جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
آیت الله مکارم شیرازی:

نگاه‌ جهان به موفقیت دستگاه‌‌ قضائی ایران

يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۱۰
کد مطلب: 398404
آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که چشم‌ جهانیان به جمهوری اسلامی و به ویژه نظام قضائی آن دوخته شده است، گفت: اگر نظام قضائی موفق باشد، کل نظام جمهوری اسلامی موفق نشان داده می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت‌الله مکارم شیرازی که در دیدار با معاون فرهنگی قوه قضائیه سخن می‌گفت، با ابراز خشنودی از تشکیل معاونت فرهنگی قوه قضائیه و تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی این گونه فعالیت‌ها، اظهار داشت: این تشکیلات اگر سالم باشد، کل جامعه سالم می‌شود. اگر خدای ناکرده آلوده باشد، کل جامعه در معرض آلودگی قرار می‌گیرد.

مرجع تقلید شیعیان افزود: قوه قضائیه از ضروریات جامعه است، بدون آن جامعه استوار نمی‌ماند ولی در عین حال آسیب‌های زیادی نیز متوجه آن است و از این رو باید برنامه دقیقی برای بخش فرهنگی این نهاد مهم در نظر گرفته شود.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: برنامه‌های فرهنگی قوه قضائیه باید متناسب با مخاطبین عام و خاص تعریف شود و قرآن بسیار مهم است و باید توجهات بیشتر به سمت تفسیر قرآن هدایت شود.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم تاکید کرد: علاوه بر قرآن باید به نهج البلاغه نیز توجه شود؛ اگر مجموعه آیات قرآن مرتبط با قوه قضائیه، خطبه‌ها و محتوای مرتبط با امر قضاء در نهج البلاغه و روایات آداب القاضی از منابع دیگر جمع آوری شود و به شکل فشرده به قضات ارائه شده و از آن‌ها امتحان گرفته شود، بسیار خوب است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به روایات آداب القاضی، گفت: در اسلام آمده که قاضی حتی خریدهای خود را مستقیم نباید انجام دهد یا به مهمانی غیر از مهمانی‌های خانوادگی نرود زیرا ممکن است قاضی را وامدار خود کنند. اگر این مسائل منتشر شود، خارجی‌ها می‌بینند که شأن قاضی و قضاوت در اسلام به چه میزان است و به اهمیت قضاوت در اسلام پی می‌برند.

مرجع تقلید شیعیان افزود: باید تربیت قانونی از ابتدا در جوامع صورت گیرد چون در ضمیر کودک به راحتی می‌توان نقشی را حک کرد و در آن نفوذ کرد. از سوی دیگر توجه کنید که برنامه فرهنگی قضات با برنامه فرهنگی عموم باید تفاوت داشته باشد.

استاد عالی حوزه علمیه با اشاره به این‌که چشم‌ جهانیان به جمهوری اسلامی و به ویژه نظام قضائی آن دوخته شده است، اظهار داشت: اگر نظام قضائی موفق باشد، کل نظام جمهوری اسلامی موفق نشان داده می‌شود.

وی افزود: گاهی اوقات باید برای برخی برنامه‌های خصوصی فرهنگی نیز داشته باشید و این کار حساسی است و امیدوارم در آن موفق باشید. از سوی دیگر توجه به تشکیلات مرتبط مانند سازمان زندان‌ها ‌حساسیت دارند و امیدوارم بتوانید بر مشکلات فائق بیایید و تحولی در قوه قضائیه ایجاد کنید.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: باید اطلاع رسانی بیشتری در قوه قضائیه نسبت به نیازهای دستگاه قضایی صورت گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *