چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱
۱

ایت الله یزدی در باره صانعی چه گفت؟

يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 399762
جمعی از فضلا و اساتید حوزه‌علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای، مبانی فتاوا و نظرات فقهی آیت‌الله صانعی را نقد کردند
به گزارش جهان؛ رجانیوز با اشاره به کتاب روز شمار ۸ماه نبرد مقدس اورده است :اهم وقایع پنج سال قبل (۱۳ دی۸) را به نقل از كتاب روزشمار ۸ ماه نبرد مقدس مي خوانيد:

 عبدالکریم سروش، محسن کدیور، عطاءالله مهاجرانی، عبدالعلی بازرگان و اکبر گنجی در بیانیه‌ای ضمن حمایت کامل از رهبران جنبش‌سبز به‌ویژه بیانیه هفدهم میرحسین موسوی، خواسته‌های جنبش‌سبز را به‌روایت خود برشمردند.

مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون اقلیت مجلس با اشاره به نامه محسن رضایی به رهبر معظم انقلاب، اقدام دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام را در خور ستایش دانست.

 بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، علوم‌پزشکی تهران، امام‌صادق(ع) و علامه‌طباطبایی در نامه‌هایی جداگانه خطاب به محسن رضایی از محتوای نامه او خطاب به رهبر معظم انقلاب انتقاد کردند.

 علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در جمع خبرنگاران گفت: «بیانیه موسوی عقب‌نشینی خاصی از مواضع‌ وی نسبت به گذشته دارد که این امر حاصل حضور گسترده مردم و سیل عظیم جمعیت روز چهارشنبه گذشته به خیابان‌ها در حمایت از نظام و رهبری است که برخی معتقد بودند این حضور بعد از انقلاب‌اسلامی بی‌سابقه است.»

 مصطفی محمدنجار وزیر کشور، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عده‌قلیلی از خلاء حضور مردم استفاده کردند و در خیابان انقلاب اغتشاش آفریدند گفت: «رسانه‌های بیگانه و در رأس آنها بی‌بی‌سی فارسی، همزمان این موضوع را خیلی بزرگ جلوه می‌دهند...

امروز دیگر صحنه کاملا روشن است... اینها از خویشتنداری، نجابت و رأفت نظام استفاده کردند؛ البته نظام هم مقداری به اینها فرصت داد تا اینکه هم کاملا دستشان رو شود...

ما به پلیس دستور دادیم از این به بعد هیچ‌گونه مدارایی نکند.»

 محمد عطریانفر عضو شورای‌مرکزی حزب کارگزاران در نشست خبری گفت: «بر این باورم که بعد از رحلت‌امام جریان‌چپ‌ سیاسی و یا به تعبیر دیگر اصلاح‌طلبان به مانند زمان حیات امام التزامی را به ولایت‌فقیه نشان نمی‌دهند، چراکه بعد از رحلت ایشان به‌صورت کامل و عیان از رفتار آنها این التزام مشاهده نمی‌شود.

عمده‌ترین و بزرگترین خسارت را افتراق به این عمل و ذهن سیاسیون اصلاحات به‌وجود آورد ناخودآگاه اصلاحات به‌سمت رقیق‌شدن ارزش‌های انقلاب رفت که این ضربه نگران‌کننده در پوشش به‌دست‌آوردن برخی مطالعات‌سیاسی در دراز مدت آثار خود را بر جای خواهد گذاشت.»

 علی‌اکبر ولایتی گفت: «توقع برقراری وحدت با کسانی‌که نسبت به عاشورا هتک‌حرمت کردند توقعی بی‌جا است زیرا فقط وحدت در چارچوب‌نظام معنا دارد.»

 آیت‌‌الله نوری‌همدانی در دیدار با جمعی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران اظهار داشت: «ولایت آیت‌الله خامنه‌ای شعاعی از امامت است و در زمان غیبت امام‌زمان(عج) اداره جامعه‌اسلامی برعهده ولی‌فقیه جامع‌الشرایط است.»

 آیت‌الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح ابعاد تصمیم‌اخیر جامعه‌مدرسین مبنی بر اعلام عدم‌صلاحیت آیت‌الله یوسف صانعی برای تصدی مرجعیت گفت: «در یکی از مواردی‌که ایشان فتوایی صادر می‌کند حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی به ایشان تلفن می‌کنند و می‌گویند این چه فتوایی است که شما داده‌اید؟ اما ایشان عصبانی می‌شود و با این مرجع‌تقلید تند می‌شود که ما همان موقع از این برخورد آقای صانعی با حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی به‌شدت ناراحت شدیم و گفتیم ایشان که خودش را مرجع می‌داند حداقل باید احترام بزرگ‌تر را حفظ کند و نباید با این مرجع‌تقلید این‌گونه برخورد کند.»

 جمعی از فضلا و اساتید حوزه‌علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای، مبانی فتاوا و نظرات فقهی آیت‌الله صانعی را نقد کردند و مواردی همچون «تساوى دیه زن و مرد»، «ردّ فاضل دیه»، «متعه»، «محرمیت فرزندخوانده»، «ربا در قرض‏هاى استنتاجى»، «پاک‌بودن پوست غیر مذکى»، «تشکیک در حکم‌ارتداد»، «ارث‌بردن کافر از مسلمان»، «ازدواج مجدد» و... رادر فتاوای وی به‌طور تفصیلی مورد بحث قرار دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
هرکس می خواهی باش...