دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
عراقچی در بدو ورود به وین:

بازرسی ازمراکز غیرهسته ای، غیرقابل قبول

پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 426007
سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد : «این نکته را بارها توضیح داده ام، بازرسی و بازدید از مراکز نظامی و مراکز غیرنظامی فرق نمی کند، در حقیقت مراکز غیرهسته ای ، چنین چیزی را قبول نمی کنیم . »
به گزارش جهان به نقل از فارس، عباس عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «آنچه در قالب پروتکل الحاقی مطرح است بحث دسترسی مدیریت شده به این مراکز است .»

عراقچی درباره چگونگی دسترسی بازرسین به مراکز هسته ای و نظامی تصریح کرد : دسترسی مدیریت شده یک روال مشخصی است که کشورهای دیگر هم در دادن اجازه دسترسی به بازرسین آژانس به مراکز غیر هسته ای خودشان اجرا می کنند، قوانین و محدودیت هایی وجود دارد که رعایت می شود؛ این از نظر ما به معنای بازدید و یا یازرسی نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: در این قالب در حال تنظیم قواعدی در توافق نهایی هستیم و دراین خصوص بحث ها ادامه دارد و هنوز در باره هیچ چیز توافق نشده واگر توافق شود که پروتکل الحاقی اجرا شود، بعنوان بخشی از توافق نهایی دسترسی هایی که در قالب پروتکل الحاقی داده می شود، دسترسی های مدیریت شده است .

پیش از این نماینده روسیه گفته بود بازرسی و بازدید از مراکز نظامی ایران غیرقانونی است .

کار سخت و دشواری در پیش است


سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکیدکرد :« با توجه به پیشرفت هایی زیادی که در خصوص متن نهایی به دست آمده است اما همچنان کار سخت و دشواری در پیش رو داریم.»

وی صبح امروز برای از سر گیری مذاکرات هسته ای وارد وین شد و تصریح کرد: این دور از مذاکرات , ادامه گفت وگوهای قبلی در خصوص نگارش متون توافق هسته ای است .

سید عباس عراقچی افزود: گفتگو ها در رابطه با بحث هسته ای و بحث تحریم ها پیگیری می شود و موضوعات دیگر در ادامه گفتگو های قبلی خواهد بود .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سخنان نماینده روسیه درباره رو به پایان بودن تنظیم متن توافق جامع هسته ای گفت :« بهرحال ما پیشرفت های زیادی در خصوص متن نهایی داشتیم و در خصوص پیوست های آن، هنوز پیشرفت ها به میزان مطلوبی نبوده است و کار ادامه دارد.»

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: «چند هفته وقت داریم و امیدوار هستیم که بتوانیم در موعد مقرر و یا حتی زودتر اینکار سخت و پیچیده را انجام دهیم.»

ششمین دور گفتگوها به منظور ادامه نگارش پیش نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با حضور سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران ، هیات های مذاکره کننده ۱+۵ و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از امروز پنجشنبه در هتل کوبورگ وین از سرگرفته می شود.

احتمال می رود این مذاکرات تا روز جمعه ادامه یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *