شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۹
۱۳
زاکانی در نشست «لوزان بدون روتوش»:

برخی می‌خواهند از توافق هسته‌ای برای انتخابات «دیو و دلبر» بسازند/ اجماع داخلی نباید شکسته شود

چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب: 416323
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: در موضوع هسته ای نباید در جامعه دوقطبی‌سازی کنیم؛ چراکه برخی علاقه مندند از این دیو و دلبرسازی کنند و برای انتخابات آینده از این موضوع بهره ببرند. ما نباید به بهانه مخالفت ها و موافقت ها در خصوص بحث هسته ای اجماع داخلی خود را بشکنیم.
برخی می‌خواهند از توافق هسته‌ای برای انتخابات «دیو و دلبر» بسازند/ اجماع داخلی نباید شکسته شود
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مجلس باید به روند پذیرش توافق هسته ای ورود پیدا کند، گفت: تنها در صورتی مجلس ورود نخواهد کرد که نظر شورای عالی امنیت ملی را با تایید رهبری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، گردهمایی بزرگ دانشجویان و نخبگان با عنوان «لوزان بدون روتوش» عصر امروز چهارشنبه در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان برگزار شد.

علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در یک مقطع حساس تاریخ انقلاب اسلامی هستیم، اظهار کرد: عدم دقت در مختصات این مقطع ممکن است آسیب های جدی را به ما وارد کند.

وی افزود: اگر بی توجهی کنیم و فقط یک جبهه را در میان جبهه های مقابل انقلاب اسلامی ببینیم ممکن است نتوانیم تحلیلی جامع از شرایط داشته باشیم.

زاکانی موضوع هسته ای را موضوعی مهم، ملی و فراجناحی عنوان کرد و گفت: مساله هسته ای موضوعی است که در آن نقش نظام اسلامی و تاثیرات هدایت های مقام معظم رهبری در رسیدن به این دستاورد، همچنین نقش دانشمندان، شهدای هسته ای، نقش ملت ایران در تحمل فشارهای دشمنان و نقش دولت های مختلف حائز توجه است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: موضوع هسته ای نباید دستخوش درگیری های سیاسی در درون کشور شود بلکه باید از یک موضع بالاتری به این موضوع پرداخت.

وی تاکید کرد: ما امروز در حال رقابت جدی در عرصه جهانی هستیم و اندیشه انقلاب اسلامی در سراسر جهان در دور پیروزی است، لذا باید از هر مؤلفه قدرتی در موقعیت خودش استفاده کرد و به این موضوع نگاه تمدن‌ساز داشت؛ چراکه نگاه رهبر
موضوع هسته ای نباید دستخوش درگیری های سیاسی در درون کشور شود بلکه باید از یک موضع بالاتری به این موضوع پرداخت.
معظم انقلاب هم در همین چارچوب قابل ارزیابی است.

زاکانی با بیان اینکه ما حدود ۱۵ نکته مثبت در بیانیه اخیر لوزان شاهد هستیم، خاطر نشان کرد: اولین نکته مثبت در این دستاورد که در واقع یک مسیر ۱۱ ساله از سال ۸۲ تا امروز را شامل می شود، نقش مقام معظم رهبری در هر برهه ای در گشایش بن‌بست‌ها بوده است، چه زمانی که ایشان در دوره اصلاحات دستور بازگشایی را دادند و چه حمایت هایی که امروز از تیم مذاکره‌کننده می کنند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به نکته مثبت دیگری از دستاوردهای مذاکرات هسته ای به نقش دیپلماسی ایران پرداخت و گفت: این موضوع فراتر از گروه های مذاکره‌کننده در این سال ها است. نقشی که برای ما شرایطی فراهم کرده است که توانسته چارچوب مذاکرات را از سوی ایران تعیین کند، یعنی امروز ایران می گوید که در پای میز مذاکرات در خصوص چه چیزی باید مذاکره صورت گیرد.

نماینده مردم تهران گفت: سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا در سخنانی اعلام کرد آنچه ایران اسلامی در مذاکرات خواست، انجام شد نه آنکه طرف های مقابل مطالبه کردند، یعنی مذاکره تنها حول مباحث هسته ای شکل گرفت.

زاکانی با بیان اینکه آنچه که می توانست علیه استکبار اجماع جهانی ایجاد کند، با تدبیر انجام شده در مسیر صحیح قرار گرفت، خاطر نشان کرد: این موضوع قطعا به نفع ما خواهد بود که آمریکا این موضوع را در مذاکرات و یا پس از آن قبول کند یا قبول نکند.

وی با بیان اینکه گرفتن حق غنی سازی یکی دیگر از نکات مثبت دستاورد اخیر هسته ای است، یادآور شد: البته این حق غنی‌سازی در یک مختصات کوچکتر قرار دارد که کشور ما را اتمی خواهد کرد. سال ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ برخی کشورهای جهانی می خواستند ماده ۴ NPT را ملغی کنند که با شکست مواجه شدند و همچنین در توافق سال گذشته ژنو نیز قصد داشتند
ما به دولتمردان انتقاد داریم که چرا نظرات آمریکایی ها را که در خصوص بحث توافق هسته ای مطرح می کنند، تکذیب نمی کنند.
بگویند تعریف حق غنی‌سازی را ما در مذاکرات بعدی شکل می دهیم که با تذکرات مجلس شورای اسلامی از دستور کار مذاکرات خارج شد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ما از متن توافق می توانیم ظرفیتی را برای انقلاب اسلامی ایجاد کنیم، تصریح کرد: کاهش ایران‌هراسی، باز شدن دست دشمنان و مشخص شدن صداقت ایران باعث شد که توسعه انقلاب اسلامی را داشته باشیم؛ چراکه اصل قدرت ما، قدرت نرم است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در داخل باید فرصت های بسیاری را خلق کنیم، به مصونیت درون‌زا برسیم و همچنین در جامعه یک بصیرت جامع را خلق کنیم.

زاکانی با اشاره به وظیفه مجلس شورای اسلامی در نظارت به روند توافقات توضیح داد: مجلس باید به این روند ورود پیدا کند، مگر اینکه نظر شورای عالی امنیت ملی و تایید مقام معظم رهبری بر آن باشد، در غیر این صورت مجلس طبق اصل ۱۲۵ قانون اساسی وظیفه دارد قبل از انجام هر توافقی آن را بررسی و سپس تصویب کند تا دولت بتواند آن توافق را در سطح جهانی به امضاء برساند.

وی افزود: امروز یک فرصت در پیش روی مجلس وجود دارد که به روند توافق جامع هسته ای ورود پیدا کند و ابعاد توافق را با عناصر حقوقدان پیگیری و حق ملت ایران را استیفا کند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با انتقاد از دولتمردان مبنی بر اینکه چرا با صراحت نقطه نظرات خود را در خصوص توافق ذکر نمی کنند، گفت: ما به دولتمردان انتقاد داریم که چرا نظرات آمریکایی ها را که در خصوص بحث توافق هسته ای مطرح می کنند، تکذیب نمی کنند.

نماینده مردم تهران بزرگترین نکته منفی در مذاکرات هسته ای را نوع نگاه تیم هسته ای به قدرت های جهانی و پذیرش هرم قدرت در عرصه بین المللی دانست و تاکید کرد: این نگاه بدین معنی است که در عرصه جهانی اول باید کدخدا را ببینیم تا کارهایمان
سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا در سخنانی اعلام کرد آنچه ایران اسلامی در مذاکرات خواست، انجام شد نه آنکه طرف های مقابل مطالبه کردند، یعنی مذاکره تنها حول مباحث هسته ای شکل گرفت.
حل شود که این موضوع با اصول انقلاب اسلامی در تعارض است ولی خوشبختانه در صحبت های آقای ظریف این‌گونه مطرح شد که ما به آمریکا بی اعتماد هستیم.

زاکانی این جمله را در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی در روز گذشته بارها تکرار کردند.

وی با بیان اینکه ما در مذاکرات هسته ای آنچه که دادیم بیشتر از آنچه که ستاندیم، است، گفت: تعهدات ما در بیانیه اخیر لوزان شفاف است، اما در مقابل تعهدات دشمن کلی بدون زمان و مبهم است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ادامه داد: ما برای انجام عمل خود عنصر راستی آزمایانه ای داریم که خود آن عامل و سرسپرده است؛ چراکه عواملی که در آژانس بین المللی اتمی مشغول فعالیت هستند همگی دست نشانده دول غربی‌اند. در صورتی که ما برای راستی‌آزمایی طرف مقابل عنصری را منظور نکردیم که بخواهد گام های طرف مقابل را تضمین و به آن نظارت کند.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه گام های ما در بیانیه اخیر متوازن با تعهدات طرف مقابل نبوده است، خاطر نشان کرد: باید این مسیر را تصحیح کنیم. اگر محدودیت هایی را پذیرفتیم از طرف دیگر باید نقاط قوت خود و حوزه های دیگری را در موضوع انرژی تقویت بخشیم در غیر این صورت اصل فناوری خود را در معرض نابودی قرار دادیم.

زاکانی متن بیانیه اخیر لوزان را متنی مبهم دانست و تصریح کرد: محتوای این بیانیه دارای اشکال است و مجلس شورای اسلامی برای اصلاح آن باید ورود کند و من این نظر غلطی که در صدا و سیما بیان شد که یک تیم حقوقی از مجلس که بخواهد با تیم هسته ای همراهی کند و نتیجه هر چه شد، اجرایی شود را نادرست می دانم، الا اینکه شورای عالی امنیت ملی بحث توافق را تصویب و مقام معظم رهبری آن را امضا کند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پایان تاکید کرد: در موضوع هسته ای نباید در جامعه دوقطبی‌سازی کنیم؛ چراکه برخی علاقه مندند از این دیو و دلبرسازی کنند و برای انتخابات آینده از این موضوع بهره ببرند. ما نباید به بهانه مخالفت ها و موافقت ها در خصوص بحث هسته ای اجماع داخلی خود را بشکنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید
Iran, Islamic Republic of
#موضع منطقی
هم نکات منفی بیانیه بیان شده هم مثبت. نه ماجرا سیاه است نه سفید. باید مراقب بود
Romania
از دست رفتن استقلال کشور سیاه سیاه است
درود بر زاکانی
Ali
خودتو اذيت نكن و حرص نخور نماينده هاي مجلس هم مشخص اند اونهايي كه با خاتمي و روحاني وهاشمي عكس بگيرن /حالا ميبيني كه هيچ جايي تو دل مردم شما و امثال شما نداريد
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
سلام
موضوع مشخص بودن نماینده های دور بعد برای من قدری مبهم است، مگر میشود مردم به کسانی که کشور را به سمتی میبردند تا بلایی که سر سوریه آمد و ابتدا مخالفتهای داخلی وسپس آشوب وهرج و مرج را دامن زده اند اعتماد کرد؟ تو هم خودت را درگیر نکن مردم به موقع و درست عمل میکنند لازم نیست کسی برای آنها تعیین تکلیف کند!
مشت محكم مردم و سيلی شورای نگهبان نزديك است
محمد
تحلیل عاااالی
محمد رضا پورامینی/ همدان
Iran, Islamic Republic of
موضع ونظر اقای زاکانی در بحث انجام تعهدات ایران براساس راستی ازمائی از طرف غربی باید برابر ومتوازن وهمزمان وهمراستابا راستی ازمائی ازطرف ایران درانجام تعهدات طرف غربی باشد
United States
با احترام به آقای زاکانی ، به نظرم در زمان برادر گرامی اقای جلیلی بعلت اینکه آقای جلیلی با دلی پاک و صادق با آنها مذاکره می کرد بیشتر چارچوب های قطعنامه های شورای امنیت ترسیم می شد.
دکتر محسن مصباح
درهرصورت در انتخابات مجلس اصولگرایان بازنده اند وکشور به دست اصلاح طلبان و مثلا اعتدالیون می افتد تا باقی کشور راهم در مذاکرات تقدیم کنند. وبعد هم سرنوشت لیبی در انتظار ماست. تنها منجی این وضعیت احمدی نژاد در زیر سایه رهبری وامام زمان است. حالا جهان نیوز و سایر عناد داران نسبت به این سردار شیعه هر چه تهمت دارند به این فرزند ملت بزنند ما پای او وانقلاب ایستاده ایم جهان نیوز اگر صداقت دارید منتشر کنید
درود بر دکتر احمدی نژاد
نگران انتخابات شدید؟؟؟؟
نباید گذاشت پولهای کثیف مانند دوره های قبل موجب تاثیر گذاری در انتخابات مجلس گردد.