دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۲
اسحاقی مطرح کرد:

بیشترین کاهش نرخ باروری درمیان نخبگان

دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب: 423248
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر خلاف تصور عموم بیشترین کاهش نرخ باروری کشور در میان نخبگان ثبت شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمد اسحاقی بعد از ظهر دوشنبه در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت تصریح کرد: کاهش نرخ باروری در میان تحصیل کردگان و افرادی که توان مالی مناسب دارند بیش از سایر گروه ها دیده می شود.

وی با بیان اینکه هستند افرادی که توانایی اداره ۱۰ بچه را دارند اما بچه دار نمی شوند، اضافه کرد: در میان این افراد، اشخاصی وجود دارند که از دارایی خود صرف امور خیر می کنند اما حاضر به فرزند آوری نیستند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید به اینکه در بسته های سیاستی افزایش جمعیت راه حل و مطالعه تمامی این معضلات اندیشیده شده است، اضافه کرد: سیاست های جمعیتی به دنبال انفجار جمعیت نیست بلکه با چشم باز و با تامین زیر ساخت ها کنترل کاهش نرخ باروری را دنبال می کند.

اسحاقی با تاکید به اینکه باید وضعیت جمعیت کشور با نگاه جامع و وسیع دیده شود، تصریح کرد: باید وضعیت و مختصات مناطق مختلف استان در جامعه و خانواده در سطح استانی، منطقه ای و ملی ارزیابی و بررسی شود.

وی با بیان اینکه انسان موجودی است که بر اساس اندیشه و نظر عمل می کند، ادامه داد: ابتدا باید در حوزه اعتقادی کار شود و اصلاح امور باید همان اصلاح اعتقادی را مورد توجه قرار دهد.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگیبا تاکید بر برنامه ریزی گسترده دشمن در عرصه های مختلف در تغییر عقاید و اندیشه ها اضافه کرد: بخشی از این برنامه ریزی ها مربوط به جمعیت و باروری است.

اسحاقی تاکید دارد که دشمن با تغییر ارزش ها به دنبال دست یابی به خواسته های خود است و به عنوان مثال در عرصه خانواده کاهش ازدواج، افزایش طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، بدون فرزندی و سقط جنین از معضلاتی است که نگاه عمیق و چند جانبه می طلبد.

این مسئول در خصوص نحوه اجرای سیاست های جمعیتی به سیاست کاهش نرخ باروری از ۶.۴ در سال ۶۵ به چهار در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: هر چند این هدف در سال ۷۹ محقق شد اما بازنگری در سیاست ها محقق نشد.

وی تاکید دارد که ایران در بین کشورهای آسیایی در نرخ باروری سقوط آزاد کرده است و در سال ۹۰ نرخ باروری به ۱.۷ رسیده که حتی از حد جایگزینی نیز پایین تر است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید دارد که عوامل متعدد در کاهش جمعیت تاثیر گذار بوده و با صرف یک یا دو عامل نمی توان نسبت به تغییر سیاست ها اقدام کرد.

اسحاقی در خصوص این اظهارات که مدتی مسئولان می گفتند کاهش جمعیت و الان گفته می شود افزایش جمعیت تاکید کرد: بسته به شرایط و اقتضائات سیاست گذاری ها تغییر می کند و اگر سیاست های تعدیل بارورری به شکل مطلوب اجرا می شد امروز با نرخ کمتر از جایگزینی مواجه نبودیم.

این مسئول تاکید دارد که اگر در آینده سیاست های جمعیتی اصلاح نشود با کاهش جمعیت مواجه خواهیم شد و علاوه بر این کشور با بحران سالمندی نیز مواجه می شود.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید به کاهش ازدواج و افزایش طلاق اضافه کرد: در کشور ۱۱ میلیون جوان ازدواج نکرده داریم که از این تعداد فقط ۱۵۲ هزار نفر مجرد قطعی هستند.

اسحاقی با اشاره به رشد ۱۲ درصدی خانوارهای زن سرپرست خانوار و افزایش طلاق توافقی اضافه کرد: بیشترین طلاق برای زنانی که در سنین باروری هستند اتفاق می افتد.

وی بازنگری در سیاست های جمعیتی را از جمله برنامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سال های اخیر عنوان و اضافه کرد: بسته اصلاح سیاست ها و برنامه های جمعیتی تدوین و به دستگاه ها ابلاغ شده است.

این مسئول تاکید دارد که این بسته به تمامی مسائل مرتبط با کاهش نرخ باروری توجه داشته و از دستگاه ها خواسته است عملکرد خود را اصلاح کنند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اصلاح بیمه نکردن فرزند چهارم افزود: متاسفانه هنوز برخی دستگاه ها نسبت به اجرای سیاست ها بی توجه هستند.

وی با تاکید به اینکه مشکل کشور رشد جمعیت نیست بلکه استفاده بهینه از منابع است، افزود: تمامی دستگاه ها از جمله نظام آموزش باید به شکل بهینه نسبت به ترویج سیاست های جمعیتی اقدام کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کارمند
Iran, Islamic Republic of
آیا می دانید حق اولاد کارمندان دانشگاه آزاد برخلاف قانون کار فقط 8000 تومان است.
United States
اين موضوع يك نگاه فلسفي دارد بطور معمول در جوامع نرخ زاد و ولد نخبگان كم است و نرخ فرزند اوري يارانه بگيران زياد و در تغيير هر نسل جايگاه فرزندان اينها باهم تعويض مي شود بطوريكه فرزندان سطوح پايين با توجه به كثرت ،فرصت هاي اشتغال در بازار كار را به مرور بدست مي گيرند و در سطوح اداره جامعه مستقر مي گردند البته بيشتر در كشور هاي جهان سوم و در حال توسعه اتفاق مي افتد به خاطر هم طول مالكيت سرمايه در خانواده هاي ثروتمند اين جوامع كم است.