دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲

۵۰ درصد بنگاه‌های کوچک تعطیل شدند

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 411191
یک کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه بزرگترین ضربه به بنگاه‌ها از ناحیه بی توجهی به بنگاه‌ها خُرد و کوچک است گفت: تقویت صنایع در بنگاه‌های کوچک استراتژیک و خاص ، بهترین مسیر برای رشد و توسعه اشتغال است.
به گزارش جهان، حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره ارزیابی خود از بازار کار گفت: به دلیل عدم بستر سازی و ظرفیت سازی در بازار کار کشور تعداد زیادی از مشاغل را از دست دادیم.

وی بابیان اینکه بنگاه‌های کوچک بهترین بستر برای ایجاد اشتغال است افزود:صنایع بزرگ در کشور ما صنایع دولتی و پایدار مثل نفت و فولاد و ... هستند که با تغییر دولت‌ها ظرفیت‌ آنها تغییر چندانی نمی‌کند.

حاج اسماعیلی بیان کرد: صنایع دربنگاه‌های کوچک استراتژیک و خاص است و بهترین مسیر برای رشد و توسعه اشتغال است. مقیاس و معیار دقیق تر برای سنجش میزان بیکاری و برنامه های دولت‌ها در حوزه بازار کار بنگاه‌های کوچک است. بنگاه های کوچک بعد از هدفمندی و تحریم ها آسیب‌های بسیار جدی دیدند و به شدت مورد تهدید واقع شدند. انتظار این بود که اولین اقدام دولت رسیدگی به بنگاه‌های کوچک باشد.

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه نزدیک به ۵۰ درصد بنگاه‌های کوچک بعد از مشکلاتی که درباره تحریم‌ها اتفاق افتاد بسته شده‌اند گفت: انتظار ما از دولت درباره ۵۰ درصد باقی مانده است. اگر دولت یازدهم برای ۵۰ درصد باقی مانده در سال آینده برنامه مشخصی نداشته باشد، میزان بیکاری در سال آینده افزایش و بازار کار با تهدید‌های جدی‌تری مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت تا کنون هیچ اقدام حمایتی برای بنگاه‌های کوچک انجام نداده است. بنابراین معیارمان بنگاه‌های کوچکی است که در بخش خدمات فعال هستند. آمارها بیانگر این است که در سال ۹۳بیش از ۲۰۰ هزار شغل از دست رفته است, چرا که حمایتی از بنگاه های کوچک انجام نشده است. ۵۰ درصد اشتغال موجود در بنگاه های کوچک است بنابراین می‌طلبد دقت زیادی در این زمینه صورت گیرد.

حاج اسماعیلی با تاکید بر اینکه بنگاه های کوچک بیش از ۷۰ درصد اشتغال را دارند اظهار کرد:از آنجایی که در کشور ما نرخ اشتغال در بخش خدمات بالاست, بیشتر شرایط اشتغال مربوط به بنگاه های کوچک است. هر چقدر وضعیت مردم از لحاظ قدرت خرید و میزان درآمد ضعیف تر باشد، بخش خدمات آسیب بیشتری می‌بیند.

این کارشناس بازار کار با تأکید بر اینکه یکی از بخش‌هایی که در دولت یازدهم به صورت جدی آسیب دید بنگاه های کوچکی بود که مورد حمایت قرار نگرفت ادامه داد: عده ای از کارجویان ایرانی به برخی مشاغل مانند چوپانی تمایل ندارند به همین دلیل از افاغنه استفاده کرده‌ایم.

وی گفت: این افاغنه نبودند که برخی مشاغل را اشتغال کردند بلکه کارفرمایان ایرانی فرصت طلبی کرده و از نیروی کار ارزان استفاده کردند.دور زدن قانون کار و عدم رعایت روابط کار باعث شده تا برخی حرفه ها به خارجی ها واگذار شود و نیروی کار ایرانی تمایلی به حضور در این بخش نداشته باشد.

حاج اسماعیلی اظهار کرد: به صورت کلی برخی مشاغل مانند کشاورزی و دامپروری نسبت به دهه های گذشته در ایران روند نزولی را طی کرده و تعداد اشتغال زایی در این بخش ها به شدت افت کرده است، اما مسئله امروز این است که دولت برای ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و افراد صاحب دانش برنامه ای ندارد.

این کارشناس بازار کار افزود: دولت برخی سیاست های گذشته مانند بنگاه های کوچک و مشاغل خانگی که اتفاق در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند را متوقف کرده، در حالی که بزرگترین ضربات وارد شده به بازار کار از ناحیه بی توجهی به واحدهای خُرد و کوچک بوده است.

حاج اسماعیلی ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم که افراد تحصیل کرده متقاضی کار به سمت چوپانی بروند.چرا که در این بخش می توان از نیروهای کار ساده و فاقد دانش آکادمیک نیز استفاده کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *