دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
آیت‌الله جوادی‌آملی:

تسهیل تولید رسالت اصلی بانک‌‌ها است

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۲۵
کد مطلب: 400136
یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: ثروتی که در اختیار بانک‌هاست بهترین وسیله برای رونق تولید و کسب و کار است و دین اسلام نیز برای کار و کارگر جایگاه والایی را ترسیم کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی امروز در دیدار مدیرعامل و معاونین موسسه مالی اعتباری کوثر با بیان اینکه مال را به سبب اینکه به میل انسان است مال نامیده‌اند، اظهار کرد: این مال اگر در اختیار انسان عاقل باشد هم پرورانده می‌شود و هم خودش از منفعت آن بهره‌مند می‌شود.

وی ادامه داد: پرورش و نمو در دین مبین اسلام موضوع مطلوبی است، اما ورم کردن و تورم موضوع مطلوبی نیست و موجب بروز مشکلات عدیده خواهد شد.

استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید بر اینکه بانک‌ها می‌توانند نمو کرده و ثمر بدهند، ابراز کرد: در مقابل بانک‌ها می‌توانند ورم کنند و ورم بانک‌ها رباست؛ اگر ربا در بانکی راه پیدا کند طولی نمی‌کشد که ورم می‌کند، ولی بعد از مدتی این ورم فروکش می‌کند.

آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به اینکه کشور ما چند میلیون نفر بیکار دارد، بیان کرد: ایران بیش از ۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد و جمعیت دنیا بالغ بر ۷ میلیارد نفر است، با این حال بالغ بر ۱۰ درصد منابع طبیعی جهان در کشور ما وجود دارد، ولی با وجود دارا بودن چنین ثروت عظیمی شاهد هستیم که فقر و بیکاری در کشور چه میزان است.

وی با تاکید بر اینکه رسالت اصلی بانک‌ها تولید است، گفت: ولی متاسفانه پول در دست بانک‌هاست که دچار ربا هستند، خسارت تاخیر رباست و برخی مردم با اخذ وام عمر فروشی کرده و قسمت زیادی از عمر خود را به بازپرداخت وام سپری کرده‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه منابع موجود در کشور و پول بانک‌ها باید با مدیریت دولت و مسئولان در مسیر رونق تولید و افزایش فرصت‌های شغلی به کار گرفته شود، بیان کرد: ما مشکلات دنیایی خود را با ضابطه و با رابطه حل می‌کنیم، ولی در قیامت هیچ رابطه و ضابطه‌ای وجود ندارد و تنها عاملی که موجب نجات افراد است کار خیری است که از این دنیا با خود به همراه می‌برند و در این میان چیزی بالاتر از تولید و ایجاد اشتغال وجود ندارد.

آیت‌الله جوادی‌آملی با تاکید بر اینکه هیچ چیزی دردناک‌تر از فقر و بیکاری نیست، گفت: داعش از فقر و بیچارگی مردم استفاده کرد و قدرت گرفت، چراکه بسیاری از نیروهای آن به واسطه فقر و دریافت پول وارد میدان جنگ شدند و انگیزه عقیدتی ندارند.

وی ادامه داد: امروز کشور ما در دنیا دارای اقتدار است، امروز کشورهایی با ایران بر سر موضوع هسته‌ای مذاکره می‌کنند که روزگاری بر روی ایران هیچ حسابی باز نمی‌کردند، مردم کشور ما به ویژه جوانان شایسته داشتن زندگی خوب هستند و ثروتی که در اختیار بانک‌هاست بهترین وسیله برای رونق تولید و کسب و کار است و دین اسلام نیز برای کار و کارگر جایگاه والایی را ترسم کرده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تنها راه رفع مشکلات کشور این است که بتوانیم بین نمو و ورم فرق قائل شویم و بر این اساس جامعه را به سمت کار و تلاش و تولید هدایت کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *