يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

مشاهده ۲ قلاده پلنگ ایرانی در پرور

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب: 400332
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهدی شهر از ثبت تصاویر ۲ قلاده پلنگ ایرانی توسط محیط بانان منطقه حفاظت شده پرور خبر داد.
به گزارش جهان،تسنیم به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان، عباس زارع اظهار داشت: محیط بانان این شهرستان طی ماه های گذشته چندین بار موفق به رویت پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده پرور شده بودند و توانسته اند تعدادی فیلم از این گونه ارزشمند جانوری تهیه کنند.

وی افزود: مامورین اجرایی منطقه در حین گشت و کنترل مناطق، متوجه حضور یک قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه گردیده که پس از دوربین کشی متوجه می شوند این جانور ارزشمند در حال خوردن لاشه یک راس بز وحشی است.

زارع تصریح کرد: در ادامه محیط بانان متوجه صدای غرش دیگری شده و در جستجو محل موفق به روئیت یک قلاده دیگر در نزدیکی حضور پلنگ اولی می گردند و با تجهیزاتی که به همراه خود داشتند به ثبت عکس و فیلم از این گونه های ارزشمند جانوری می پردازند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مهدی‌شهر خاطرنشان کرد: سخت‌کوشی محیط‌بانان و درک و فهم همراه با مسئولیت‌پذیری اهالی این منطقه باعث شده است حیات‌وحش منطقه حفاظت‌شده پرور احساس امنیت بالایی کنند، که مصداق آن مشاهده مکرر گونه‌های مختلف جانوری در مسیرهای رفت‌وآمد مردم است.

وی بابیان اینکه فیلم‌برداری از پلنگ در طبیعت به خاطر تراکم پایین و رفتار مخفی کارانه این جانور بسیار دشوار است افزود: مطابق آخرین ارزیابی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در سال ۲۰۰۸، پلنگ در فهرست سرخ و به‌عنوان گونه درخطر انقراض قرار دارد که کاهش طعمه به دلیل شکار غیرمجاز، تغییر زیستگاه‌ها به دلیل فعالیت‌های جاده‌سازی و معادن، آتش‌سوزی، چرای دام‌های اهلی و شکار این‌گونه توسط شکارچیان به خاطر پوست آن از عوامل در معرض خطر انقراض قرار گرفتن این‌گونه است.

به گزارش تسنیم، منطقه حفاظت‌شده پرور در بخش شهمیرزاد و در جاده شهمیرزاد به کیاسر واقع‌شده است که به لحاظ قرار گرفتن در میان دو اکوسیستم مناطق بیابانی جنوب استان سمنان و مناطق جنگلی استان مازندران و متأثر شدن از این دو اکوسیستم دارای سیمای طبیعی جذاب و جلوه‌های زیبایی از شاهکار خلقت است و با تأثیرپذیری از محیط اطراف خود و پوشش گیاهی متنوع، زیستگاه خوبی را برای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری فراهم آورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *