دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱

انتقال آب خزر به خارجی‌ها واگذار شد

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 398843
تفاهمنامه مطالعات محیط زیست و اثرات کیفی انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه با موسسه تحقیقاتی آکواپلن نیوا (NIVA) نروژ طی مراسمی در محل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به امضاء رسید.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران عیسی بزرگ زاده مجری طرح های مطالعاتی در شروع مراسم امضاء تفاهمنامه مطالعات زیست محیطی انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه با ارائه گزارشی از روند پیگیری های صورت گرفته برای حضور شرکت نروژی گفت: چند ماهی است که با مجموعه «ریسرچ سکتر» به سرپرستی شرکت آکواپلن نیوا (NIVA) درباره انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه برای دستیابی به یک راه کار مشغول مذاکره هستیم.

وی یادآور شد: این پروژه در بعد ملی موافقین و مخالفین فراوانی دارد و دلایل اصلی آن مسائل و اتفاقات کیفی است که می تواند بعد از انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه وارد شود به همین دلیل از مشاور آکواپلن که تجربیات خوبی در مسائل کیفی آب دارد دعوت کردیم تا ما را در این راه یاری دهد.

بر اساس این گزارش سید محمدرضا رضازاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز ضمن خوشامدگویی به مدیرعامل شرکت آکواپلن و اعضای همراه آن گفت: موضوع برطرف کردن مشکل دریاچه ارومیه اذهان زیادی را درگیر کرده است، البته به طور عمومی تغییرات شرایط آب و هوایی و استفاده هایی که بشر از منابع آبی انجام داده مشکلاتی از جمله برای دریاچه ها و تالاب ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع ایجاب می کند با نگاهی علمی و همه جانبه مسائل بررسی و راه های علاج بخشی مشکلات بوجود آمده ارائه شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: با توجه به اهمیت دریاچه ارومیه مطالعه انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران واگذار شده است و با توجه به تجارب این شرکت در طرح های مختلف تلاش شد از بهترین نیروهای متخصص در این زمینه دعوت به همکاری شود. حضور شما(شرکت آکواپلن) در اینجا به معنای اعتباریست که برای دانش و تجارب شما قائل هستیم و امیدواریم با همکاری شما چگونگی رفع مشکل دریاچه ارومیه را بررسی کنیم.

وی افزود: انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه جوانب مختلفی دارد که باید با دقت مطالعه شود، چرا که ممکن است کاری که انجام می شود مشکلی را حل اما مشکلاتی دیگر را ایجاد کند، پس باید راه کاری با بیشترین منافع و کمترین خسارت انتخاب شود.

سید محمدرضا رضازاده اظهار داشت: امیدواریم همکاری مناسبی که بین شما و متخصصان ایرانی شکل می‌گیرد ما را در انتخاب بهترین راه یاری کند و شروع این همکاری زمینه ساز همکاری های دیگر باشد و بتوانیم در برنامه زمانی پیش بینی شده پاسخگوی همه گروه های اجتماعی که منتطر راه حلی هستند، باشیم و این پروژه با جدیت و همکاری هر دو طرف به نتیجه برسد.

در ادامه این جلسه سارون مدیرعامل شرکت آکواپلن نیوا (NIVA) ضمن تشکر از مهندس رضازاده و مهندس بزرگ زاده و نیز با بیان اینکه حضور در تهران باعث افتخار وی است،گفت: ما جلسات بسیار طولانی داشته ایم و موارد زیادی از همکاران ایرانی مان یاد گرفتیم.

وی اضافه کرد: ما یک تیم بین المللی برای انجام این کار تشکیل داده و از اینکه این کار را انجام خواهیم داد خوشحالیم و امیدواریم مشکلات موجود را در این پروژه برطرف کنیم.

وی ادامه داد: برنامه فشرده ای در این هفته داریم که بر اساس آن قرار است به ارومیه سفر کرده و با متخصصین محلی درباره دریاچه ارومیه دیدار داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آکواپلن نیوا (NIVA) با ابزار خرسندی از محول شدن این پروژه به این شرکت تاکید کرد: به نمایندگی از این تیم بین المللی می گویم که می خواهیم این کار را با جدیت شروع کنیم و به انجام برسانیم و مایل هستیم که همکاران خود در این پروژه و همچنین کشور ایران را بهتر بشناسیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *