دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

مطهری شجاع‌تر است یا جلایی‌پور؟!

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 401263
در صحبت‌های جلایی‌پور به فرق ساختارشکنی بی‌مبنا و شجاعت و همچنین تمایز «بیان محاسبه غلط» و «بیان حقیقت قابل اثبات» اشاره نشده است.
به گزارش جهان؛‌ فارس نوشت: حمیدرضا جلایی‌پور، در بخشی از گفت‌وگوی خود با ایلنا که با سوژه نطق جنجالی آقای مطهری در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس انجام شده، گفته است:

«برای خودم دعا می‌کنم روزی شجاعت علی مطهری را پیدا کنم ولی اگر من هم جای مطهری بودم (و) حقیقتی را درک می‌کردم، حتماً با مردم کشورم در میان می‌گذاشتم تا دیگر افرادی که هویت و شناسنامه آنها روشن نیست نتوانند بی‌جهت به سرمایه‌های کشور بتازند»!

در صحبت‌های جلایی‌پور به فرق ساختارشکنی بی‌مبنا و شجاعت و همچنین تمایز «بیان محاسبه غلط» و «بیان حقیقت قابل اثبات» اشاره نشده است.

مطهری اگرچه گاهی در صحبت‌های خود و به‌ویژه در مقولات فرهنگی و بحث «حجاب» مواضع صحیح، اصولی و مدللی را اتخاذ می‌کند اما مثلاً اینکه ایشان در نطق اخیر خود در مجلس، اعلام می‌کنند که «مردم در ۹ دی بخاطر وحدت به خیابان آمدند»! حرفی نادرست و از سر محاسبه غلط است که بیان آن هم شجاعت محسوب نمی‌شود.

۹ دی در فرم و محتوا، صورتی بی‌بدیل از «مقابله با دشمن و خواست عمومی یک ملت برای مانایی و آرمانخواهی» بود و لذا عنوان اینکه ۹ دی برای رسیدن به وحدت! خلق شد یک معنای غلط و از سر بدفهمی و پذیرفتن تئوری بی‌مبنای «دولت وحدت ملی»! است.

مردم در ۹ دی برای مقابله با دشمن و برای نمایش اتحاد در برابر فتنه‌گران داخلی و خارجی به میدان آمدند نه برای اعلام اینکه احیاناً می‌خواهند با کسی یا کسانی وحدت کنند؛ چون اساساً تفرقه‌ای در میان نبود که بخواهد با وحدت! ختم به خیر شود.

و از سوی دیگر یک نگاه گذرا به شعارهای مردم در راهپیمایی روز ۹ دی خواهد گفت که خواسته مردم در آن راهپیمایی به‌یادماندنی وحدت مورد ادعای آقای مطهری! بود یا مخالفت آشکار با فتنه و فتنه‌گران و ناامنی‌ها؟!

و نکته آنجاست که آقای مطهری بر مبنای محاسبه غلط خود و در رفتاری بعید از یک نماینده مجلس و یک چهره تحصیلکرده؛ عبارت «یوم‌الشیطان» را نیز بر زبان می‌رانند که اگرچه با اما و اگر و شرط بیان شده اما هر ذهنی می‌داند که این کلمات در ساحت افکار عمومی یک ملت به شدت مورد واکنش قرار خواهد گرفت.

آیا آن محاسبه غلط و این استفاده نابجا شجاعت نام دارد؟!

آقای مطهری همچنین صبح و شام بر فکّ حصر فتنه‌گران تأکید دارد و در این راه نه استدلال‌های رسمی قوه قضائیه را می‌پذیرد، نه اسناد توطئه‌گری همچنان فتنه‌گران عنود را و نه روشنگری‌های مستدلّ خواص را.

و در عین حال به فهم نظام و قوای کشور از قانون و حیطه اختیارات و تأییدات ولایت فقیه هم وقعی نمی‌گذارد و حتی با پاسخ مستقیم رهبری نظام نیز در هنگام طرح اعتراض خود در محضر ایشان قانع نشده است!

آیا واقعاً چنین رفتاری شجاعت نام دارد یا محاسبه غلط و لجاجت؟!

درباره آرزو و حاجت آقای جلایی‌پور نیز می‌توان این مژده را به ایشان داد که زودتر از عرض حاجت، به مقصود رسیده است.

چه اینکه مگر هم‌ایشان نبود که چند ماه قبل از انتخابات سال ۸۸ درباره «انقلاب‌های رنگی در ایران» در یکی از دانشگاه‌ها سخنرانی کرده بود؟!

و مگر هم‌ایشان نبود که در فهم خود از حقیقت! رسانه‌های اصولگرا را شجاعانه «تریبون مفت رانتی تندروها»! نامیده بود؟!

و جملاتی مثل «عده‌ای از ده‌ها هزار! تشییع‌کننده پاشایی درس نمی‌گیرند»، «خط‌کشی خودی و غیر خودی غلط است»! «امام گاهی انقلابی‌گری را کنار می‌گذاشت و قانون‌گرایی می‌کرد» مگر همگی در کنار توهین به امام و مردم در کتاب ایشان یعنی «جامعه شناسی ایران؛ جامعه کژمدرن» و نیز حضور در کنفرانس جنجالی برلین! از جانب آقای جلایی‌پور ساطع نشده است؟!

گفتنیست آقای حسین مرعشی، چندی قبل درباره مواضع فرهنگی آقای مطهری بیان کرده بود که ما (اصلاح‌طلبان) باید در مسائل فرهنگی به آقای مطهری کیسه بکشیم!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *