شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

تلاش جدید جمهوری‌ خواهان علیه ایران‌

پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 413491
سناتورهای جمهوری‌خواه پس از حرکت ۴۷ همکار خود در نوشتن نامه‌ خطاب به رهبران ایران و برانگیختن خشم کاخ سفید در میانه مذاکرات هسته‌ای، این بار از چند کارشناس دعوت کردند تا در یک جلسه استماع به «نقش ایران و حزب الله در آمریکای لاتین» بپردازند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سناتورهای جمهوری‌خواه روز چهارشنبه جلسه استماعی ترتیب دادند و با دعوت از کارشناسان سیاسی به جلسه مشترک کمیته‌های فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا و نیمکره غربی، نفوذ ایران و حزب‌الله را در کشورهای حوزه آمریکای لاتین مورد بررسی قرار دادند.

جف دونکان، رئیس این کمیته مشترک در ابتدای جلسه گفت که با توجه به نزدیک بودن ضرب‌الاجل مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا باید تحرکات ایران و حزب الله را در کشورهای همسایه خود مورد بازبینی قرار دهد.

این استماع ۴ شاهد داشت؛ اولین شاهد «جوزف هیومایر» نویسنده کتاب‌های سیاسی بود.

هیومایر گفت که نفوذ ایران در نیمکره غربی زمین در ۳۰ سال گذشته به طرز قابل توجهی افزایش یافته و ایران به صورت مخفیانه در حال نفوذ در آمریکای لاتین است.

وی افزود: نفوذ ایران دارای برنامه‌ای مدون است و بر پایه ۴ مرحله نفوذ فرهنگی، دیپلماتیک، اقتصادی و نهایتاً نظامی است.

«داردو لوپز» معاون سابق وزیر کشور پرو دومین شاهد این استماع بود؛ وی گفت که پرو به عنوان اقتصادی در حال رشد و شریک تجاری ایالات متحده، با کشورهایی مثل ونزوئلا و بولیوی متفاوت است ولی بهرحال ایران و حزب‌الله در حال نفوذ در این کشور هستند.

وی مدعی شد که اولین نشانه‌های نفوذ ایران و حزب‌الله را در سال ۲۰۱۱ متوجه شده است و دریافته که ایران در حال گسترش حضور خود در منطقه «آپوریماک» در جنوب پرو است؛ منطقه‌ای کم‌جمعیت که دولت در آن تسلط چندانی ندارد و برآوردها نشان می‌دهد که معاون غنی اورانیوم در این منطقه وجود دارد.

«اسکات مدل» مشاور ارشد گروه «رپیدان» سخنران بعدی این استماع بود. وی گفت که ایرانی‌ها بیش از ۳ دهه است که در پی حفظ انقلاب خود در داخل و ترویج آن در خارج از مرزهای کشور خود هستند و برای رسیدن به این مقصود، شبکه‌ای گسترده از ارتباطات با نهادهای دولتی و غیردولتی ایجاد کرده‌اند.

مدل گفت: «ایرانی‌ها مدت زیادی است که به دور زدن تحریم‌ها مشغول‌اند و توانسته‌اند با استفاده از همین امکان، از جنبش‌های اسلامی و گروه‌های طرفدار ایران حمایت کنند و ارزش مقاومت (در برابر آمریکا) را از راه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در دنیا بسط دهند.

«مایکل شیفتر»، چهارمین و آخرین شاهد این استماع بود؛ وی نظری کاملاً متفاوت با دیگر شهود داشت.

شیفتر مدعی بود که استقبال از ایران در میان کشورهای آمریکای لاتین رو به کاهش است و کشورهای این منطقه به رغم تمایل به استقلال از آمریکا، خواستار ارتباطی نزدیک با ایالات متحده در برخی زمینه‌های خاص هستند.

وی مدعی شد که رابطه ایران و ونزوئلا هم در دوره زمامداری جانشین «هوگو چاوز» یعنی «نیکلاس مادورو» رو به ضعف گذاشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *