جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۱
تحلیلگر برجسته آمریکایی در گفت‌‌وگو با «سی‌سی تی وی آمریکا»

ریاض رکن سلطه واشنگتن در منطقه است

شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۱۴
کد مطلب: 421800
یک تحلیل‌گر معروف آمریکایی حمایت واشنگتن از عربستان سعودی در ماجرای یمن را در طولانی مدت برای کاخ سفید مضر نامید.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «هیلاری مان لوریت» تحلیلگر معروف آمریکایی در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «سی‌سی‌تی‌وی آمریکا» درباره حمله عربستان سعودی به یمن، حمایت واشنگتن از این حملات را دراز مدت برای آمریکا مضر دانست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام نظامی عربستان در یمن به بی‌ثباتی بیشتر در این کشور منجر نمی‌شود، گفت: «قطعا همین‌طور است. می‌دانید که هیچ بمباران هدفمندی وجود ندارد، بلکه بمبارانی گسترده است که در جریان آن بیمارستان‌ها، مراکز پناهجویان و آنطور که گفته می‌شود مراکز نظامی هدف قرار گرفته‌اند. هیچ کس در واشنگتن نسبت به اهداف واقعی عربستان سعودی آگاهی کافی ندارد و نمی‌داند آن‌ها سعی می‌کنند چه دستاوردی داشته باشند. اقدام عربستان سعودی بی‌ثبات کننده و باعث قدرت گرفتن القاعده می‌شود و در نهایت تنش را در سرتاسر خاورمیانه شعله‌ورتر خواهد کرد.»

هیلاری مان لوریت در پاسخ به سئوالی درباره حمایت آمریکا از عربستان سعودی در حمله علیه یمن گفت: «حمایت آمریکا از نبرد طولانی مدت در یمن بر اساس اهداف طولانی مدت بوده اما قطعا این امر به رابطه بلند مدت واشنگتن و ریاض لطمه می‌زند.»

وی تصریح کرد که اقدام نظامی در یمن می‌تواند بیش از هر چیز منجر به قدرت گرفتن القاعده و حتی گروه تروریستی داعش شود.

خانم لوربت در واکنش به این ادعای ریاض که به درخواست عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن دست به اقدام نظامی در این کشور زده، گفت هادی مشروعیت خود را از دست داده است. وی تاکید کرد: «دوره رئیس‌جمهور هادی در ماه ژانویه به پایان رسید. یکی از دلایلی که حوثی‌ها انقدر راحت وارد صنعا شدند، این بود که هیچ مخالفتی وجود نداشت. نظامیان تسلیحات خود را بر زمین گذاشتند. زمانی که حوثی‌ها وارد شدند هیچ مقاومتی نشد چراکه هادی از دوره خود پا را فراتر گذاشته بود. پایگاه اجتماعی وی، اگر هم در ابتدای کارش زیاد بوده، اما در نهایت به شدت و عمیقا کاهش یافته بود.»

وی افزود: «آنچه در رسانه‌ها، توئیتر و نظرسنجی‌های انجام‌شده مشهود بود، این است که نه فقط حوثی‌ها یا به طور کلی شیعیان زیدی، بلکه تمام یمنی‌ها از تمام جناح‌ها عملکرد هادی را فاجعه‌بار می‌دانستند. او سعودی‌ها را دعوت کرد تا زیرساخت‌های یمن را بمباران کنند. باز هم تکرار می‌کنم، نه فقط اهداف نظامی، بلکه بیمارستان‌ها و همه‌ نوع اماکن غیرنظامی هدف قرار گرفت.»

این تحلیلگر آمریکایی در ادامه افزود: «عربستان سعودی رکن اصلی و از ستون‌های سیاست آمریکا در خاورمیانه بوده و کشوری است که آمریکا از طریق آن می‌تواند سلطه خود را در منطقه به اجرا گذارد بدون چنین سیاستی، آمریکا قادر به پیاده کردن سلطه خود نیست. برای عربستان سعودی نیز یمن بسیار مهم ‌است و به همین دلیل با وجود ضررهای حمایت واشنگتن از ریاض در حمله علیه یمن که منجر به قدرت گرفتن القاعده می‌شود، چنین رویکردی (حمایت از ریاض) را کماکان شاهد هستیم.»

هیلاری مان لوریت در خاتمه این مصاحبه در زمینه گمانه‌زنی‌ها از نقش ایران در یمن گفت: «آن‌چه که به طور مرسوم در رسانه‌‌های غربی در باره مداخله ایران در یمن به ویژه شاهد هستیم قابل باور نیستند. چشم انداز حل و فصل سیاسی در یمن بر اساس "واگذاری قدرت" می‌باشد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *