جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱
عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس:

نباید دستمان را زیر ساطور غربی‎ها قرار دهیم

دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب: 415907
نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس با بیان اینکه ایران با اهدای خون شهیدان هزینه سنگینی برای فناوری هسته‎ای پرداخت کرده است،گفت: اینکه بیاییم و دستمان را زیر ساطور غربی‎ها قرار دهیم و نیازمند آنها باشیم که به نفع استقلال کشور نیست.
به گزارش جهان، حجت‎الاسلام سیدعلی طاهری امروز در گفت‎وگو با فارس در گرگان اظهار کرد: باید از تیم مذاکره‎کننده کشورمان تشکر کرد که وقت زیادی برای مذاکرات گذاشتند اما حفظ استقلال کشور یکی از مسائل مهم است و نتیجه مذاکرات و توافق ایران با گروه ۱+۵ نباید دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورمان باشد.

وی تصریح کرد: مواضعی که برخی از کشورهای عضو ۱+۵ به‌ویژه مقامات آمریکایی گرفتند خلاف بیانیه بوده که لازم است این ابهامات برطرف شود، فردا صبح محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مجلس به صورت علنی و یا غیرعلنی به ابهامات و اشکالات بیانیه و توافقی که در آینده مطرح شده پاسخ خواهند داد.

غنی‎سازی ۳.۵ درصدی موجب عقب‎ماندگی این فناوری در کشور می‎شود

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایران در زمینه فعالیت هسته‎ای خلاف ضوابط بین‎المللی عمل نکرده است، افزود: آنان تا به حال در بازرسی‎های گسترده حتی یک نمونه پیدا نکردند که ایران از مسیر صلح‎آمیز هسته‎ای منحرف شده باشد.

طاهری با بیان اینکه انتظار از تیم مذاکره‎کننده این بود جلوی زیاده‎خواهی‎های طرف مقابل ایستادگی کنند، ادامه داد: اینکه ما از غنی‎سازی ۲۰ درصد به غنی‎سازی ۳.۵ درصد بسنده کردیم قطعا به نفع کشور نیست، اینکه ما از ۱۹ هزار سانتیریفوژ به ۵ الی ۶ هزار سانتیریفوژ بسنده کردیم به ضرر کشور تمام می‎شود.

وی با بیان اینکه غنی‎سازی ۳.۵ درصدی طی ۱۰ سال، موجب عقب‎ماندگی این فناوری در کشور می‎شود، خاطرنشان کرد: اینطور که برخی از کارشناسان گفتند با این مقدار غنی‎سازی که پذیرفته شد شاید سوخت نیروگاه بوشهر هم تامین نشود و ما نیازمند به کشورهای هسته‎ای شویم و این بر خلاف روال نظام است که ما در پی خودکفایی هستیم.

ایران هزینه سنگینی برای دستیابی به فناوری کامل هسته‎ای پرداخت کرده است


نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران با اهدای خون شهیدان هزینه سنگینی برای دستیابی به فناوری کامل هسته‎ای پرداخت کرده است، گفت: اینکه بیاییم و دست خودمان را زیر ساطور غربی‎ها قرار دهیم و نیازمند آنها باشیم این به نفع استقلال کشور نیست.

طاهری در خصوص لغو یکباره تحریم‎ها یا تدریجی بودن آن بیان داشت: تیم مذاکره‎کننده کشورمان می‎گویند تحریم‎ها بلافاصله بعد از توافق لغو می‎شود ولی آمریکایی‎ها می‎گویند لغو تحریم‎ها مرحله به مرحله است و باید بازرسی‎ها انجام شود و بعد از اطمینان از اینکه ایران به تعهدات خود عمل می‎کند تحریم‎ها برداشته می‎شود.

وی ادامه داد: در زمینه بازرسی‎های گسترده‎ای که مطرح شده باید بدانیم آیا این بازرسی محدود به تاسیسات هسته‎ای است یا مراکز نظامی و ... را نیز شامل می‎شود اینها نگرانی‎هایی است که گاهی اوقات در صحبت‎های طرف غربی و آمریکایی شنیده شد.

قرارهای الزام‎آور باید مصوبه مجلس را داشته باشد


نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود فردو فعال باشد اما الان فقط درب فردو باز است و به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک تبدیل خواهد شد اینها خلاف خط قرمزهایی است که از طرف نظام تعیین شده بود.

طاهری با بیان اینکه قرارهای الزام‎آور از نظر قانون اساسی باید مصوبه مجلس را داشته باشد، اظهار کرد: در این راستا توضیحات آقای ظریف را خواهیم شنید که چرا تاکنون این بحث درمذاکرات مطرح نشده و فقط پروتکل الحاقی عنوان شده که باید مورد تصویب مجلس قرار بگیرد.

وی بیان داشت: اگر همین بیانیه یا توافق نهایی الزاماتی برای کشور به وجود آورد طبق قانون اساسی باید مجلس نیز نظر خود را در این باره اعلام کند.

به گفته طاهری؛ پیشنهاد نمایندگان مجلس در خانه ملت این بوده که جلسه سه الی چهار ساعته‎ای با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور ترتیب داده شود تا به طور مفصل همه شبهاتی که در زمینه بیانیه لوزان مطرح شده برطرف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *