد و از تمایل رژیم عراق برای همکاری با جامعه بین المللی خبر داد.وی نوزده مارس ۲۰۰۳ شایعه شد که طارق عزیز در راه کردستان ترور شده است که این شایعه تکذیب شد.وی در ۲۴ آوریل ۲۰۰۳ خود را به نظامیان آمریکایی تسلیم کرد و شبکه سی ان ان در نوزده مارس ۲۰۰۳ خبر تسلیم وی را مخابره کرد.

عزیز در سال های دفاع مقدس علیه ایران اسلامی شرکتی فعال داشته و به عنوان پل ارتباطی رژیم بعثی و آمریکا جهت تامین سلاح های کشتار جمعی شناخته می شد.

"پیتر گال بریت " عضو کمیته روابط خارجی وقت سنای آمریکا با تایید این ارتباط در نوشته های خود اذعان می دارد دولت ریگان رامسفلد را مامور کرد زمینه های همکاری را با صدام از طریق گفت وگو با طارق عزیز فراهم کند. ‎

در جریان گفت وگوهای محرمانه " طارق عزیز " با مقامات آمریکایی که ریاست آن را " دونالد رامسفلد " وزیر دفاع سابق آمریکا برعهده داشت عزیز با خطرناک توصیف کردن دولت ایران گفت: ما یک شریک مطمئن برای آمریکا به حساب می آییم و منتظر کمک های شما هستیم.

طارق عزیز ۷۴ ساله در آوریل ۲۰۰۳ و پس از سقوط نظام صدام تسلیم نظامیان آمریکایی شد و در زندان آمریکایی "کروبر " در غرب بغداد زندانی شد ، اما سرانجام به همراه ۲۶مسئول عراقی تحویل مقامات عراقی در زندان "الکاظمیه " داده شد.

وی برای نخستین بار در مارس ۲۰۰۹ میلادی، به دلیل ارتکاب جنایت های ضد بشری و اعدام ۴۲ تاجر در بغداد در سال ۱۹۹۲، به ۱۵ سال حبس محکوم شد. پس از صدور این حکم ، معاون سابق صدام حسین، با طرح ادعای مریضی و پیری، از مقامات عراقی و شخص رئیس جمهور این کشور درخواست آزادی و بخشش کرد که با مخالفت "جلال طالبانی" روبرو شد. ‎

دادگاه عالی کیفری حکم در سال ۲۰۱۱ حکم زندان ابد در قضیه بارزانی ها صادر کرده بود و در سال ۲۰۱۲ حکم اعدام با چوبه دار برای طارق عزیز در موضوع اقدام علیه احزاب دینی و تسویه آنها صادر کرده بود.

در زندان مرکزی ناصریه معروف به زندان الحوت، صدها محکوم به اعدام از جمله سرکرده های رژیم بعث سابق و سرکرده های تروریستی به سر می برند.

دقایقی قبل عادل الدخیلی معاون اول استاندار ذی قار خبر مرگ طارق عزیز را در زندان مرکزی الناصریه تایید کرد و افزود: وی از مدتها قبل از بیماری رنج می برد و امروز به بیمارستان منتقل شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
به درک
طارق عزیز + شهدای ما + جناب عزرائیل + فرشته جهنم = وای به حالش چی میکشه
بصیر
نتیجه اعتماد کردن به امریکاجنا یتکار آخرش بهتر از این نمی شود
انا من المجرمین منتقمون
صادق موحد
الا لعنه الله علی القوم الظالمین وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون