يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۴

تحلیل هیکل از اشتباه دول عربی درباره ایران

شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 416665
تحلیلگر برجسته جهان عرب با اشاره به اشتباه برخی کشورهای عربی در دامن زدن به جنگ شیعه و سنی تاکید کرد که چطور اعراب با اسرائیل به زمینه مشترک رسیدند اما نمی توانند با ایران برسند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسنین هیکل تحلیلگر برجسته جهان عرب در برنامه مصر به کجا می رود در شبکه سی.بی.سی با اشاره به اشتباه برخی کشورهای عربی در دامن زدن به جنگ شیعه و سنی تاکید کرد که شیعیان در سوریه، لبنان، عراق و یمن دارای اکثریت مهمی هستند.

وی با بیان اینکه باید قبل از آغاز چنین جنگی به نتایج آن بیشتر اندیشید و افزود: جنگ با شیعیان جهان عرب را تقسیم خواهد کرد.

هیکل دامن زدن به جنگ مذهبی را اشتباهی تاریخی دانست که کسی نمی تواند در صورت شعله ور شدن، جلوی آنرا بگیرد.

این تحلیلگر عرب در ادامه به ایران هم پرداخت و اظهار داشت که ایران مانند دیگر کشورها منافع و اهدافی دارد و کشوری قوی در منطقه است که تاثیر گذار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای عربی باید به زمینه‌های مشترک با ایران دست پیدا کنند، اظهار داشت که ما در گذشته زمینه‌های مشترکی با ایران پیدا کرده بودیم ولی شرایط گذشته تغییر کرده است.

هیکل ایران، ترکیه و مصر سه کشور اثر گذار خاورمیانه هستند و ایران کشوری قدرتمند در منطقه است، اظهار داشت: چطور با اسرائیل زمینه برای حل سیاسی دست یافته شد ولی با ایران نه؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از سلاح در یمن مشکلی را حل نمی‌کند، اظهار داشت که کشورهای عربی در زمینه مبارزه با تروریسم کاری انجام نداده اند.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب تشکیل نیروی عربی فایده دانست و تصریح کرد که نگاه های مختلفی به تحولات منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم پیگیری جدی روند انتقال قدرت در عربستان تصریح کرد که جان کری پیام واضحی به کشورهای عربی داد که نشان دهنده تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران است.

هیکل تاکید کرد که کشورهای عربی در قبال یمن اشتباهی تاریخی مرتکب شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *