دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

درخواست‌انگلیس برای لاپوشانی جنایاتش

چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 420068
گمانه زنی‌ها درباره لابی انگلیس و آمریکا برای حذف نام این کشور از گزارش شکنجه زندانیان بالا گرفت.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از راشاتودی خبر داد، «کت کریگ» رئیس سازمان «رپریو» در بخش حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه گفت که انگلیس تلاش کرده است با تحت فشار قرار دادن ایالات متحده نام خود را از گزارش شکنجه‌های زندانیان توسط سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) که سال گذشته میلادی منتشر شد، پاک کند.

کریگ گفت: «خبر مربوط به شکنجه‌های زندانیان توسط سیا منتشر شد و در نخستین روزهای انتشار آن شمار بسیاری از اعضای دیپلمات انگلیس و آمریکا دیدارهایی برگزار کردند و این نگرانی به وجود آمد که این دیدار‌ها در راستای یافتن راهی برای جلوگیری از انتشار اسناد و گزارش مربوط به شکنجه‌ها باشد.»

اسناد به دست آمده توسط سازمان ریپریو نشان می‌دهد که شماری از اعضای ارشد دولت انگلیس در ۱۲ ماه قبل از انتشار گزارش شکنجه‌های زندانیان توسط سیا پنج بار با «مارکو روبیو» سناتور جمهوری خواه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا دیدارهایی برگزار کرده‌اند.

روبیو که در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به «شاهین» ملقب شده است، به عنوان عضو کمیته ارشد سنا در مسائل اطلاعاتی نیز فعالیت دارد.

وی به دنبال انتشار گزارش شکنجه‌های زندانیان در آمریکا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «توئی‌تر» نوشت: «کسانی که به ما در پیگیری حادثه ۱۱ سپتامبر خدمت کرده‌اند شایسته تقدیر و تشکر ما هستند و نه گزارشی که با انتشار آن زندگی شهروندان آمریکایی به خطر افتاده است.»

در گزارش دیگری روز قبل از انتشار گزارش شکنجه زندانیان در آمریکا اعلام شد که اعضای پارلمان و دیپلمات انگلیس در طی چهار سال جمع آوری گزارش شکنجه‌ها ۲۴ بار با مسئولان کمیته ارشد سنا در حوزه اطلاعات دیدار کرده‌اند.

«لاورنس ویلکرسن» رئیس سابق کارکنان «کولین پاول» گفت که محدوده «دیگو گارسیا» انگلیس در مواقعی که دیگر پایگاه‌های سیا در دسترس نبودند محلی برای ادامه روند بازجویی‌ها و دیگر اقدام‌های غیرقانونی بود.

رئیس سازمان «رپریو» در بخش حقوق بشر سازمان ملل تصریح کرد: «مقام‌های انگلیس موضع خود را درباره شکنجه‌های زندانیان در آمریکا اصلاح کرده‌اند. اما انتشار گزارش سال گذشته سازمان عفو بین الملل و حقوق بشر نشان می‌دهد که تنها راه برای مقابله با «جنگ با ترور» در کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارند، انتشار همین گزارش‌ها است.»

کمیته سنا سال گذشته گزارشی ۵۲۵ صفحه‌ای از شش هزار صفحه آماده شده توسط سازمان حقوق بشر درباره شکنجه مظنونان به اقدام‌های تروریستی به ویژه پس از حادثه یازده سپتامبر را منتشر کرد.

شکنجه زندانیان و مظنونان بازداشت شده در زندان‌های سیا به دست آوردن اطلاعات درباره گروه‌های تروریستی و دفاع از امنیت داخلی کشور اعلام شد.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا با تایید گزارش سنا درباره شکنجه مته‌مان به اقدام‌های تروریستی در این کشور گفت که در برخی اقدام‌ها اشتباه‌هایی داشته‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *