جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱

چگونه در عید نوروز محبوب خداوند شویم؟

جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 413677
عید نوروز فرصتی است که ایرانیان از آن برای صله رحم استفاده می کنند و این عمل بر اساس احادیث گناهان را پاک و انسان را نزد پروردگار محبوب می کند.
به گزارش جهان به نقل از شبستان، یکی از رسم و رسومات ویژه عید نوروز صله رحم است که صله در لغت به معنای احسان و دوستی و مراد از رَحِم نیز خویشاوندان و بستگان است که در اصطلاح، صله رحم محبت و سلوک داشتن با خویشان و نزدیکان است.

در دین اسلام نگاه ویژه ای به این سنت پسندیده شده به طوری که در احادیث متعدد بر اهمیت این امر تأکید شده و خداوند متعال پاداشی را نیز برای انجام این عمل ثواب دیده است و در حدیثی آمده است «کَفِّروا ذُنوبَکُم وَتَحَبَّبوا اِلى رَبِّکُم بِالصَّدَقَةِ وَصِلَةِ الرَّحِمِ با صدقه و صله رحم گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید».

صله رحم تا آنجا مورد توجه اسلام است که حتی فاصله مکانی را نیز محدودیتی برای قطع آن نمی داند به طوری که پیامبر اکرم (ص) فرموده اند به حاضر و غائب امتم تا آنها که در پشت مردان و رحم زنانند تا قیامت سفارش می کنم که صله رحم کنند و اگر چه تا یک سال راه از او دور باشد، زیرا این کار از دیانت است.

اهمیت این سنت حسنه را نیز می توان در حدیث قدسی یافت که خداوند متعال فرمودند: «انا الرحمن و هذه الرحم، ششقت لها من اسمی فمن وصلته و من قطعها قطعته، من رحمان هستم و نام رحم را از اسم خود مشتق کرده ام، پس هر کس صله رحم کند و با بستگان خود پیوند کند من او را با رحمت صله خواهم کرد و هر کس قطع رحم کند من رحمت خود را از او قطع خواهم کرد».

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در گفتگو با خبرنگار شبستان در خصوص اهمیت صله رحم بیان کرد: در بسیاری از منابع دینی که مهمترین آن قران کریم است، بحث دید و بازدید، صلح رحم، خوب سخن گفتن، سخن خوب گفتن و رعایت حق و حقوق دیگران آمده است.

حجت الاسلام علی عباسی ادامه داد: ما احادیث متعددی نیز در خصوص رفت و آمد و صله رحم داریم که این عمل پسندیده عمر را زیاد و روزی را افزایش می دهد و عنایت خداوند متعال را شامل حال انسان می کند.

وی عنوان کرد: اهمیت صله رحم از این جهت است که انسان نسبت به دیگران بی تفاوت نباشد و منزوی بودن و بی تفاوت بودن نسبت به اجتماع مواردی است که در روایات نهی شده است بنابراین سال نو فرصتی برای دید و بازدید و صله رحم است که جزو آموزه های دینی ما محسوب می شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین اضافه کرد: با توجه به اینکه نوروز سال جاری مصادف با ایام فاطمیه است بنابراین باید نکات لازم در این ایام مراعات شود، در روایات آمده که باید در غم اهل بیت غمگین و در شادی آنها شاد باشیم و البته صله رحم منافاتی با این ایام ندارد.

وی یادآور شد: برخی سوال می کنند که خرید شیرینی و آجیل در این ایام اشکالی ندارد که باید گفت غم و اندوه مسئله باطنی است و ما نیز باید در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) حزن و اندوه داشته باشیم و پذیرایی با شیرینی و آجیل در این ایام اشکالی ندارد.

حجت الاسلام عباسی در پاسخ به این سوال که آیا صله رحم با ارسال پیامک نیز محقق می شود، توضیح داد: صله رحم آداب و مراتب خاص خود را دارد و ارتباط برقرار کردن از طریق پیامک و جویای حال کسی شدن حداقل حداقل است و جای دیدار حضوری را نمی گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در بحث صله رحم، زیارت مطرح است و زیارت نیز به معنای دیدار است و با پیامک این امر محقق نمی شود و امیدوارم همه ما به این عمل پسندیده که نزد خداوند و ائمه اطهار محبوب است، توجه داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *