سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۱
دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی:

غرب بارسیدن زن به تمدن‌اسلامی مشکل دارد

جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 408420
دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی گفت: آنچه باید امروز برای ما مهم باشد این که محافل فرهنگی را توسهع دهیم تا بتوانیم خوراک مستمر فرهنگی به جامعه تحویل دهیم همچنین باید وقتی برای شناسایی نخبگان داشته باشیم تا زمینه ایجاد حکومت جهانی اسلام فراهم شود.
به گزارش جهان سومین نشست از سلسله‌ نشست‌های مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی امروز در محل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

در این مراسم زهرا سجادی دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی در خصوص فعالیت زنان در سده‌ معاصر، گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند «نقش زنان در انقلاب اسلامی ثابت کرد که زن در سایه ایمان و آگاهی می‌تواند نقش اول را در تحولات تاریخی ایفا کند.» و پس از آن انقلاب اسلامی به دلیل عدم طراحی الگوی مناسب و فقدان معاصر‌سازی سبک زندگی ائمه اطهار(ع) به ویژه حضرت زهرا(س)‌برای مشارکت زنان؛ کارکرد و نقش زن دستخوش تغییر گفتمان عمیقی شد و به دنبال آن ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل شد.

وی ادامه داد: اولین گروهی که فعالیت خود در حوزه زنان را آغاز کرد جمعیت نسوان بود که تحت تأثیر منورالفکرهای مشروطه ایجاد شد هدف از تشکیل این جمعیت کشف حجاب اسلامی و جنبش‌های اسلامی بود تا حدی که این حرکت آرام آرام به سمتی رفت که مطالبات مردم باعث شد رضاشاه بتواند بنای سیاست‌های دولت خود را بگذارد بنابر این شاهد هستیم که در این مرحله سیاست‌ها در ابتدا به وسیله تشکل‌های مردمی بنا نهاده شده است.

دبیر مجمع زنان انقلاب اسلامی افزود: تشکیل کنگره زنان شرق در تهران در سال ۱۳۱۱ به ریاست شمس پهلوی یکی دیگر از انجمن‌های حوزه زنان بود که هدف از تشکیل این انجمن دعوت زنان بی‌حجاب سایر کشورها برای مبارزه با حجاب و مظاهر فرهنگ دینی بود.

سجادی افزود: جمعیت زنان آزادی‌خواه ایران در سال ۱۳۱۴ تشکیل شد این جمعیت زمینه‌ها را برای وزارت داخله فراهم می‌کرد تا برای مردان لباس‌های متحدالشکل و برای زنان نیز کشف حجاب را در دستور کار خود قرار دهد تا مقررات جدیدی برای پوشش توسط وزارت کشور اعمال شود و زمانی که زمینه‌ها فراهم شد رضاشاه دستور ممنوعیت حجاب را صادر کرد.

وی افزود: تشکیل انجمن‌های مستقل زنان از زمان پهلوی دوم محمدرضا شاه آغاز شد که از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۸ این تشکیلات وجود داشت هدف از این انجمن‌ها به وجود آمدن فضای باز سیاسی بعد از سقوط رضاخان بود که با همکاری حزب توده با گرایش سوسیالیستی و جبهه ملی با گرایش ناسیونالیستی تشکیل شده بود و بعد از کودتای ۲۸ مرداد منحل شد.

دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی گفت: راه‌اندازی انجمن زنان در سال ۱۳۳۸ توسط اشرف پهلوی رخ داد که سپس به نام سازمان زنان ایران تغییر نام پیدا کرد تمرکز این سازمان بر شعار بهداشت، تحصیلات و نیکوکاری بود و فرح پهلوی در آن زمان مسئولیت آن را می‌پذیرد و آن را گسترش می‌دهد.

سجادی گفت: بنگاه حمایت از مادران و نوزادان پس از تشکیل جمعیت شیر و خورشید ایران با تاکید بر بهداشت و تنظیم خانواده و با هدف کاهش جمعیت تشکیل شد و حتی سرفصل‌های دانشگاهی نیز بر اساس آن تنظیم شد کتابی که هنوز در دانشگاه‌ها نیز دیده می‌شود این کتاب در سال ۴۲ نوشته شده است و از سال ۴۵ رسما در دانشگاه‌ها تدریس می‌شد.

وی گفت: تشکیل انجمن ملی حمایت از کودکان و شروع فعالیت‌ مهدکودک‌ها، شروع فعالیت پیشاهنگی دختران زیر نظر سازمان پناهندگی ایران یکی دیگر از این انجمن‌ها بود.

دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی گفت: فعالیت گروه‌ها و نشریات در دوران پس از انقلاب و تقویت آن در زمان جنگ در خارج از کشور و کشاندن آن به داخل از جمله فعالیت‌های این انجمن‌ها بود که از جمله این گروه‌ها می‌توان به بنیاد پژوهش‌های زنان ایران در آمریکا، بنیاد مطالعات ایران در آمریکا، بنیاد فرهنگ ایران در فرانسه و انجمن زنان ایران در آمریکا اشاره کرد.

سجادی ادامه داد: پذیرش و ترویج الگوی غربی از حقوق زنان توسط جریان سکولار پس از جنگ تحمیلی با رویکرد استفاده ابزاری از دین و القای متناسب بودن دین با آن آغاز شد و همچنین عدم ارائه الگوی مناسب علمی و عملی برای زنان از سوی جریان اسلام‌گرا یکی از نقاط ضعف در آن زمان بود، همچنین دفاع از کنوانسیون محو اشکال تبعیض علیه زنان در دولت سازندگی آغاز شد.

وی افزود: این کنوانسیون با ۵۰ اصل مهم اسلام مقابله می‌کرد و حداقل ۷۰ ماده قانونی را نیز نقض می‌کرد بنابر این علما مقابله الحاق به کنوانسیون ایستادند و تجمع مومنین باعث شد نتوانند این کار را به ثمر بنشانند.

سجادی گفت: در دهه ۷۰ بحث آزادی زنان و دختران و داشتن ارتباط راحت با هم آغاز شد و متاسفانه مدافع این مباحث امور زنان ریاست جمهوری وقت بود، در دوران اصلاحات سعی می‌شد شیعه به عنوان عامل بدبختی و مظلومیت زنان ایران توسط روشنفکرانی مانند شیرین عبادی و مهرانگیز کار معرفی شود.
وی گفت: در آن زمان نشریاتی توسط برخی افراد در داخل نوشته می‌شد مانند نشریه پیام هاجر نوشته اعظم طالقانی،‌روزنامه زن نوشته فائزه هاشمی،‌فصلنامه فرزانه نوشته معصومه ابتکار، مجله زنان نوشته شهلا شرکت.

دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی گفت: در دوران سازندگی و به دستور سازمان ملل ۴۸۰ سازمان غیردولتی در کشور ثبت شد که فعالیت آنها برای مقابله با نظام بود و با دستوراتی که از سازمان ملل می‌گرفتند گزارشاتی تهیه می‌کردند که وضعیت ایران را بسیار سیاه، زشت و پلید معرفی می‌کردند و متاسفانه پس از تهیه این گزارش آنها را به سازمان ملل ارسال می‌کردند و سعی می‌کردند آنقدر بزرگنمایی کنند که سازمان ملل از آنها تقدیر کند.

سجادی گفت:‌ ترتیب دادن سناریوی کشته شدن ندا آقاسلطان نیز یکی دیگر از برنامه‌های آنان بود تا نگاه بین‌المللی را متوجه مسائل داخل کشور کنند و همچنین مجوز گرفتن نشریه شهر شرکت با عنوان زن امروز از سوی وزارت ارشاد یکی دیگر از اقداماتی بود که اخیرا صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: اشتغال یکی از ۱۲ بند نگران‌کننده کنوانسیون است که بسیار جدی به آن نگریسته شده است عدم جانمایی زنان در شغل‌های مناسب از جمله موضوعاتی است که هنوز وزارت علوم ما در خصوص آن اقدام جدی انجام نداده است به گونه‌ای که مشاغلی که مناسب زنان است نادیده گرفته می‌شود و دختران در رشته‌های مانند مهندسی معدن جذب دانشگاه‌ها می‌شوند.

دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی گفت: هر انقلابی باید مراحل تکامل خود را بگذراند که این مراحل شامل خود انقلاب و جنبش انقلابی است که ما خوشبختانه آن را پشت سر گذاشته‌ایم و مرحله دوم تشکیل نظام سیاسی است که هم اکنون در این مرحله قرار دادیم و مرحله سوم رسیدن به تمدن اسلامی است که باید به آن برسیم.

وی افزود: بسیاری از کشورهای اسلامی در مرحله اول ماندند و غرب نیز با ما تا مرحله دوم مشکلی ندارد اما برای رسیدن به مرحله سوم با ما به مشکل بر می‌خورد، اگر ما به سراغ تمدن اسلامی نرویم با ما مشکلی ندارند مهم این است که ما می‌خواهیم تمدن اسلامی را پس از تشکیل نظام سیاسی اسلامی ایجاد کنیم که غرب نمی‌تواند این موضوع را بپذیرد.

سجادی گفت: اگر ما هم اکنون به خود می‌بالیم که در جامعه اسلامی برای ایجاد تمدن اسلامی تلاش می‌کنیم این موضوع نتیجه زحماتی است که ائمه(ع) کشیده‌اند و توسط علما به ما رسیده است، پس آن چیزی که برای ما مهم و اساسی است این است که محافل فرهنگی را توسعه دهیم و جلساتی داشته باشیم تا بتوانیم به طور مستمر خوراک فرهنگی به جامعه تحویل دهیم همچنین باید وقتی برای شناسایی و شناساندن نخبگان داشته باشیم تا بتوانیم دست در دست یکدیگر زمینه‌های ایجاد حکومت جهانی اسلامی را فراهم کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجیداعتمادی
غرب زنان رابه ابتذال کشانده است واین موضوع رازنان فرهیخته جهان متوجه شده اندکه باعث وحشت استکبارشده است