دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

دوره پهلوی کشور در دست بهائیان بود

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب: 406724
در زمان نخست وزیری هویدا، زندگی و فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بهائیان علنی شد و دیگر مجبور نبودند دین خود را از سایر هموطنانشان پنهان کنند.
به گزارش جهان به نقل از راه دانا؛ نقل از طنین یاس، با روی کار آمدن خاندان پهلوی، موقعیت بهاییت در ایران به یک‌باره تغییر یافت. ارتقای شرایط آن‌ها تا حدی بود که سر از دستگاه حاکمه و پست‌های کلیدی و مهم درآوردند. از این پس میان حکومت و بهاییت سازش و همکاری پدید آمد. در مورد بهبود شرایط بهاییت در دوران پهلوی، مهم‌ترین عامل را می‌توان ماهیت سکولار و ضددینی رژیم پهلوی دانست.

کشور در دست بهاییان
در زمان نخست وزیری هویدا، زندگی و فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بهائیان علنی شد و دیگر مجبور نبودند دین خود را از سایر هموطنانشان پنهان کنند. طبیعی است دستیاران چنین نخست وزیری با مسئولیتی، به شیوه بزرگتر و بالا سر خود عمل کنند از بهائیان عمده که اسم آن ها به خاطرم مانده می توانیم به سپهبد اسدالله ضیغی (وزیر جنگ) منصور روحانی ( وزیر آب و برق و کشاورزی) خانم فرح پارسا( وزیر آموزش و پرورش) و هوشنگ نماوندی( وزیر کار آبادانی و مسکن) اشاره کنم.
دربار به روایت دربار –ریحانه درودی

قصه پرغصه
محمدرضا در بخشی از خاطرات خود به منافع شرکت نفت انگلستان در ایران اشاره کرده و چنین می نویسد: در عصر پدرم رضا شاه قرارداد تازه ایی بین دولت ایران و شرکت نفت انگلستان امضا شد که سهم ایران در هر بشکه ۲ درصد تعیین شد. بر این مبنا تا سال ۱۳۲۹ دولت ایران، بابت سهم خود ۴۵ میلیون دلار دریافت کرده در حالیکه در این مدت شرکت نفت انگلیس فقط ۱۱۲ میلیون دلار مالیات به دولت انگلستان پرداخته بود.
به روایت دربار – ریحنه درودی

صلاح کار در دستان بیگانه
اردشیر زاهدی در رابطه با نفوذ قدرت های بیگانه در ایران و تلاش شاه برای حفظ منافع آنها می گوید: شاه شخصا به من گفت: خود ما هم از اولین روزهای سلطنت در جهت منافع حیاتی انگلستان و متحدان آن حرکت کرده ایم.

اثبات بندگی
فریده دیبا: در یک مجلس شام خصوصی، محمدرضا یک سری جواهرات فوق العاده نفیس و منحصر به فرد در دنیا را به ژاکلین کندی هدیه داد. این جواهرات عتیقه متعلق به ریچارد شیردل بود که شامل یک سری کامل گردنبند، برلیان، گل سینه الماس، دستبند جواهرنشان، انگشتر الماس و گوشواره های برلیان بود. در برابر سخاتمندی بزرگ و بی نظیر محمدرضا، کندی یک تابلوی نقاشی آبرنگ به فرح داد و ژاکلین هم یک کراوات رنگ و رو رفته. هدایای رئیس جمهور آمریکا و همسرش حتی یک دلار هم ارزش نداشت.

معشوقه‌های یک میلیون دلاری
ارتشبد حسین فردوست در صفحه ۲۰۹ کتاب خاطراتش ماجرای اشنایی« گریس محلی» ستاره سینمای هالیوود را با شاه چنین تعریف می کند: در مسافرت ها به آمریکا در نیویورک دو نفر را به محمدرضا معرفی کردم. یکی« گریس کلی» بود که آن زمان آرتیست تئاتر بود و با او ملاقات کرد. محمدرضا به او یک سری جواهر به ارزش یک میلیون دلار داد!! نفر دوم دختر آمریکایی ۱۹ ساله بود که به او نیز یک سری جواهر داد که حدود یک میلیون دلار ارزش داشت!!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
ما در دهاتمان یه بهایی داشتیم که مال دنیا چیز خاصی نداشت و کارگری ساده بدون فشار هم میکرد در مقام تهدید به هم دهیان می گفت اکه من اینجا دستم تو شیر کنم امریکا پنیر زده می شود از توانای هایش و نفوذ شان می گفت