سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

حضور مشروط چین در ۲ طرح نفتی ایران

شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 416615
در حالی که چین به دلیل تعلل در اجرای قراردادهای نفتی با ایران، تنها در دو طرح نفتی کشور حضور دارد، وزیر نفت علاوه بر تأکید بر این که خواهان ادامه همکاری با شرکت‌های نفتی چینی است، سه شرط نیز برای آن‌ها تعیین کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پیمانکاران چینی پیش از این در طرح‌های توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، میدان نفتی پارس شمالی، میدان مشترک نفتی یادآوران، میدان مشترک آزادگان جنوبی و شمالی حضور داشتند اما به دلیل تعلل در اجرای قرارداد توسعه طرح‌های نام برده شده کنار گذاشته شدند؛ در حال حاضر شرکت‌های چینی تنها در دو طرح بالادستی صنعت نفت حضور دارند؛ میدان یادآوران و آزادگان شمالی.

پیمانکاران چینی در دو طرح توسعه میدان یادآوران و آزادگان شمالی نیز به ترتیب ۱۵ و ۱۸ ماه تأخیر در اجرای برنامه پیش‌بینی شده دارند. علی‌رغم این موضوع وزیر نفت اعلام کرده است که قصد ادامه همکاری با این شرکت‌ها را داریم؛ این موضوع از منظر تجاری لازم است؛ چراکه چین در حال تبدیل شدن به بزرگترین واردکننده انرژی دنیاست.

البته بیژن نامدار زنگنه در دیدار با رییس شرکت نفتی سینوپک چین - توسعه دهنده میدان نفتی یادآوران- به دلیل مشترک بودن میدان با عراق تأکید کرده است که طرح توسعه فاز دوم میدان هر چه سریعتر آماده شود. همچنین طرف چینی باید با تجهیزات مناسب‌تر، تعداد نیروهای کافی و با سرعت منطقی آن را به اتمام برساند.

طبق قرارداد توسعه فاز اول میدان مشترک یادآوران، با هدف تولید روزانه ۸۵ هزار بشکه نفت، باید طی مدت ۴۸ ماه پس از زمان مؤثر شدن قرارداد عملیاتی می‌شد البته این زمان بر اساس قرارداد قابل تمدید به ۵۹ ماه نیز بود اما هم اکنون پیمانکار چینی هفتاد و هفتمین ماه حضور خود را در این میدان سپری می‌کند.

البته پیشرفت کل طرح توسعه این میدان مشترک با عراق به ۹۴ درصد رسیده است و نیمه اول سال ۱۳۹۴ با تکمیل شدن طرح توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران تولید نفت خام ایران از این میدان مشترک به ۸۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

همچنین پیشرفت فاز اول میدان آزادگان شمالی به گفته کرامت بهبهانی؛ مجری توسعه دهنده میدان با ۴۲ درصد پیشرفتی که در سال گذشته داشت به ۹۰ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تولید ۷۵ هزار بشکه در روز از این میدان نیمه تیرماه سال ۹۴ محقق شود.

بهبهانی با اشاره به اینکه فاز دوم توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی تهیه شده‌است و در حال بررسی است گفت: حجم تولید نفت خام در فاز دوم هم روزانه ۷۵ هزار بشکه طی ۴۲ ماه پیش‌بینی شده است که البته انتظار می‌رود به دلیل شناخت رفتار زمین این فاز در مدت زمان کمتری انجام شود.

پیش از این مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی درباره این که آیا فاز دوم این میدان توسط شرکت چینی سی.ان.پی.سی انجام خواهد شد یا نه؟ توضیح داد: این موضوع مشخص نیست؛ اگر چه طبق قرارداد فاز دوم باید به چینی‌ها داده شود اما ممکن است آنها تمایلی به حضور در این طرح نداشته باشند و یا اینکه شرکت نفت به گونه‌ ای که ایران مجبور به پرداخت خسارت نشود، تمایلی به ادامه همکاری با چینی‌ها نداشته باشد. ادامه همکاری با پیمانکار چینی برای فاز دوم طرح در حال بررسی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *