دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱

دلیل مذاکره آمریکا با ایران چیست؟

پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 412288
معاون فدراسیون اسلامی اسپانیا و عضو انجمن اسپانیایی-ایرانی گفت که آمریکا به دلیل شکست سیاست تحریمهایش علیه ایران، به مذاکره با این کشور پرداخته است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، «یوسف فرناندز» روز چهارشنبه در کنفرانسی با موضوع «سیاست خارجی ایران» در دانشکده علوم ارتباطات و روزنامه نگاری دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، افزود: مساله ایران این روزها به دلیل مذاکرات هسته ای با گروه ۵+۱، در صدر رسانه های دنیا قرار دارد.

وی با تشریح روندی که سبب شد ایران به چنین موقعیتی برسد، به تاریخچه ای از آغاز برنامه هسته ای ایران در سال ۱۳۵۴ اشاره کرد و گفت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشورهای غربی مدعی مشکوک بودن فعالیت های هسته ای ایران شدند.

فرناندز در ادامه به روند چگونگی اعمال تحریم ها علیه ایران و جنجال های رژیم صهیونیستی و ادعاهای کذب درباره صلح آمیز نبودن فعالیت های هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: رژیم اسراییل، مدام در پی ایجاد تنش بین آمریکا و ایران است؛ دلیل آن قدرتمند بودن ایران و حمایت از مواضعش ملت فلسطین است.

معاون فدراسیون اسلامی اسپانیا خاطرنشان کرد: سیاست آمریکا در طول سال های گذشته، تصویب اعمال تحریم ها علیه ایران بود؛ هنگامی که روسیه و چین با این تحریمها مخالفت کردند اما آمریکا همچنان راه تحریمها را ادامه داد و حتی اتحادیه اروپا را نیز با خود همسو کرد.

وی تاکید کرد: با وجود همه این فشارها و ترور دانشمندان ایرانی، سیاست تحریم ها شکست خورده و ایران همچنان به برنامه هسته ای خود ادامه می دهد.

فرناندز با یادآوری اینکه ایران پیمان ان.پی.تی را امضا کرده است، افزود: این امر نشان می دهد که ایران از حقوق قانونی برای استفاده از انرژی هسته ای برخوردار است؛ با این حال آمریکا سال های زیادی سعی کرد که این حق را از آنها منع کند اما سرانجام آن را پذیرفته و اکنون در حال مذاکره با ایران است.

وی مهمترین دلیل مذاکره آمریکا با ایران درباره موضوع هسته ای را شکست سیاست های کاخ سفید در جلوگیری از دست یابی ایران به انرژی هسته ای بیان کرد و افزود: دلیل دیگر، مساله تروریسم است که از طالبان و القاعده در افغانستان شروع و اکنون به داعش منتهی شده است.

به گفته وی، سیاستی که آمریکا در افغانستان در ایجاد تروریسم طالبانی اعمال کرد، اکنون از سوی عربستان در کشورهای عراق و سوریه دنبال می شود.

وی ادامه داد: آمریکا متوجه شده که بدون کمک ایران نمی تواند داعش را در عراق شکست دهد؛ در همین راستا کشورهای غربی نیز متوجه شده اند که ایران بسیار قدرتمند و با نفوذ است و نباید این کشور را نادیده گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *