يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱

روزشمار پرداخت جریمه پاکستان به ایران

شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 399542
در حالی که طبق قرارداد به امضا رسیده بین ایران و پاکستان، تجارت گازی دو کشور باید با پایان سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز می شد، با گذشت ۲ روز از سال ۲۰۱۵ هنوز توافقی بین طرفین برای آینده این قراداد صورت نگرفته است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پنج سال پیش قراردادی بین ایران و پاکستان به امضا رسید تا صادرات گاز ایران به این کشور با تکمیل خطوط لوله انتقال گاز در خاک دو کشور از عسلویه تا عمق حدوداً ۸۰۰ کیلومتری خاک پاکستان آغاز شود.

پیروی امضای این قرارداد، ساخت خط لوله صادرات گاز با تکمیل خط لوله هفتم سراسری و انشعابات لازم در ایران پیگیری شد و کلنگ احداث ۷۸۱ کیلومتر از یک‌هزار کیلومتر خط لوله صلحی که طبق گفت‌وگوهای یک دهه پیش سه کشور ایران، پاکستان و هند قرار بود در خاک پاکستان احداث شود، بیست و یکم اسفند ۹۱ با حضور رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور پاکستان در نقطه مرزی دو کشور به زمین خورد تا با تکمیل این ۷۸۱ کیلومتر در خاک پاکستان، صادرات گاز ایران به این کشور تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شود.

در حالی که ایران به تعهدات خود پیش از زمان قیدشده در قرارداد عمل کرده و خط لوله صادرات گاز به پاکستان را از عسلویه به نزدیکی مرز پاکستان رسانده است اما در خاک پاکستان، هیچ حرکت جدی برای احداث خط لوله انجام نشده است.

بر اساس توافقنامه خرید و فروش گاز بین دو کشور، تحویل اولین محموله گاز به پاکستان باید تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ شروع شود و تأخیر پس از این تاریخ در اجرایی شدن این خط لوله موجب جریمه طرف کوتاهی کننده خواهد شد.

در حالی که در ماههای گذشته، رسانه های پاکستانی و حتی اروپایی بارها به نقل از مقامات رسمی پاکستان از توافق ایران و پاکستان برای بخشودگی جریمه اجرایی نشدن این قرارداد و مهلت یک ساله ایران به پاکستان برای تکمیل خط لوله در خاک این کشور خبر داده اند اما وزارت نفت ۴ روز پیش اعلام کرد که «ضمن تاکید بر اهمیت قرارداد خرید و فروش گاز میان ایران و پاکستان و عزم مسئولان دو طرف بر اجرای این قرارداد در زمان تعیین شده، گزارش‌های اخیر برخی رسانه‌ها را مبنی بر انجام توافق‌های تازه در این زمینه تکذیب می کنیم. این در حالی است که شاهد خاقان عباسی وزیر محترم انرژی پاکستان نیز انتساب خبرهایی را مبنی بر توافق‌های جدید در اجرای خط لوله گازی میان دو کشور تکذیب کرده‌اند.»

به نظر می رسد تعیین تکلیف قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان قرار است در ماههای آینده با حضور مقامات رسمی دو کشور انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باید دولت ایران از دولت پاکستان شکایت کند و خسارت وارده را دریافت کند. با این هزینه ای که ایران انجام داده است می شد به تمام نقاط بدون گاز در ایران گازرسانی کرد.