کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تأملی بر حاشیه های بازی ایران و عراق

وقتی فوتبال، بهانه اختلاف افکنی دشمن میان ملت‌های ایران و عراق می‌شود

7 بهمن 1393 ساعت 8:13

شکایات و طرح دعوا را باید صرفا یک پیگیری ساده ورزشی و غیر مرتبط با روابط دولتی دو کشور بدانیم و پذیرش نتیجه داوری ها و تبریک به تیم موفق می تواند خنثی کننده تمامی توطئه ها و زمینه های اختلاف و فاصله ملت ها از یکدیگر باشد.


گروه سیاست جهان نیوز ـ حسین کاشانی پور: جام ملت های آسیا در جریان است و تیم ملی سختکوش جمهوری اسلامی ایران از راهیابی به دور نیم نهایی بازماند. مسابقه ای که منجر به حذف تیم ملی ما از این دور مسابقات گردید، مسابقه با تیم دوست و همسایه ایران یعنی عراق بود.

از یک سو داوری بازی بحث برانگیز بود و از سوی دیگر مدیران فدراسیون فوتبال ایران شواهدی مبنی بر دوپینگ یکی از بازیکنان تیم ملی عراق داشتند که برای احقاق حقوق تیم ملی ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا اقامه دلیل و شکایت از حضور بازیکن دوپینگی عراق نمودند. کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز در روند قانونی به شکایت ایران رسیدگی و آن را رد نمود و پرونده این بازی با صعود تیم ملی عراق به مرحله نیمه نهایی و بازماندن تیم ملی ایران از صعود به دور بعد، خاتمه یافت. در فضای اطلاع رسانی این کل خبری است که در مورد این بازی قابل طرح است.

تحلیل ها و بررسی ها می تواند زوایای مختلفی از این بازی را مورد توجه قرار داده و زمینه ارزش افزوده برای تیم ملی کشورمان را از رهگذر آسیب شناسی ها و کسب تجربیات فراهم آورد.

از آنجا که شاهد برخی تحلیل ها و فضاسازی های مشکوک بودم، به نظرم رسید مطالبی در این باره مطرح نمایم:

اول، اساس مسابقات ورزشی از زیباترین عرصه های تعامل جهانی و ایجاد شرایطی توام با نشاط و سرگرمی و انگیزه بالا برای ملت ها و بخصوص جوانان است. به طور کلی به جز موارد استثنایی اعزام تیم های ورزشی به مسابقات رسمی و دوستانه تاثیرات مثبتی در روابط ملت ها و در بسیاری موارد دولت ها نیز دارد و پیگیری زمینه های اختلاف و تفرقه با روح ورزش و ورزشکاری در تضاد است.

دوم، مشکلات داوری از زمینه هایی است که در سطوح مختلف و در تمامی کشورها و رشته ها با تفاوت و نسبت های مختلف بوقوع می پیوندد که ناشی از بی توجهی داوران به رسالت انسانی خویش یا تسلیم شدن آنان به سیاستگذاران عدالت سوز در میدان های ورزشی است و اختصاص به کشور و ملت و مسابقات خاصی ندارد. آنچه جای تاسف دارد دخالت سیاستمداران و سلطه گران در سیاستگذاری ورزشی و پایمال شدن حقوق ملت ایران در مسابقات رشته های مختلف توسط ناداوران به نسبتهای بیش از دیگر کشورها و ملتهاست که این نشان از عظمت و استقلال ملت ایران دارد که ضمن رنجش از ظلمی که صورت می گیرد موجب شده در بسیاری از میادین ورزشکاران ما عامل داوری را نیز مورد توجه قرار داده و در آمادگی بیشتر خود بکوشند.

سوم، همانطور که پیگیری امور تیم و جلوگیری از تصییع حقوق در مسابقات را از طرق قانونی حق خودمان می دانیم و همین حق را نیز برای کشورهای دیگر و طرف های مسابقه خود قائلیم، پیگیری حقوق خود را فارغ از دوستی و همراهی و اشتراکات ملت ایران و عراق یک فرآیند منطقی و در چهارچوب قانون دانسته و این شکایات و طرح دعوا را باید صرفا یک پیگیری ساده ورزشی و غیر مرتبط با روابط دولتی دو کشور بدانیم و پذیرش نتیجه داوری ها و تبریک به تیم موفق می تواند خنثی کننده تمامی توطئه ها و زمینه های اختلاف و فاصله ملت ها از یکدیگر باشد.

چهارم، انزوای ملت ایران و ایران هراسی و دشمن سازی برای ایرانیان که از سیاست های دائمی صهیونیست ها و استکبار در عرصه های مختلف با دامن زدن به مسائل امنیتی، قومی و مذهبی بخصوص تحریک همسایگان ملت ایران پیوسته پیگیری شده است نتوانسته است جایگاه انسانی، تمدنی و فرهنگی ملت ایران را در جهان تنزل داده و موجبات انزوای ملت ایران را فراهم آورد، بلکه به رغم دشمنان قسم خورده ملت و کشور ایران، روز به روز بر نفوذ و عمق استراتژیک ایران افزوده شده و غربیان خود را عاجز از کاهش و یا کنترل آثار خواست و اراده ایران اسلامی در تحولات جهانی بخصوص جهان اسلام و بویژه همسایگان ایران می بینند. از آنجا که اشتراکات زیادی میان ملت ایران و عراق وجود دارد و زمینه های اعتماد و تعامل میان این دو کشور با وجود علایق و اعتقادات و دشمنان مشترک روز به روز در حال افزایش است، تردید نباید کرد که اختلاف و فاصله میان دولت ها و ملت های این دو کشور از آرزوهای صهیونیسم و استکبار است.

پنجم، انتشار مطالب دامن زننده به اختلاف میان دو ملت دوست و برادر که در همین ایام اربعین گذشته خالق بزرگترین حماسه وحدت و همدلی در راستای ارزشهای الهی و انسانی بوده اند از سوی دیگر کشورهای همسایه که در سایه وحدت قلبی می توانند تامین کننده امنیت یکدیگر و زمینه ساز هم افزایی باشند، بزرگترین کم توجهی به اصول اخلاقی و تدبیر و زمان شناسی است که قطعا خشنودی دشمنان مشترک ملت های مسلمان و بشریت را در پی خواهد داشت.

ششم، از سیاستگذاران رسانه ملی و سایر خبرگزاری ها و رسانه ها انتظار می رود با برخورد شایسته و تدابیر حکیمانه ظرفیت های اخلاقی و انسانی و امنیتی دوکشور دوست و برادر را حفظ و مانع ایجاد شکل گیری فضای اختلاف و جدایی و کینه و کدورت این دو ملت شده و موجبات یاس دشمنان خدا و ملت ها را با زمینه سازی رفتار اخلاقی و انسانی و خوی پهلوانی و قهرمانی و اخوت و همدلی که زیبنده ملت با فرهنگ و مسلمان و ارادتمند خاندان رسالت ایران است را ظهور و بروز دهند.


کد مطلب: 404002

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/404002/وقتی-فوتبال-بهانه-اختلاف-افکنی-دشمن-میان-ملت-های-ایران-عراق-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com