دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱

تشکیل‌ کمیسیون مبارزه با موسی‌ صدر

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب: 405625
سند شمارۀ ۳۳۴/۲۲۰۵ ساواک به تاریخ ۵۶/۸/۱۶ به موضوع درخواست منصور قدر، سفیر ایران در لبنان، مبنی بر طرحی برای نحوه مبارزه با امام موسی صدر می‌پردازد.
به گزارش جهان متن این نامه به شرح زیر است:

به: مدیریت کل اداره دوم (۲۱۳) تاریخ: ۳۶/۸/۱۶
از: اداره کل سوم ۳۳۴ شماره: ۳۳۴/۲۲۰۵

درباره: تشکیل کمسیون موسى صدر۱

بازگشت به ۲۱۳/۱۶۵۲۳-۳۶/۸/۱۵

نظر به اینکه جناب آقاى قدر سفیر شاهنشاه آریامهر در بیروت در تلگرام تقدیمى حضور تیمسار ارتشبد ریاست ساواک پیشنهاد نموده بودند که کمیته مشترکى از مسئولین مربوطه ادارات هشتم و سوم و خود ایشان تشکیل تا طرح و برنامه و نحوه مبارزه با سید موسى صدر بررسى شود لذا ضمن تقدیم گزارشى به حضور تیمسار ریاست ساواک تقاضا شد که برابر پیشنهاد ایشان در اولین سفرى که به تهران نمودند بلافاصله جلسه مشترکى تشکیل تا شالوده کمیته مورد نظر با حضور سفیر شاهنشاه آریامهر در بیروت، ریخته و نسبت به برنامه‏ ریزى و تهیه طرح اقدام شود که مراتب فوق را تصویب فرمودند.

مدیر کل اداره سوم - ثابتى

از طرف [ناخوانا] ۳۶/۸/۱۶

فلک ‏فرسا ۳۶/۸/۱۶


گزارش ۳۳۴

محترماً به استحضار مى‏رساند

جناب آقاى قدر سفیر شاهنشاه آریامهر در بیروت تلگرافى حضور تیمسار ارتشبد ریاست ساواک تقدیم داشته مبنى بر اینکه به منظور جمع‏ آورى اطلاعات درباره موسى صدر احتیاج مبرمى به مساعدت جدى ساواک دارد و چنان چه از این همکارى محروم بماند توفیقى در راه مبارزه و برکنارى موسى صدر از سمت فعلى به دست نخواهد آورد و استدعا نموده کمیته مشترکى از مسئولین مربوطه ادارات کل سوم و هشتم و ایشان تشکیل تا طرح و برنامه و نحوه مبارزه با موسى صدر را با توجه به اطلاعاتى که جمع ‏آورى مى‏شود در جهت اجراى اوامر مطاع شاهنشاه آریامهر بررسى و درباره آن اقدام سریع به عمل آید.

مراتب به عرض تیمسار ریاست ساواک رسیده و پی نوشت فرموده‏ اند. خیلى فورى - رونوشت براى ادارات کل دوم و سوم ارسال که طرح مشترکى تهیه و به نظر اینجانب برسانند.

مطالب بالا به عرض مقام مدیریت کل اداره سوم رسید پى‏نوشت فرمودند. بهتر است طبق اوامر تیمسار ریاست ساواک با همکارى ادارات کل دوم و سوم طرح تهیه شود زیرا اداره کل هشتم در این مورد مسؤولیتى ندارد. علی هذا چون پیشنهاد سفیر شاهنشاه آریامهر شرکت خود ایشان در این کمیته براى تهیه طرح است در صورت تصویب در اولین سفرى که به تهران نمودند بلافاصله جلسه مشترکى تشکیل تا شالوده کمیته مورد نظر با حضور ایشان ریخته و نسبت به برنامه‏ ریزى و تهیه طرح اقدام شود. موکول به نظر عالى است فلک‏ فرسا ۳۶/۸/۸بعرض رسید تصویب فرمودند ۳۶/۸/۱۵

پی نوشت:

الف تاریخ: ۳۶/۸/۲
شماره: ۱۰۰۰/۸۹۲۸ پ

به: مدیریت کل اداره سوم

از: حوزه تیمسار ریاست ساواک (اداره پیمان‌ها)

درباره: تهیه طرح

یک برگ فتوکپى تلگرام شماره ۵۴۳مورخ ۳۶/۷/۳۰سفیر شاهنشاه آریامهر در لبنان به عنوان تیمسار ریاست ساواک که متضمن پی نوشت معظم ‏له می ‏باشد به پیوست ایفاد می ‏گردد.


خواهشمند است دستور فرمایید به قید خیلى فورى طرح مورد نظر را مشترکاً به اتفاق اداره کل دوم تهیه و رأساً به عرض تیمسار ریاست ساواک برسانند.

حوزه تیمسار ریاست ساواک محیط

گیرنده:

مدیریت کل اداره دوم به انضمام یک برگ تلگرام شماره ۵۴۳مورخ ۳۶/۷/۳۰ جهت هماهنگى با اداره کل سوم و تهیه طرح مشترک

اداره سوم ۳۳۴

خیلى فورى به اداره کل سوم تماسى و راجع به تهیه طرح مشترک اقدام شود ۳۶/۸/۲

ب- تاریخ: ۳۶/۸/۱۶

شماره: ۲۱۳/۱۶۵۲۷

به: مدیریت کل اداره سوم ۳۳۴

از: اداره کل دوم ۲۱۳

درباره: تشکیل کمسیون

عطف به۳۳۴/۲۲۰۵

۳۶/۸/۱۶

طبق اعلام اداره پیمان‌ها (آقاى محیط)، جناب آقاى قدر سفیر شاهنشاه آریامهر در لبنان فردا (۳۶/۸/۱۷) به تهران خواهد آمد. مراتب جهت اطلاع اعلام مى‏گردد.

از طرف مدیر کل

به عرض مقام مدیریت کل رسید ۳۶/۸/۱۹

۳۳۴
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *