يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

دفاع معاون ارشاد از عملکرد تشکل‌های نشر

دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب: 422159
رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن اعلام خبر تسویه بخشی از بدهی وزارت ارشاد به ناشران در شب گذشته، همگامی تشکل‌های نشر را در برگزاری نمایشگاه امسال با توجه به مقدورات، خوب ارزیابی کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و رئیس بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز دوشنبه ۲۱ اریبهشت در نشست خبری این نمایشگاه که در مرکز خبری این رویداد بین‌المللی در مصلی برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد ارزیابی خود از عملکرد تشکل‌های نشر در برگزاری نمایشگاه امسال کتاب تهران گفت: طبیعی است که وقتی مسیر واگذاری آغاز می‌شود، با توجه به اینکه در سال اول تجربه عملیاتی کمتری وجود دارد، ما باید حد انتظاراتمان را در این مورد تعریف کنیم.

وی افزود: این مساله البته فقط مربوط به تشکل‌های نیست و طبیعتا نمی‌شود انتظار داشت که همه انتظارات برآورده شود. نکته دوم مساله منابع و مقدورات است؛ همانطور که ما در دولت مقدوراتمان محدود است و طبیعی است که باید به منابع مالی توجه کنیم، در مورد تشکل های نشر هم این مساله به طریق اولی وجود دارد. از این جهت که تشکل ها منابع ذخیره‌ای در اختیار ندارند که آن را صرف نمایشگاه کنند. همچنین وزارت ارشاد هم منابع مالی لازم را برای حمایت از این تشکل هادر اختیار ندارد.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه از پرداخت بخشی از بدهی‌های گذشته معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران در شب گذشته خبر داد و سخن خود را اینگونه از سر گرفت: باید توجه داشته باشیم که ما می‌خواهیم تجربه کارهای جمعی خود را به مرور افزایش دهیم.

وی افزود: طبیعی است که ما ضعف‌هایی داریم و شاید هم به همین خاطر است که اساسا ما در بازی‌های انفرادی، موفق‌تر هستیم. ولی همین کنار هم چیدن این تشکل‌ها و جمع ها از اتحادیه ناشران گرفته تا مجمع ناشران انقلاب اسلامی، به هر حال گام مهمی بود که امسال برای نمایشگاه کتاب تهران برداشته شد و در واقع یک پارلمان نشر و یک لویی‌ گرگه نشر را ایجاد کردیم.

صالحی ادامه داد: اگر بخواهیم درباره میزان رضایتمندیمان از این مساله (واسپاری امور نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌های نشر)، اظهار نظر کنیم، می توانیم بگوییم که تشکل های نشر با مقدوراتی که داشته اند، قدم های روبه جلو برداشتند و حرکت های خوبی را انجام داده اند و ما تجربه خوبی را با هم آغاز کرده ایم.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در عین حال گفتک این به این معنی نیست که ضعف و نقص در کار نیست بلکه باید این نقص‌ها را رصد و برای حل آنها چاره اندیشی کرد، اما ما باید عادت کنیم که وقتی می خواهیم نمره دهیم، این نمره منصفانه باشد و اگر اینها لحاظ شود، آنوقت ما همکاری خوبی را با هم آغاز کرده ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *