شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۲
۲
'نه' یهودیان اروپا برای رفتن به اسراییل؛

آخرین وضعیت راهبردی شهروندان اروپایی از اسرائیل

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 408086
تصویری امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که امروز یهودیان در سراسر غرب از اسراییل دارند، آنقدر منفی است که تمایلی برای مهاجرت برای آنها باقی نمی گذارد. به تعبیر دیگر "نه" گسترده و فراگیر اخیر برای رفتن به اسراییل به نوعی آخرین وضعیت این رژیم را نیز به خوبی نشان می دهد.
آخرین وضعیت راهبردی شهروندان اروپایی از اسرائیل
گروه بین الملل جهان نيوز: چند روز قبل پس از تیراندازی در بیرون یک کنیسه در شهر کپنهاگ دانمارک که منجر به کشته شدن یک مأمور یهودی گارد امنیتی دانمارک شد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از یهودیان اروپا خواست تا به اسرائیل مهاجرت کنند.

نتانیاهو ضمن اشاره به تیرانداز‌ی های اخیر در دانمارک اظهار داشت: انتظار می‌رود که موج این حملات ادامه یابد. یهودیان مستحق امنیت در هر کشوری هستند ولی ما به برادران و خواهران یهودی خود می‌گوییم که اسرائیل خانه شماست.

بر اساس گزارش رسانه های غربی نتانیاهو ۴۶ میلیون دلاری با هدف تشویق یهودیان فرانسه، بلژیک و اوکراین دیگر کشورهای اروپایی برای مهاجرت به اسرائیل در نظر گرفته است.

اما در فاصله کوتاهی موجی از مخالفت ها و انتقادات به نتانیاها در اروپا صورت گرفته است و نه تنها سران کشورهای اروپایی با این اظهارات مخالفت کرده اند بلکه خود یهودیان اروپایی نیز به این سخنان روی خوش نشان نداده اند.

جایر ملچیر خاخام اعظم دانمارک از درخواست نتانیاهو برای مهاجرت به اسرائیل پس از وقوع حمله اخیر به کنیسه ای در شهر کپنهاگ، ابراز تاسف کرده است. وی در این باره تاکید کرد که تروریسم دلیلی برای مهاجرت به اسرائیل نیست.

«ژوپه ژوئل» سخنگوی جامعه یهودیان دانمارک به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: ما بسیار قدردان نگرانی نتانیاهو هستیم اما این را بگویم که ما دانمارکی هستیم. ما نه تنها یهودیان دانمارک هستیم بلکه دانمارکی هستیم و ترس و حشت ما را وادار نمی‌کند که به اسرائیل برویم.

وی ادامه داد: بنابراین ما درک می‌کنیم که نگرانی او به خاطر رفاه ما است و برای نگرانی وی ارزش قائلیم اما ما دانمارکی هستیم و در دانمارک می‌مانیم. اگر به اسرائیل بیاییم، دلایل دیگری داریم.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز در بازدید از منطقه ای در جنوب پاریس خطاب به یهودیان اروپا گفت: "دیگر اجازه نخواهم داد حرف‌هایی که در اسرائیل زده می شود. این تصور را به وجود آورد که یهودیان دیگر جایی در اروپا و به ویژه فرانسه ندارند."

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آلمان نیز در واکنش به اظهارات نتایناهو گفت: "ما هر کاری لازم باشد انجام می دهیم تا یهودیان در آلمان باقی بمانند و احساس امنیت کنند. "سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش نیز در رویکرد مشابه اظهار داشت: "باید تمام اقدامات لازم را به کار بندیم تا با تامین امنیت، یهودیان مجبور به مهاجرت نشوند".

هدف گذاری های داخلی از درخواست نتایناهو کاملا مشخص است، یهودیان زیادی پس از جنگ های اخیر اسراییل با محور مقاومت از این منطقه اشغالی رفته اند، آمار نگران کننده ای از کاهش جمعیت یهودیان ساکن فلسطین اشغالی هر از گاهی در رسانه های صهیونیستی منتشر می شود. همچنین نتانیاهو در آستانه انتخابات قرار دارد و از این طریق تلاش می کند که ابزار تبلیغی برای جلب توجه داشته باشد.

اما هدف گذاری های خارجی نیز برای این موضوع را می توان به اجمال بیان کرد؛ نتانیاهو به علت گذاراند افراط بیش از حد در شهرک سازی ها حتی متحدین اروپایی خود را نیز خشمگین کرده است. انتقاد از برخی سیاست های وی در اروپا و آمریکا توسط برخی مقامات غرب علنا بیان می شود. کار به جایی رسید که برخی مقامات اروپایی – هر چند نمایشی- اسراییل تهدید به تحریم نیز کردند.

به نظر می رسد نتانیاهو تلاش می کند با این اظهارات با جلوه دادن ناامن بودن فضا برای یهودیان در اروپا، مقامات غربی تحت فشار قرار بدهد و بدین ترتیب مقداری از فشار به خود را کاهش دهد.

نتانیاهو با جلب و جذب برخی سرمایه گذاری یهودی برای آمدن به سمت فلسطین اشغالی به نوعی کشورهای اروپایی را در حوزه اقتصادی تهدید نیز می کند.

اما اصلی ترین نتیجه گیری که می توان در اینباره گرفت به موضوعی راهبردی تر بر می گردد و آن اینکه تصویری امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که امروز یهودیان در سراسر غرب از اسراییل دارند، آنقدر منفی است که تمایلی برای مهاجرت برای آنها باقی نمی گذارد. به تعبیر دیگر "نه" گسترده و فراگیر اخیر برای رفتن به اسراییل به نوعی آخرین وضعیت این رژیم را نیز به خوبی نشان می دهد.

اما یک نکته بسیار مهم در این موضوع نهفته است که این تصویر ایجاد شده منفی راهبردی از رژیم صهیونیستی در جهان ماحصل سالها تلاش محور مقاومت به رهبری ایران است که امروز پیامدها و میوه های خود را نشان می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بیان اسرائیل که به دست حزب الله لبنان به هلاکت برسند
انشاالله با یاری خداوند اسرائیل از صحنه روزگار محو می شود.