دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

خرابه‌های‌غزه بوم‌نقاشی هنرمندان+تصاویر

سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 423402
در شصت و هفتمین سالروز اشغال فلسطین هنرمندان فلسطینی آثار جالبی بر روی دیوارهای ویرانه‌های غزه خلق کردند.
به گزارش جهان به نقل از ابنا، دیوارهای ساختمان‌های تخریب شده در محله شجاعیه واقع در شرق شهر غزه که در جریان تجاوز ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی در تابستان گذشته آماج بمباران‌های دشمن صهیونیستی قرار گرفتند، در شصت و هفتمین سالروز اشغال فلسطین به تابلوهای نقاشی هنرمندان فلسطینی تبدیل شدند.

«براء عاوور» (۲۳ ساله) یکی از هنرمندان غزه‌ای تصویر مردی را بر روی دیوار یکی از این منازل تخریب شده ترسیم کرده است که دست راست وی به شکل کلید است و دست چپ و دیگر قسمت‌های بدنش مانند شاخه‌های درخت هستند.

عاوور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بین المللی آناتولی درباره این نقاشی خود می‌گوید: دست راست اشاره به کلید بازگشت دارد و نشان می‌دهد که من روزی به خانه آبا و اجدادی‌ام در شهر مجدل که سال ۱۹۴۸ از آنجا کوچانده شده‌ام، بازخواهم گشت. شاخه‌های درخت نیز نشانگر تداوم زندگی، خیرخواهی و صلح دوستی ماست و بر پایداری و حقانیت موجودیت و بازگشت ما به اراضی اشغالیمان تاکید دارد.

وی افزود این تابلو‌ها نشان می‌دهند که فاجعه همچنان ادامه دارد و به شکلی دیگر تکرار می‌شود و در جریان جنگ تابستان گذشته به اوج خود رسید. ما با رنگ و قلم موهای خود آثاری را بر روی خرابه‌های منازل نوار غزه ایجاد کردیم که شاهد جدیدی بر فجایع عصرمان باشند.

در این طرح که به همت اتحادیه رادیو و تلویزیون نوار غزه در سالروز فاجعه اشغال فلسطین برگزار شد، بسیاری از هنرمندان فلسطینی مشارکت داشتند و اقدام به هنرنمایی بر روی خرابه‌های منازل تخریب شده در جریان جنگ ۵۱ روزه غزه کردند.

یکی دیگر از هنرمندان غزه‌ای به نام «جمیل ارقیق» تصویر پسربچه‌ای را بر روی شکاف بزرگی که در اثر اصابت موشک به یکی از دیوارهای منزل تخریب شده در جنگ غزه ایجاد شده، ترسیم کرده است که پیراهنی سفید رنگ و شلواری گل گلی بر تن و گل سفیدی در دست دارد و می‌خواهد از چنگال مرگ فرار کرده و زندگی همراه با آرامش و امید داشته باشد.

«صالح مصری» عضو هیات مدیره اتحادیه رادیو و تلویزیون نوار غزه نیز تاکید می‌کند که ۱۵ هنرمند غزه‌ای در خلق این آثار هنری بر روی دیوارهای منازل تخریب شده مشارکت داشتند و این آثار بیانگر حوادث و جنایت‌هایی است که فلسطینیان از سال ۱۹۴۸ تا جنگ سال ۲۰۱۴ در تابستان گذشته در معرض آن‌ها قرار گرفته‌اند.

فلسطینیان هر ساله در ۱۵ ماه مه راهپیمایی‌های باشکوهی را در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و اشغال سرزمین فلسطین برگزار کرده و نمایشگاه‌هایی در ارتباط با حق بازگشت و تعلق خاطر خود به شهر و دیار آبا و اجدادیشان برپا می‌کنند.

«نکبت» یا فاجعه اشغال فلسطین اصطلاحی است که فلسطینیان به اقدام گروهک‌های مسلح صهیونیستی در حمله به شهر‌ها و روستاهای فلسطینی و اخراج هزاران نفر از اهالی آن‌ها از خانه و کاشانه خود اطلاق می‌کنند.






















نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *