يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۱
۱

چکیده اخبار اقتصادی امروز

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب: 409150
نظارت ۲۵هزار بازرس بر کیفیت و قیمت کالاهای شب عید مردم، اظهارات رئیس اتحادیه پیش کسوتان کارگری مبنی بر اینکه حداقل مزد کارگری باید یک میلیون و ۶۲۰هزار تومان باشد، اعلام میانگین نرخ تورم بهمن ماه به ۱۵.۲ درصد توسط مرکز آمار ایران و... از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.
به گزارش جهان به نقل از فارس: توزیع اسکناس جدید ۲هزار تومانی در روزهای آخر سال/ حذف سهمیه بنزین و پرداخت ۱۰ماه یارانه نقدی در سال ۹۴/ افزایش ۳۰درصدی قیمت برق از اول اسفدنماه


* توزیع اسکناس‌ جدید ۲۰۰۰ تومانی در روزهای آخر سال/ بازار کشش عرضه سکه بسته‌بندی را ندارد

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه سکه‌های بسته‌بندی سال آینده عرضه خواهد شد، گفت: در فرایند طبیعی بخشی از سکه‌ها توسط فعالان بازار طلا برای استفاده از طلای آن ذوب می‌شوند و سکه‌های بسته‌بندی به مرور جایگزین خواهند شد.

مجید صنیعی در پاسخ به این سوال که چه زمانی سکه‌های بسته بندی به عرضه می‌شود، گفت: سال آینده سکه بسته‌بندی به نتیجه خواهد رسید، با توجه به میزان سکه‌های موجود در بازار که در سال‌های گذشته عرضه شده است، بازار دیگر کشش عرضه سکه جدید نداشت و به همین دلیل بانک مرکزی سکه عرضه نکرد.

* حذف سهمیه بنزین و پرداخت ۱۰ ماه یارانه نقدی در سال ۹۴

در حالی نمایندگان مجلس به بازگشت تبصره ۲۱ قانون هدفمندی یارانه‌ها به کمیسیون تلفیق رای دادند که دولت دو پیشنهاد جدید در این حوزه مبنی بر عرضه تک نرخی بنزین و پرداخت ۱۰ ماه یارانه نقدی به جای ۱۲ ماه به مجلس ارائه کرده است.

بنابه این گزارش، اظهارات نمایندگان مجلس و مدیران ارشد دولتی این احتمال را جدی‌تر نشان می‌داد که مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در زمینه حذف یارانه بگیران با درآمد ماهیانه بالای ۲.۵ میلیون تومان در نشست علنی مجلس به جایی نرسد. عملا نیز این اتفاق افتاد و تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۴ با رای بالای نمایندگان دوباره به کمیسیون تلفیق بازگشت.

* کاهش سهم مزد در سبد معیشت کارگران + جدول/ حداقل مزد باید ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان باشد

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری با اعلام نتیجه بررسی‌ هزینه‌ تأمین سبد معیشت خانوار ۴ نفره کارگران تا پایان آذرماه و پیش‌بینی سال ۹۴، گفت: اگر سهم مواد غذایی از سبد معیشت ۴۰ درصد در نظر گرفته شود، حداقل مزد سال آینده باید ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال تعیین شود.

حسن صادقی با بیان اینکه در سال ۸۵ حداقل نیاز روزانه یک خانوار کارگری در سبد معیشتی ۱۲۱هزار و ۶۵۴ریال، میانگین ۱۵۳هزار و ۱۵۲ریال و حداکثر نیاز برای تأمین نیازهای ضروری ۱۸۵هزار و ۲۷۰ ریال محاسبه شد.

* افزایش ۱۰ ریالی پیامک در بودجه ۹۴ تعیین عوارض است/تعرفه‌گذاری خدمات ارتباطی از سوی رگولاتوری

معاون شرکت‌ مخابرات ایران گفت: اقدام اخیر مجلس برای تعیین عوارض ۱۰ ریالی روی هر پیامک از سال ۹۴، روشی برای تأمین برخی هزینه‌های دولت است که چنین مواردی پیش از این نیز در قوانین بودجه سالانه پیش‌بینی شده بود.

داوود زارعیان در مورد سابقه چنین اقداماتی در قوانین بودجه‌ای، اظهار داشت: طبق قانون، مجلس تعرفه‌گذاری خدمات ارتباطی را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تعرفه‌گذاری خدمات انحصاری را به شورای رقابت تفویض کرده است.

* کمبود آب منشاء چالش سیاسی دهه آینده/ رشد اقتصاد جهان تحت تاثیر بحران آب

یک کارشناس بین‌المللی آب اعلام کرد: کمبود آب در دهه آینده رشد اقتصاد دنیا را تهدید می‌کند و پایداری سیاسی را در کشورها تحت تاثیر قرار خواهد داد. بدون شک آب اگرچه کالای با ارزشی است اما منشا چالش‌های سیاسی در آینده خواهد شد. هشدارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که ۴۶ کشور جهان با جمعیت بیش از ۲.۷ میلیارد نفر با خطر بحران کمبود آب مواجه هستند که اصلی‌ترین دلیل آن تغییرات آب و هوایی است، ۵۶ کشور جهان با جمعیت بیش از ۱.۲ ملیارد نفر در خطر بحران جدی ناپایداری سیاسی هستند.

* نرخ تورم بهمن ماه به ۱۵.۲ درصد رسید/ ثبات تورم نقطه به نقطه

مرکز آمار ایران نرخ تورم میانگین در پایان بهمن ماه امسال را با ۰.۶ درصد کاهش ۱۵.۲ درصد و تورم نقطه به نقطه را ۱۴.۴ درصد اعلام کرد که نسبت به دی ماه تغییری نداشت. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل به (تورم نقطه به نقطه) ۱۴.۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۱۴.۴) بدون تغییر است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۵.۲ درصد است که نسبت به همین اطلاع در دی ماه ۱۳۹۳ (۱۵.۸) کاهش یافته است.

* افزایش نرخ تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو/ خودرو زیر ۵۰ میلیون ۵۰ هزار تومان و بالاتر ۱۰۰ هزار تومان

نمایندگان مجلس مصوب کردند، نرخ شماره‌گذاری، نقل و انتقال و تعویض پلاک خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومانی ۱۰۰ هزار تومان و کمتر از آن را ۵۰ هزار تومان تعیین کرد.

بر این اساس، به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اجازه داده می‌شود، بابت شماره گذاری خودروها اعم از نو شماره، نقل و انتقال و تعویض پلاک خودروهایی که ارزش آنها به قیمت رسمی و یا کارشناسی توسط مراجع ذیربط بیش از ۵۰۰ میلیون ریال است را یک میلیون ریال و کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال را ۵۰۰ هزار ریال دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

* اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا مناسب، اما راضی‌کننده نیست/ روند کاهشی قاچاق سوخت و کالا

وزیر کشور در مورد لزوم کنترل واردات کالای قاچاق در راستای حمایت از تولید ملی و توجه ویژه به اقتصاد داخلی گفت: در زمینه قاچاق اقدامات مناسبی صورت گرفته، اما راضی‌کننده نیست.

رحمانی فضلی در رابطه با نقش وزارت کشور در تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: این نشست با هدف هماهنگی فعالیت‌های اقتصادی تشکیل شده که در ارتباط با مسائل امنیتی و اجتماعی نیز است؛ مسئله اقتصاد مقاومتی در برخی استانداری‌ها به شکل جدی فراتر از آن چه که انتظار داشتیم، پیش رفته و در برخی استانداری‌ها هم مقدمات اجرای آن فراهم شده است.

* پیشنهاد حذف ۲ میلیون پردرآمد از سوی دولت/ پرداخت یارانه نقدی هر ۳۵ روز یکبار

عضو کمیسیون تلفیق گفت: دولت پیشنهاد شفاهی داده که تا ۲ میلیون پردرآمد را شناسایی و حذف کند و یارانه نقدی هر ۳۵ روز یکبار پرداخت شود. با بیان اینکه پیشنهاد دیگر دولت پرداخت یارانه نقدی هر ۳۵ روز یکبار به جای ۳۰ روز یکبار است، تصریح کرد: همچنین سومین پیشنهاد تک‌نرخی شدن بنزین بوده که رقم آن را به قیمت هزار تومان تعیین کند و دیگر بنزین یارانه‌ای وجود نداشته باشد.

* تدابیر ویژه برای خرید شب عید مردم/ نظارت ۲۵ هزار بازرس بر کیفیت و قیمت کالا

معاون بازرسی سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: ۳ هزار بازرس و ۲۲ هزار ناظر افتخاری از ۱۵اسفند تا ۱۵ فروردین نظارت و پایش بازار در سراسر کشور را برعهده گرفته اند. سامانه ۱۲۴ آماده دریافت شکایت مردمی است.

بنابر این گزارش، کالاهای مورد هدف در این پایش را انواع لباس و پوشاک، کیف و کفش،‌آجیل و خشکبار،میوه و صیفی جات‌،خوار و بار و شیرینی‌ ، شکر و روغن نباتی عنوان کرد کرد و افزود: در بخش خدمات هم شرکت‌های مسافرتی اعم هوایی، زمینی دریایی و دفاتر فروش آنها و واحدهای اقامتی،‌ رستورانها و غذاخوری‌ها‌، خشکشویی و قالیشویی ها مورد پایش قرار می گیرند.

* افزایش قیمت برق از اول اسفندماه/ متوسط افزایش قبوض خانگی ۷۰۰ تومان

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: در قانون بودجه امسال به وزارت نیرو اجازه داده شده بود که قیمت برق ۳۰ درصد افزایش یابد و از اول اسفند ماه جاری تعرفه برق بخش خانگی و کشاورزی ۱۰ درصد و سایر مشترکان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

فلاحتیان ادامه داد: اما در خصوص تعرفه‌های برق باید بگویم که بر اساس قانون بودجه ۹۲ که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با افزایش ۳۸ درصدی قیمت برق موافقت کرده بود در اواخر سال ۹۲ این عدد تنها ۲۰ درصد افزایش یافت.

* تثبیت ۷ میلیون هکتار از شن‌های روان در کشور/ بودجه مبارزه با ریزگردها کافی نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بودجه کافی برای مقابله با ریزگردها وجود ندارد، گفت: تاکنون ۷ میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان در کشور انجام شده است.

خداکرم جلالی تصریح کرد: علاوه بر سازمان جنگل‌ها تمام دستگاه‌ها از جمله سازمان محیط زیست، سازمان هواشناسی و وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها برای مقابله با مبحث مربوط به ریزگردها وظایفی بر عهده دارند که باید آن را انجام دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
بخدا اگر این دولت بتواند نام احمدی نژاد را هم از تاریخ پاک می کند از بس کینه دارند وگر نه این طرحهای خوب و اجرا شده چرا باید لغو گردد