يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

المانیتور: تیم ایران آماده ترک مذاکرات بود

پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 416356
یک پایگاه خبری مدعی شده تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در لحظات منتهی به تفاهم لوزان آماده ترک مذاکرات و بازگشت به تهران بوده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای در ساعت های پایانی منتهی به تفاهم هسته ای لوزان در حال بررسی ترک مذاکرات و بازگشت به تهران بوده اند.

پایگاه المانیتور، از رسانه های فعال در زمینه گزارش اخبار مربوط به رایزنی های هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵، روز چهارشنبه با بیان ادعای ذکر شده در بالا افزوده هواپیمای تیم ایران آماده بازگشت به تهران بوده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا تصمیم گرفته دست از تلاش نکشد و آخرین تلاشها برای رسیدن دو طرف به توافق را انجام دهد. این تلاش، به نوشته المانیتور از ساعت ۹ شب روز اول آوریل تا ساعت ۶ صبح روز بعد به طول انجامیده است.

با این حال، چنانکه از لحن نوشته المانیتور برمی آید دلیل تصمیم تیم مذاکره کننده به تهران شکست مذاکرات نبوده است. تصمیم تیم مذاکره کننده ایرانی برای عزیمت به تهران بر اساس ادعای المانیتور، در شرایطی انجام شده که ایران و حتی نمایندگان بعضی از کشورهای گروه ۱+۵ از آنچه تا آن نقطه از مذاکرات حاصل شده بود «مأیوس» نبوده اند.

یک مقام ارشد ایرانی به شرط عدم افشای نام به المانیتور گفت: «ما در بسیاری از نکات اصلی به تفاهم رسیدیم.»

وی افزود: «مسائل باقی مانده جزئیات بسیار دشواری هستند که به بحث های کلی نیاز دارند. علی رغم تمام این جلسات و اطمینان دو جانبه ای که حاصل شد هر طرف در برابر طرف دیگر محتاط است. ایران حاضر به فداکاری به هر بهایی نبود.»

رفع تحریم ها، اصلی ترین عامل اختلاف بین دو طرف بود. همه می دانستند که رفع تدریجی تحریم ها که خط قرمز ترسیم شده توسط آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران بود برای ایرانی ها قابل قبول نبود. المانیتور به استناد اطلاعاتی که از منابع متعدد خود در تهران به دست آورده ادعا می کند دو طرف به مصالحه ای بر اساس مماشات دو جانبه دست یافتند که هم ایران و هم آمریکا بتوانند طبق منافع خودشان آن را در کشورهایشان ارائه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *