چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

آدامس بجوید تا از باکتری دهان خلاص شوید

پنجشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۵
کد مطلب: 414242
جویدن آدامس به مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند ۱۰۰ میلیون باکتری یا ۱۰ درصد از بار میکروب موجود در بزاق را از بین ببرد.
به گزارش جهان،‌ برای تمیز کردن دهانتان نخ دندان را فراموش کنید، آدامس بجوید تا از شر میلیون‌ها باکتری دهان خلاص شوید.

جویدن آدامس به مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند ۱۰۰ میلیون باکتری یا ۱۰ درصد از بار میکروب موجود در بزاق را از بین ببرد. آدامس جویدن برای بسیاری از افراد عادت بدی محسوب می‌شود. اما مصرف بالای آن یعنی متوسط ۲۸۰ عدد برای هر فرد در هرسال هم به این صنعت میلیارد دلاری و هم به حفظ سلامت دهان کمک می‌کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ که در مجله تحقیقات دندان منتشر شد نشان می‌دهد که در بیشتر آدامس‌های تجاری شیرین‌کننده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و عوامل دیگر وجود دارد. اما اکنون به‌جای شکر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند سوربیتول، زایلیتول و مانیتول استفاده می‌شود که مزیت آن‌ها کاهش تشکیل زیست لایه دهانی روی دندان است که عامل بیماری‌های عفونی مانند حفره‌ها و آماس دندان است.

آدامس جویدن همچنین از اثرات مثبتی بر روی عملکرد شناختی، حس و حال، هوشیاری و کنترل اشتها برخوردار است اما نقش آن در مراقبت دهانی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. به همین دلیل گروهی تحقیقاتی در دانشگاه گرونینگن هلند برای پاسخ به این سؤال که آیا جویدن آدامس می‌تواند به از بین بردن باکتری‌ها کمک کند یا خیر از پنج دانشجو خواستند که دو نوع متفاوت اما استاندارد آدامس‌های نعنایی را برای مدت‌زمان‌های طولانی از ۳۰ ثانیه تا ۱۰ دقیقه بجوند.

یافته‌های تحلیل این آدامس‌های جویده شده نشان داد که روی هرکدام از آن‌ها حدود ۱۰۰ میلیون باکتری وجود دارد و این تعداد با افزایش زمان جویدن آدامس بیشتر شده بود. البته پس از ۳۰ ثانیه جویدن آدامس شروع به از دست دادن حالت چسبندگی خود می‌کند و بنابراین باکتری کمتری را گیر می‌اندازد.

امروزه کارخانه‌های آدامس سازی به‌صورت تعمدی مواد فعال‌کننده را برای افزایش قابلیت آدامس برای تجدید مواد معدنی دندان و کاهش خرابی یا کاهش جرم و ژنژویت (التهاب لثه) به آدامس اضافه می‌کنند. بنابراین شاید بتوان گفت که آدامس مانند نخ دندان مؤثر است اگرچه هر بار نواحی متفاوتی از دهان را نشانه می‌روند. البته آدامس جویدن باکتری‌ها را مانند تأثیری که مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان دارد از بین نمی‌برد. تأکید این تحقیق به‌جای تأثیر فوری که مسواک یا نخ دندان دارد بر اثر بلندمدت آدامس است.

بنابراین هیچ‌گاه جویدن آدامس نمی‌تواند جایگزین دو بار مسواک زدن در روز یا از بین بردن جرم و غذای میان دندان‌ها با نخ دندان یا شوینده‌های دهانی شود اما این مطالعه به محققان کمک می‌کند آدامسی ابداع کنند که به‌صورت گزینشی بتواند باکتری‌های خاص مرتبط با بیماری‌های مختلف دهانی را از بین ببرد.

منبع: شفا آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *