سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۱

ویژگی دوران انتظار فرج امام عصر(عج)

پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 425975
دکتر حشمت الله قنبری، کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه، با حضور در استودیو «پیشخوان خبر» شبکه خبر، شرایط و زمینه های ظهور امام عصر (عج) را تشریح و تبیین کرد.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، باز هم نیمه شعبانی دیگر از راه رسید و خیل منتظرانت چشم به راه سپیده مانده اند. سال های سال است که دل بیقراران و مشتاقانت در تب و تاب حضور گران سنگت ای یوسف فاطمه(س) می تپد و چه شب ها و روزهای انتظار را طی کردیم و به امید فرجت دعای آمدنت را زمزمه نمودیم.

همزمان با زادروز میلاد امام عصر (عج)، دکتر حشمت الله قنبری، کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه، با حضور در استودیو پیشخوان خبر شبکه خبر شرایط و زمینه های ظهور امام دوازدهم را تشریح و تبیین کرد.


دکتر حشمت الله قنبری درباره امر انتظار گفت: انتظار یکی از کلید واژه های حیات بشر است. از روزی که آدم ابوالبشر به زمین هبوط کرد، نسل او منتشر شد، و حوادثی که در صفحات تاریخ ثبت شد، باعث شد که بشر همیشه یک گم کرده ای داشته باشد.


وی افزود: با وجودی که انسان در استعداد احساس شرافت می کند و می داند که برتر از همه است، و قدرت احاطه آنچه در دایره این آفرینش است برای او رقم خورده و برای او تقدیر شده است، اما کمتر دنبال این است که آن خواسته مبنایی که شارع مقدس و خالق خلقت برای او اراده کرده، خوب بشناسد و منطبق با آن خود را تقویت کند و در مسیر آن حرکت کند تا به قله سعادت برسد. این خلائی است که سبب شد خداوند برای پر کردن آن، انبیاء را مبعوث کند و کتاب های آسمانی را نازل فرماید و همه آنها هم دنبال به اعتلا رساندن انسانیت انسان بود.


این استاد دانشگاه به جریان های ضد توحیدی، فتنه گران و مفسدان و دو قطب پیروان مکتب ابلیس و التقاط او، و جمعیتی که میل به هدایت و سعادت داشتند اما وقتی وارد حریم عملیات می شدند و قرار بود به تکالیف خود عمل کنند فرقه فرقه می شدند هم اشاره کرد و گفت، «این افراد دنبال مسیر راحت و بی دردسر بودند» و ویژگی های منتظران را برشمرد.

وی با تاکید بر این که همه ادیان توحیدی بر موعود گرایی وحدت دارند گفت: برخی معتقدند که وقتی بشر از بعد اخلاقی و انسانی سقوط کرد یک منجی می آید و آب رفته را بر می گرداند و بشر را به روح الهی او بر می گرداند.

به گفته وی حتی مکاتب بشر ساخته و ادیان غیر توحیدی که رنگ و لعاب ادیان توحیدی دارند هم در متن آموزه های اعتقادی و اخلاقی خود جنسی از موعود گرایی دارند و در این زمینه هم برنامه هایی دارند.

این کارشناس مذهبی با بیان این که در همه مذاهب اسلامی ولو این که درباره جانشینی پیامبر اکرم اختلاف هست، اما درباره موعود آخر زمان هیچ اختلافی نیست، حتی افراطی های تند بعضی از مکاتب که به التقاط هم آلودگی های جدی پیدا کردند، مانند سلفی گری ها و وهابی گری ها که به انحراف هم کشیده شده است، هم به این اعتقاد دارند که موعود شخصی است هم نام پیامبر و فرزندی است از فرزندان حضرت صدیقه طاهره و امیرالمومنین، اما اختلاف در این است که آنها معتقدند هنوز چنین شخصی به دنیا نیامده است زیرا عمر بسیاری طولانی است.

وی با تاکید بر این که سن حضرت مسیح چند سده بیشتر از امام عصر است این تفکر که عمر طولانی را علت متولد نشدن امام زمان عج می دانند، رد کرد.

این استاد دانشگاه ضمن تشریح دعای عجل الولیک الفرج میان تسریع در فرج با شتابزدگی در فرج فاصله گذاری کرد و گفت که انتظار یک عبادت است و منتظر نیز خود در انتظار است، و معرفت در شناخت موعود و امام را از ارکان فرج دانست.

وی به دوازده هزار نامه ای که در طی ده سال برای امام حسین (ع) نوشته و از ایشان دعوت شد، اشاره کرد و گفت که مسلم بن عقیل تمام نامه ها را رویت کرد و واقعا مردم از امام حسین دعوت کرده بودند اما وقتی زمان فرج امام عصر آن زمان رسید مشخص شد که مردم دعوت کننده مردان حضور نیستند.

بگفته این استاد دانشگاه، اولین شرف پرستش خدا این است که انسان از پرستش دیگران خلاصی پیدا کند، این در حالی است که خودپرستی، هواپرستی و دیگر پرستی جای خداپرستی را گرفته است.

وی با بیان اینکه امام عصر در بین ماست، هر چند او را نمی شناسیم، او را می بینیم و نمی فهمیم، چون در شناخت او ممکن است منافع خود را از دست بدهیم. هر چند او ما را می شناسد و ما را درک می کند، و برای معرفت به او باید تمسک به او کنیم.

وی در باب ویژگی پیروان هم گفت که پیرو برای امام خود حدود تعیین نمی کند و دقیقا اطاعت محض از امام را در دستور کار خود قرار می دهد و از امام خود پیشی نمی گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *