يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱

گل سرسبد صادرات کشاورزی ایران چیست؟

چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 418821
در سال گذشته بیشترین رشد صادرات در بین محصولات کشاورزی مربوط به سیب زمینی بوده‌ است که با صادرات ۳۹۱.۸ هزار تن از این محصول، صادرات آن نسبت به دوره مشابه در سال ۱۳۹۲ دو و نیم برابر افزایش داشت.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا،‌ در سال گذشته ایران ۳۹۱.۸ هزار تن سیب‌زمینی را با قیمت متوسط ۰.۴ دلار صادر کرد که مجموع ارزش صادرات این محصول معادل ۱۴۸ میلیون دلار بوده‌است.

این در حالی است که ایران در سال ۱۳۹۲ سیب زمینی را با قیمت متوسط هر کیلو ۰.۳ دلار به میزان ۱۵۰.۹ هزار تن صادر کرد که در نهایت ارزش مجموع صادرات این محصول در دوازده ماهه سال ۱۳۹۲ معادل با ۳۸.۳ میلیون دلار بوده‌است. بنابراین در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۳۹۲ صادرات سیب زمینی به لحاظ ارزشی نزدیک به چهار برابر یعنی ۲۸۶.۲۲ درصد افزایش و به لحاظ وزنی ۱۵۹.۵۸ درصد افزایش داشته است.

همچنین در سال گذشته مجموع صادرات گوجه‌فرنگی ۴۵۰.۶ هزار تن و معادل با ۱۵۸.۷ میلیون دلار بوده‌است و در این سال گوجه فرنگی با قیمت ۰.۴ دلار به ازای هرکیلوگرم صادر شد.

این در حالی‌است که در سال ۱۳۹۲، گوجه فرنگی با قیمت هر کیلو ۰.۳ دلار ، مجموعا ۲۵۳.۴ هزار تن و با ارزش نهایی ۸۸.۶ میلیون دلار صادر شده است.

بر این اساس در سال گذشته میزان صادرات گوجه فرنگی به لحاظ وزنی ۷۷.۷۹ درصد به لحاظ ارزشی ۷۹.۲۰ درصد رشد داشته‌است.

صادرات پیاز و موسیر در سال ۱۳۹۳، معادل ۲۵۴.۸ هزار تن و با ارزش نهایی ۹۶.۷ میلیون دلار و قیمت هر کیلو از این محصول صادراتی معادل با ۰.۴ دلار بوده‌است. اگرچه این محصول در سال ۱۳۹۲، با قیمت ۰.۳ دلار برای هر کیلو صادر شد اما در سال گذشته صادرات پیاز و موسیر رشد چندانی به لحاظ ارزشی نداشته است.

در سال ۱۳۹۲، صادرات پیاز و موسیر معادل با ۲۵۱.۸ هزار تن و ارزش نهایی این صادرات معادل با ۸۷.۵ میلیون دلار بوده‌است. یار و خیار ترشی در دوازده ماهه سال گذشته به میزان ۲۳۲.۲ هزار تن و با قیمت متوسط ۰.۵ دلار با ارزش نهایی ۱۰۸.۴ میلیون دلار صادر شد.

در مقایسه با دوازده ماهه پیش از این، صادرات خیار و خیار ترشی به لحاظ ارزشی ۳۲.۳۲ درصد رشد داشته‌است.

صادرات بادمجان نیز در سال گذشته معادل ۸۱.۲ هزار تن بوده‌است که مجموع ارزش صادرات این محصول معادل ۳۶.۱ میلیون دلار بود و در مقایسه با سال ۱۳۹۲ صادرات این محصول به لحاظ ارزشی ۷۱.۱۳ دردصد و به لحاظ وزنی ۵۹.۸۱ درصد افزایش داشته است.

بنا بر اعلام گمرک، اما بر خلاف روند صعودی در بیشتر زمینه‌های صادراتی، کلم جزو آن دسته از محصولاتی بود که نه‌تنها در سال گذشته با قیمت پایینتری صادر شد بلکه ارزش مجموع صادرات این محصول نیز نسبت به ۱۳۹۲ کمتر شده‌بود.

بر این اساس در سال گذشته ۱۰۳.۳ هزار تن کلم با قیمت هر کیلو ۰.۳ دلار و با ارزش نهایی ۳۴.۱ میلیون دلار صادر شد، در حالیکه در سال ۱۳۹۲، ۹۱.۵ هزار تن کلم با قیمت هر کیلو۰.۴ دلار صادر شد که مجموع ارزش صادرات کلم در دوازده‌ماهه سال ۱۳۹۲ معادل ۳۶.۲ میلیون دلار بوده‌است.

بنابراین اگرچه صادرات کلم به لحاظ وزنی ۱۲.۸۹ درصد افزایش داشته است، اما ارزش نهایی مجموع صادرات این محصول با ۵.۷۹ درصد کاهش مواجه شد.

هر کیلو سیب تازه در سال گذشته با قیمت ۰.۴ دلار صادر شد که در مجموع صادرات ۳۹۴.۴ هزار تن از این محصول ۱۷۱.۷ میلیون دلار ارزش داشته‌است.

اگرچه قیمت سیب صادراتی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۲، ۰.۱ دلار کاهش پیدا کرده‌بود اما ارزش مجموع صادرات این کالا ۵۳.۱۲ درصد رشد داشته است.

در سال گذشته ایران ۸۳۳.۷ هزار تن هندوانه را با قیمت متوسط هر کیلو ۰.۲ دلار صادر کرد که در مجموع ارزش صادرات این کالا معادل با ۱۹۳.۳ میلیون دلار بوده‌است و نسبت به دوازده‌ماهه سال ۱۳۹۲ صادرات این محصول به لحاظ ارزشی رشدی ۴۷.۵ درصدی داشت.

کیوی نیز از جمله محصولاتی بوده است که نه تنها قیمت صادراتی بلکه ارزش نهایی صادرات آن در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۲، کاهش پیدا کرد.

در سال گذشته صادرات کیوی با قیمت کیلویی ۰.۵ دلار معادل ۸۹ هزار تن و ۴۰.۶ میلیون دلار بوده‌است. این در حالی‌ست که در سال ۱۳۹۲ حجم صادرات این محصول ۷۶.۳ هزار تن بود اما درآمد حاصله از صادرات این محصول معادل ۴۳.۸ میلیون دلار بوده است. با کاهش ۰.۱ دلاری قیمت کیوی ارزش نهایی صادرات این محصول در سال گذشته با ۷.۲۱ درصد کاهش مواجه بوده‌است.

همچنین در سال گذشته میزان صادرات خربزه و محصولات همانند آن معادل با ۸۳ هزار تن و ۳۸.۶ میلیون دلار بودکه در مقایسه با سال ۱۳۹۲ به لحاظ ارزشی ۱۳.۱۱ درصد افزایش صادرات داشته‌است. قیمت خربزه صادراتی در سال گذشته تغییر نکرده و با قیمت مشابه ۱۳۹۲ یعنی‌هر کیلو۰.۵ دلار صادر شد.

انجیر خشک و تازه نیز با قیمت متوسط ۳.۹ دلار برای هر کیلو در سال گذشته صادر شد که مجموع ارزش صادرات ۸.۱ هزار تن در این سال معادل ۳۲ میلیون دلار بوده‌است. صادرات این محصول نیز به‌لحاظ ارزشی در مجموع ۳۹.۵۱ درصد رشد داشته‌است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رشید
یادش بخیر و با تشکر از مسئولین : پارسال سیب زمینی کیلوی 700تومان صادر شد و من در ایران کیلوی 18500ریال می خریدم -واقعاً چه خاطر های خوش