دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
صادق خرازی مطرح کرد؛

متوقف کرن هسته‌ای،توقف پیشرفت است

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۵
کد مطلب: 411745
عضو مؤسس حزب ندای ایرانیان گفت: مهمترین دلیل دشمنی غرب و مخالفت آنها با توانمندی هسته‌ای تلاش برای متوقف کردن پیشرفت ایران، محدود کردن کشورمان است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در سالن‌های همایش‌های دانشگاه سمنان در جمع دانشجویان این دانشگاه در مورد دیدگاه امام علی(ع) در آزادی و آزاداندیشی، گفت: امام علی(ع) در گفتار و رفتار خود آزادمنشی و حریت را به مردم آموختند و فرمودند اختیار انسان پاداش و جزای آخرت را می‌سازد.

وی در خصوص تعریف آزادی گفت: آزادی عبارت است از حقی که به موجب انسان‌ها بتوانند استعداد‌ها و توانایی‌های طبیعی خود را استفاده کنند. به تعبیری دیگر آزادی به معنای نبودن مانع بر سر اندیشه درست و افعال شایسته است. این قدیمی‌ترین و فطری‌ترین خواسته بشیریت است که حد مرزی را نمی‌شناسد و این حق طبیعی انسان هاست. اسلام به طور کامل از آزادی دفاع می‌کند تا زمانی که آزادی امنیت و مرزهای جامعه را مخدوش نکند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان افزود: هر فردی که به دنیا می‌آید، اصالتا آزاد است و تحت هیچ شرایطی هیچ کس حق ندارد، حقوق مسلم او را سلب کند چرا که مهم‌ترین حق‌‌ همان آزادی است.

خرازی یادآور شد: مولای ما علی (ع) می‌فرماید بنده و عبد دیگری مباش، همگان به خوبی می‌دانند که انسان آزاد خلق شده و آزاد متولد شده است. ما معتقدیم که امام معصوم جامعه را خوب می‌شناسد و اوست که همواره اصل آزادی و اختیار انسان را مورد نظر خودش قرار می‌دهد. اگر نگرش امام علی (ع) را به جهان هستی و انسان نظری بیاندازیم به سادگی متوجه خواهیم شد جایگاه انسان تا چه در نگرش امام معصوم عمیق است. اگر آزادی انسان در چارچوب‌های اخلاقی، عقیدتی و دینی قرار بگیرد به سعادت‌مندی زندگی انسان منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: انسان‌ها اصالتاً آزاد متولد شده‌اند و هیچ کس حق سلب این آزادی را از نوع بشر ندارد. حضرت علی (ع) در زندگی و فعالیت‌های شخصی‌شان به حقوق و آزادی تک تک افراد جامعه احترام جامعه احترام می‌گذاشتند و تا جایی به عقاید دیگران احترام می‌گذاشتند که حقوق مردم مورد تعدی قرار نگیرد. برای مثال می‌توانیم به خوارج اشاره کنیم آن‌ها تا زمانی به عقاید آن‌ها احترام می‌گذاشتند و آزادی آن‌ها را تأیید می‌کردند که به حقوق دیگر افراد جامعه تجاوز نمی‌کردند؛ آن زمان که خوارج به حقوق جامعه تعدی می‌کردند علی (ع) حقوق مردم را با قاطعیت می‌گرفتند. خوارج تا زمانی که قیام و شورش نکرده بودند در حکومت علوی آزاد بودند و آن زمان که با قیام و شورش حق مردم و آزادی آنان را سلب کردند علی (ع) بدون هیچ گونه مماشاتی به تعدی کنندگان به حقوق مردم برخورد کردند.

عضو مؤسس حزب ندای ایرانیان تأکید کرد: ما باید معنا و مفهوم آزادی را درک کنیم و بر حق بیداری و آگاهی مردم آگاه باشیم. در نگاه علی (ع)، اخلاق و تأکید بر حقوق مردم مبنای قانون گذاری و اصلاح اجتماعی است. در حکومت علوی سلب حقوق مردم بدون مجوز قانونی، ظلم و ستم محسوب می‌شود. این چارچوب در حکومت اسلامی غیر قابل اغماض و تغییر است.

خرازی در ادامه یادآور شد: انسان موجودی اجتماعی است و بر مبنای سرشت خود انسان در پی تشکیل اجتماع است و در این صورت است که آزادی‌های شخصی انسان همواره جزو فضیلت‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

وی در خصوص آزاد اندیشیدن و آزاد اندیشی گفت: آزادی و اختیار توانایی‌ها و استعداد‌های جامعه بشری را شکوفا می‌کند. بنابراین در جامعه‌ای که قرار است پیشرفت صورت بگیرد نباید اندیشه، گفتار و کردار اعضای جامعه محدود شود. آزادی در قید و بندهای ساختگی هیچ‌گاه شکوفا نمی‌شود. آنچه سعادت یک جامعه را می‌سازد، همراه شدن و تعریف شدن آزادی در چارچوب اخلاق است. البته همگان به خوبی می‌دانند که آزادی بی‌حد و مرز با نظم اجتماعی همسو نیست. همگان به درستی دیده‌اند چارچوب آزادی و نظم اجتماعی در جوامع گوناگون تعریف شده است؛ اما هنوز جهان راه درازی درپیش دارد تا تعریف آزادی را به درستی درک کرده و آن را به عنوان یک الگوی نظم اجتماعی و اخلاق مدارانه پیاده کند.

سفیر سابق کشورمان در فرانسه به تعریف آزادی در جوامع آزاد پرداخت و گفت: تعریف آزادی در فلسفه سیاسی غرب، جوهر حیات و جوهر زندگی انسان معنا شده است. در فلسفه غربی بر نبود موانع برای فعالیت و حیات آزادنه بشر تأکید می‌شود. اما در فلسفه اسلام آزادی معنای والاتری دارد. در اسلام آزادی به تلاش بشر برای دستیابی به حقوق طبیعی خودش معنا شده است. دانشمندان و عالمان بزرگی در تاریخ اسلام تلاش کردند تا آزادی، احسان، نیکی و تقوا را معنا کنند و در جامعه به الگوی زندگی پیاده کنند. اما هنوز ما تا رسیدن به معنای واقعی آزادی راه درازی در پیش داریم.

خرازی درباره آزادی بیان گفت: آزادی بیان، معیار مهمی برای جامعه متکثر و دموکرات است. آنچه از تعریف آزادی بیان بر می‌آید این است که آزادی باید در راستای تقویت بنیان‌های فکری جامعه حفظ هویت ملی و امنیت ملی جامعه باشد. آزادی بیان باید بتواند بنیان‌های دینی و فکری جامعه را تقویت کند. آزادی باید اندیشه جامعه را برنا کند.

وی ادامه داد: آزادی بیان در مفهوم خود، آزادی انتقاد و نقد عملکرد دولت‌ها را به همراه داشته باشد. آزادی و آزاد اندیشی رمز حیات و پویایی جامعه است بنابراین نباید از آزادی چشم پوشید.

عضو مؤسس حزب ندای ایرانیان گفت: متأسفانه جامعه سیاسی ما به علت فقر و اختلاف سیاسی نتوانسته است در دورن فرد فرد ما نهاد آزادی و نهاد تسامح در برابر دیگری و احترام به آزادی و آزاد اندیشی را بگذارد. ما باید در کنار آزادی عدالت و در کنار عدالت آزادی را در جامعه نهادینه کنیم.

خرازی در ادامه یاد آور شد: آزادی و استقلال بنیان‌های فکری و عملی نظام جمهوری اسلامی هستند بنابراین می‌توانند و باید بتوانند توجه جامعه و دولت‌ها را به توسعه سیاسی و اجتماعی جامعه کنند. در ‌‌نهایت محصول آزاد اندیشی باید بتواند درشد و تعالی جامعه را رقم بزند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش جامعه مروز ما نیز آزادی است، اظهار داشت: طرفداران و مخالفان آزادی، نیازمند تربیت و آموزش‌اند.

عضو مؤسس حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه جهان امروز، جهانی آمیخته با فضیلت‌های جمعی است، افزود: محال است که دموکراسی در جامعه‌ای محقق شود اما در آن آزادی نباشد. امروز سرنوشت همه دنیا به هم متصل است و کشوری نمی‌تواند بگوید آبادانی و توسعه می‌خواهد اما آزادی نمی‌خواهد.

خرازی همچنین در پاسخ به پرسش‌های دانشجویان با اشاره پیشرفت‌های کشور گفت: مهم‌ترین دلیل دشمنی غرب و مخالفت آن‌ها با توانمندی هسته‌ای تلاش برای متوقف کردن پیشرفت ایران، محدود کردن کشورمان است.

وی به نقش سترگ نخبگان جامعه اشاره کرد و گفت: باید نخبگان جایگاه خودشان را در جامعه بازیابند تا کشور بتواند در جهت رشد وتوسعه گام بردارد.

عضو مؤسس حزب ندای ایرانیان با اشاره به نقش رهبر معظم انقلاب در هدایت جامعه گفت: در سال ۷۶ اگر رهبری نبودند محال بود حماسه و تحول بزرگ دوم خرداد شکل بگیرد. برخی مایل نبودند تحولات دوم خرداد شکل بگیرد و به دنبال تغییر نتیجه انتخابات بودند رهبری با صراحت جلوی رفتار برخی ایستاد. رهبری معتقدند که انتخابات باید آزاد و کامل باشد.

خرازی گفت: نمونه دیگر ایستادگی رهبر معظم انقلاب در حماسه ۲۴ خرداد ۹۲ بود. ایشان با تأکید بر سلامت انتخابات زمینه سازپیروزی حسن روحانی بودند و امروز هم از دولت حمایت می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *