يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
انتظاری در همایش انجمن هوا فضای ایران:

قدرت ایران در «هوافضا» قابل چانه‌زنی نیست

سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 411874
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به جایگاه کشور در حوزه صنایع فضایی گفت: قدرت جمهوری اسلامی ایران در فناوری هوا فضا قابل چانه‌زنی نیست.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی صبح امروز در چهاردهمین کنفرانس انجمن‌های هوا فضای ایران که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، گفت: در سال ۱۳۷۳ که رئیس‌جمهور وقت از سازمان پژوهش‌های صنعتی و علمی ایران بازدید داشت، اولین پیشنهاد طراحی ماهواره در حضور ایشان مطرح شد و پس از آن فرآیند بررسی این مسئله مورد توجه قرار گرفت و پایه‌گذاری ساخت ماهواره در بخش غیرنظامی با بازدید وی از سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی آن زمان رقم خورد.

وی گفت: قسمت این بود که اولین ماهواره به نام مصباح در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی آغاز شود و این تنها ماهواره‌ای که هنوز هم ترمینال کنترل آن در ساختمانی در همین سازمان آماده عملیات است و بسیاری از بخش‌های آن در سازمان‌های معتبر اروپایی تست شد که البته تا پای پرتاب هم رفت، اما به دلیل تحریم، شرکت پرتاب‌کننده از پرتاب آن خودداری کرد که این باعث شد گلوگاه‌های پرتاب ماهواره در ایران به دست متخصصین باز شود.

انتظاری ادامه داد: براین اساس در پرتاب ماهواره امید گلوگاه پرتاب ماهواره نیز در کشور شکسته شد و ایران به فناوری‌های کلیدی پرتاب نیز دست یافت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به وضعیت کنونی کشور در زمینه فناوری فضایی، گفت: در حال حاضر توانمندی‌های خوبی از نظر متخصصین در این بخش داریم و چندین دانشگاه مانند دانشگاه امیرکبیر، صنعتی شریف و علم و صنعت تجربه‌های خوبی در زمینه فناوری فضایی در کشور وجود دارد و ما مدیران فوق‌العاده خوب و با تجربه در این زمینه داریم.

وی تاکید کرد: مدیریت پروژه‌های فضایی مدیریت بسیار پیچیده‌ای است، اما در کشور به توانایی در مدیریت طراحی و ساخت پرتاب ماهواره دست یافته‌ایم و به تجربیات باارزشی رسیده‌ایم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه با این تجربه‌ها اکنون کشور در یک موقعیت فوق‌العاده‌ خوبی در این زمینه قرار دارد، گفت: این دیدگاه قبلا وجود داشت که ما در چند محور کلیدی و راهبردی باید در حوزه فناوری حرکت کنیم درست است که فناوری هسته‌ای کشور را تا حدودی جلو برده، اما باید یک شبکه‌ راهبردی ایجاد شود تا در این دنیای پرتلاطم هر کدام دچار مشکل شدند بقیه به حل مشکل کمک کنند.

وی افزود: قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان در زمینه فناوری فضایی بی‌نظیر است و قابل چانه‌زنی نیز نیست.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه ۲۰ سال تجربه در این بخش داریم که از نظر عمق و عرض این تجربه در وضعیت فوق‌العاده مطلوبی قرار داریم به الزامات آینده کشور در علم و فناوری در حوزه ماهواره و فناوری فضایی اشاره کرد و گفت: لزوم مدیریت پایدار در این حوزه امری جدی به نظر می‌رسد، لذا با توجه به پیچیدگی‌‌های آن نظام مدیریت پایدار را می‌طلبد و باید مراقبت شود تا از تجربیات و نیروی انسانی این بخش که رشد یافته، بیشتر بهره گیریم.

وی افزود: این مدیریت‌ها باید به صورت تخصصی و راهبردی اداره شود، لذا باید مدیریت این فناوری‌ها راهبردی باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان به ضرورت تصمیمات پایدار در زمینه فناوری فضایی اشاره کرد و گفت: این فناوری با توجه به گران بودن و شرایط تحریم الزاماتی دارد که باید در مدیریت کلان کشور دیده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *