کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس کمیسیون امنیت ملی: آمریکا دبه کند، ما هم دبه می‌کنیم

27 ارديبهشت 1394 ساعت 15:15

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عربستان، ائتلاف و هیچ کس دیگر حق بازرسی کشتی ایرانی در یمن را ندارد که حتی نماینده سازمان ملل بر این مسئله تصریح دارد.


به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به شرایط اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران در جمع خبرنگاران گفت: ما در مجلس هفتم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط دولت وقت را متوقف کردیم چرا که این موضوع یکی از مصوبات مهم مجلس بود و به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه هر گونه اقدام مشابه جهت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نیاز به تأییدیه مجلس دارد، افزود: افسار پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است و مجلس باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق ایران و گروه ۱+۵ هم باید به تصویب مجلس برسد، متذکر شد: معتقدیم اصل و فرع توافق به تأییدیه مجلس نیاز دارد.

بروجردی در ادامه در رابطه با طرح‌های مبتنی بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در کمیسیون متبوع خود گفت: طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای از جمله طرح‌هایی است که در کمیسیون امنیت مورد بررسی است که نمایندگان می‌توانند در جلسه بعداز ظهر امروز کمیسیون، نقطه نظرات خود را طرح مطرح کنند تا این طرح با اصلاحات و پیشنهادات جدید به صحن علنی ارائه شود.

وی در ادامه در رابطه با شرایط بازرسی‌های تحت پذیرش پروتکل از مراکز نظامی ایران بیان داشت: معتقدیم تحت شرایط پروتکل و در صورت نهایی شدن مذاکرات و توافق، این مسئله باید با تأیید مجلس بین مراکز حاکمیتی و نظامی مستثنی شود.

نماینده مردم بروجرد در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تا تیرماه نگارش متن نهایی مذاکرات به پایان می‌رسد یا خیر گفت: رهبر انقلاب در این رابطه اذعان داشتند که این تاریخ وحی منزل نیست و آنچه مهم است حفظ منافع ملی در توافق است و اگر از زمان عبور کردیم زمان مجددا تمدید خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه در رابطه با سابقه عهدشکنی‌های آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای بیان داشت: اگر آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات به اصطلاح دبه کنند ما هم دبه می‌کنیم و این توافق بدون شک جاده دوطرفه است.

بروجردی در ادامه در رابطه با کشتی حامل کمک ایرانی به یمن و اظهارات برخی از کشورهای حاشیه مبنی بر این موضوع گفت: عربستان و ائتلاف غیرقانونی و یا هیچ کس دیگر حق بازرسی کشتی ایرانی در یمن را ندارد که حتی نماینده سازمان ملل بر این مسئله تصریح دارد.

وی افزود: توافق ما با سازمان ملل پهلو گرفتن کشتی ایرانی در بندر قدیبیه است که امید داریم سازمان ملل از حیثیت خود در جهت استقلالش دفاع کند و تحت فرمان آمریکا و دیگران نباشد.


کد مطلب: 423007

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/423007/رئیس-کمیسیون-امنیت-ملی-آمریکا-دبه-کند-هم-می-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com