دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱

اختلاف در کنگره آمریکا بر سر ایران

جمعه ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۰
کد مطلب: 416474
نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان امریکا می گوید با طرح «ممانعت از رفع تحریم های ضد ایرانی تا زمان تصویب کنگره»، مخالفت خواهد کرد.
به گزارش جهان، پرس تی وی به نقل از نشریه هیل، پلوسی روز چهارشنبه با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ که وارد مراحل نهایی شده است، گفت این طرح تهدیدی برای توافق هسته ای بالقوه با تهران است.

این طرح را سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا ارائه کرده است و بر اساس آن ، کنگره آمریکا تا زمانی که توافق هسته ای با ایران را بررسی نکند، تحریم های ضد ایران لغو نخواهد شد.

پلوسی، نماینده دموکرات از کالیفرنیا از قانون گذاران آمریکایی خواست با مخالفت با این پیشنهاد ضد ایرانی، فضا را برای مذاکره کنندگان به منظور کار بر روی جزئیات نهایی توافق احتمالی پیش از پایان مهلت ۳۰ ژوئن ایجاد کنند.

۳۰ ژوئن مهلتی است که برای حصول توافق نهایی بین گروه ۱ + ۵ و ایران تعیین شده است.

پلوسی در بیانیه ای گفت: «دیپلماسی ما را به سمت توافقی چارچوب شده برده که مبنای آن هوشیاری و اجرا است، و باید اجازه داده شود این مذاکرات بدون مزاحمت، روند خود را طی کند.»

رهبر اقلیت مجلس نمایندگان امریکا افزود: «طرح سناتور کورکر این مذاکرات بین المللی را تضعیف و مانعی غیرضروری برای دست یابی به یک توافق نهایی محکم ایجاد می کند.»

ایران و گروه ۱+۵ شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان روز پنجشنبه ۲ آوریل (۱۳ فروردین) به طرح کلی تفاهم هسته ای دست یافتند که بر اساس آن، همه تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در ازای برداشتن گام‌هایی از سوی ایران در خصوص برنامه هسته ‌ای آن لغو خواهد شد.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا با تجلیل از «تفاهم تاریخی» با ایران گفت این مساله راه را برای حصول توافق نهایی در مدت ۳ ماه هموار می‌کند.

روز چهارشنبه اوباما به منظور منصرف کردن باب کورکر از تلاش برای تصویب قانونی ضد ایرانی که می تواند مذاکرات را با مشکلات مواجه کند، با وی تلفنی گفت و گو کرد.

بنا بر این گزارش، رئيس جمهور امریکا به کورکر گفته است برای حل و فصل مسئله هسته ای ایران «رویکرد اصولی به دیپلماسی بهترین راه است.»

بیانیه پلوسی در روز چهارشنبه به وضوح موضع وی را در قبال این طرح ضد ایرانی نشان می دهد.

وی گفت: «در هفته های پیش رو، باید به این چارچوب دیپلماتیک فرصت موفقیت بدهیم تا بتوانیم در مورد مزایای توافق ۳۰ ژوئن، که نتیجه این تلاش است، قضاوت کنیم.»

کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا قرار است روز سه شنبه درباره طرحی رای گیری کند که به کنگره دو ماه فرصت می دهد توافق هسته ای با ایران را بدون برداشتن تحریم ها، بررسی کند.

دولت اوباما از کنگره خواسته است رای گیری درباره این طرح را دستکم تا ۳۰ ژوئن به تعویق اندازد. جمهوری خواهان، در کنگره آمریکا در اکثریت هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *