جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱۹
۱۴۱
همزمان با روز دانشجو صورت گرفت؛

سایه سنگین فضای امنیتی بر سر دانشگاه‌ها؛ از لغو سخنرانی منتقدان تا بایکوت تشکل‌های دانشجویی

يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 395128
چند روز پس از سخنان رئیس جمهور در جمع مردم گلستان مبنی بر اینکه "دوران افراط و فضای امنیتی به سر آمده است"، سخنرانی‌های شخصیت‌های منتقد دولت به مناسبت روز دانشجو یکی پس از دیگر لغو شد و آن دسته از تشکل‌های دانشجویی که از دولت انتقاداتی دارند، نیز به حاشیه رانده شدند.
سایه سنگین فضای امنیتی بر سر دانشگاه‌ها؛ از لغو سخنرانی منتقدان تا بایکوت تشکل‌های دانشجویی
گروه سیاسی جهان نيوز: در شرایطی که دانشجویان برای بزرگداشت روز دانشجو برنامه های متنوعی را برای 16 آذر تدارک دیده بودند اما در عین ناباوری بسیاری از برنامه‌های سخنرانی منتقدان دولت لغو و محدودیت های جدیدی بر تشکل های دانشجویی اعمال شد. به گفته این تشکل ها، انتقاد آنها از دولت سبب این فشارها بوده است.

در نخستین اقدام روز شنبه مسئولان دانشگاه امیرکبیر با سخنرانی مدیرمسئول روزنامه کیهان به مناسبت ۱۶ آذر در این دانشگاه مخالفت کردند و این برنامه برنامه لغو شد. این در حالی بود که این برنامه از چندین روز پیش اعلام رسمی شده بود.

احمد چلداوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره به فارس گفت: این برخورد آزمون خوبی برای مدعیان اعتدال نبود اینان باید نسبت به این اقدام‌شان به دانشجویان پاسخ دهند.

از سوی دیگر خبر رسید که مسئولان دانشگاه آزاد اراک مراسم سخنرانی سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را لغو کرده اند. برنامه سخنرانی نبویان حدود یک ماه قبل اطلاع‌رسانی شده بود و برگزار کننده این برنامه بسیج دانشجویی بود.

لغو سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حمید رسایی دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه صنعتی قم هم حلقه جدیدی بود که به زنجیره این فشار امنیتی افزوده شد. به گفته مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم، "سخنرانی رسایی را برای حضور استاندار قم در مراسم ۱۶ آذر لغو کردند."

در همین حال، سخنرانی میرتاج الدینی معاون سابق رئیس جمهور در دانشگاه تبریز لغو و به هفته بعد از ۱۶ آذر موکول شد.

کار به جایی رسید که سخنرانی منصوره کرمی، همسر شهید علی محمدی هم که قرار بود به مناسبت روز دانشجو در در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شود لغو و مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی جایگزین وی شده است.

همزمان با لغو این سخنرانی ها، دانشجویان شاهد ایجاد محدودیت های قابل تاملی برای تشکل های دانشجویی بودند به طوری که در نتیجه برنامه ریزی مسئولان برگزاری مراسم بزرگداشت روز دانشجو با حضور رئیس‌جمهور در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تشکل های دانشجویی اجازه اظهار دیدگاه پیدا نکردند.

مجری این مراسم در این باره مدعی شد: ما هم از تشکل اصلاح‌طلب و هم از تشکل اصول‌گرا برای سخنرانی در مراسم امروز دعوت کردیم، اما نمایندگان تشکل‌های اصول‌گرا سخنرانی را منوط به ارائه سخنان هر ۴ تشکل اصول‌گرا کردند که به دلیل نبود وقت این فرصت مهیا نبود و لذا تنها تشکل اصلاح‌طلب سخنرانی خواهد کرد.

در همین زمینه، سجاد ریحانی معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با فارس، گفت: با توجه به اینکه مدت‌ها بود که دانشجویان منتظر حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه بودند تا بتوانند نقطه نظرات خود را با ایشان در میان بگذارند اما امروز با یک برنامه دست‌چین شده و هدایت شده مواجه شدند.
 
وی افزود: بر همین اساس بود که اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی حضورشان در این مراسم را تحریم کردند و بسیج دانشجویی نیز وقتی با فرصت 3  دقیقه‌ای برای سخنرانی مواجه شد آن را توهین به جامعه دانشگاهی قلمداد کرده و از حضور در مراسم 16 آذر انصراف داد.

انتقاد دفتر تحکیم وحدت به بسته شدن فضای نقد دانشجویی


دفتر تحکیم وحدت درباره فشارهای جدید به تشکل های و بستن فضای نقد دردانشگاه ها با صدور نامه‌ای به آقای روحانی اعلام کرد: در آستانه ۱۶ آذر امسال یعنی در دومین سال دولت یازدهم امیدوار بودیم که بالاخره اتحادیه‌های دانشجویی هم بتوانند پس از دو سال، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از فضای موجود جامعه و عملکرد دولت جنابعالی در حضور شما و بدون واسطه به سمع و نظرتان برساند. اما متاسفانه این بار هم به مانند دفعات گذشته، با نمایندگان دانشجویی منتخب دولت برای سخنرانی به عنوان نمایندگان دانشجویان روبرو هستیم.

روندی که امسال نیز شاهد آن هستیم هر چند که قابل انتظار بود، اما برای دولتی که خود را طرفدار آزادی بیان می‌داند مایه تاسف است. دولتی که با استفاده از تمام تریبون‌ها به تبلیغ چهره انتقادپذیر خود می‌پردازد، اما دو سال است که فضای انتقاد را بر اتحادیه‌های دانشجویی بسته است.

حضرتعالی در مهرماه امسال از عدم حضور نمایندگان دانشجویی مکدر شده بودید و ما امید داشتیم با توجه به ناراحتی شما، این رویه اصلاح شود و اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی بتوانند دغدغه‌های خود را مطرح کنند. اما متاسفانه با استدلال‌های عجیب و خنده‌دار وزارتین علوم و بهداشت این فرصت از دفتر تحکیم وحدت به عنوان با سابقه ترین اتحادیه دانشجویی نیز سلب شد.

منتسب کردن جریان‌های دانشجویی به اصلاح طلب و اصولگرا مقدمه‌ای برای نفوذ جریانات سیاسی به جنبش دانشجویی است که در گذشته طعم تلخ این زیاده خواهی ها را چشیده‌ایم. معیار انتخاب نمایندگان دانشجویی چه بوده است که تشکل یک دانشگاه به اتحادیه های دانشجویی ترجیح داده شده است؟

آیا این رویه انتخاب نمایندگان دانشجویی مورد تایید شماست؟ اگر هست، که بعید می‌دانیم باشد، جای بسی تاسف دارد و اما اگر نیست لطفا از ادامه اینگونه اقدامات جلوگیری کنید.»

رئیس جمهور شنیدن صدای منتقدان را تهدید فرض نکند

از سوی دیگر جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در بیانیه‌ای ضمن امتناع از حضور در مراسم روز ۱۶ آذر، گفت: اما آیا به راستی حضور مسئولان در دانشگاه یک حضور صرفا تشریفاتی برای گرفتن عکس با دانشجویان است؟ آیا حضور در دانشگاه برای برگزاری میتینگ حامیان دانشگاهی روحانی است به همان سبک ستادهای انتخاباتی؟ یا این که کارکرد این حضورها چیز دیگری باید باشد؟!

اگر جز این است، قاعدتا در فضایی آزاد و محترمانه نمایندگان اتحادیه‌های رسمی دانشجویی می‌بایست به ارائه دیدگاه در جلسه دیدار با رئیس جمهور می‌پرداختند. اما گویا تمهیدات برگزاری جلسه جز این است. به رئیس جمهور متذکر می‌شویم که شنیدن صدای منتقدان را تهدید فرض نکنند بلکه به عنوان فرصتی بی بدیل از آن استفاده کنند.

چگونه در روز دانشجو اتحادیه‌های دانشجویی اجازه صحبت در حضور رئیس جمهور ندارند؟


همچنین، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ضمن اعتراض به عدم امکان سخنرانی دانشجویان در حضور رئیس جمهور در ۱۶ آذر، اعلام کرد: سنت حضور دانشجویان در دیدار با مسئولین نظام، خصوصا دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و اظهار نظر درباره مهم‌ترین مسائل حکومتی و کشور، سنت دیرینه و جا افتاده‌ای است که می‌باید مورد توجه همه مسئولین کشور باشد. در این میان دیدار مقام ریاست جمهوری با دانشجویان در روز دانشجو در ۱۶ آذر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

متاسفانه طی دوبار حضور جناب آقای دکتر روحانی در دانشگاه، جلسه‌ای که باید با حضور و شنیدن نقطه نظرات نمایندگان دانشجویان درهم می‌آمیخت با حضور کارمندان و برخی اساتید، تبدیل به جلسه‌ای خشک و بی‌روح و سخنرانی یک طرفه شده است.

انتظار می‌رفت که با اعتراضات دانشجویان به نحوه برگزاری دو برنامه قبلی، تغییری در روند حضور رئیس جمهور در دانشگاه و رفع تکدر خاطر ایشان و مسئله حضور و صحبت تشکل‌های دانشجویی در این برنامه ها اتفاق افتد. که متاسفانه این اتفاق و تغییر با حذف صحبت‌های تمامی نمایندگان تشکل های دانشجویی انجامید و در نهایت گفته شد که دو تشکل از ۵ اتحادیه رسمی موجود در کشور به بیان نقطه نظرات خود بپردازند.

اطرافیان رئیس محترم جمهور گویی خوش ندارند که صدای تمام تشکل های دانشجویی به گوش رئیس جمهور برسد. نحوه حضور تشکل‌های دانشجویی در مراسم روز ۱۶ آذر امسال در دانشگاه علوم پزشکی ایران مایه ناامیدی و دلسردی از اطرافیان رئیس جمهور و برگزار کنندگان مراسم است.


چگونه در مراسمی که به نام روز دانشجو برگزار می‌شود مهم‌ترین و بزرگترین اتحادیه‌های دانشجویی کشور که نماینده ده‌ها دفاتر خود در دانشگاه های سراسر کشور هستند از حضور و سخنرانی در این مراسم محروم می‌شوند و تنها دو تشکل دانشجویی فرصت حضور و سخنرانی پیدا می کند؟

این رویه در صورتی است که انجمن اسلامی دانشگاه تهران تنها یک دفتر و نهایتا یک دانشگاه است و چون وابسته به جریان نور چشمی وابسته به اصلاح طلبان است امکان حضور و سخنرانی را پیدا می‌کند.

اما باز هم امیدواریم رئیس جمهور در این اجحاف بزرگ و محرز ورود پیدا کند و اجازه دهند که نمایندگان تمام اتحادیه‌های دانشجویی بتوانند بدون هیچ مشکلی جلو رئیس جمهور خود صحبت کنند.

بسیج دانشجویی هم از حضور در مراسم ۱۶ آذر انصراف داد


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن اعتراض به سانسور اتحادیه‌های دانشجویی توسط دولت برای سخنرانی در مراسم ۱۶ آذر، گفت: به احترام دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور در مراسم ۱۶ آذر با حضور رئیس‌جمهور شرکت نمی‌کنیم.

علیرضا امیرآبادی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به کم بودن زمان سخنرانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در حضور رئیس جمهور، گفت: این اقدام که توهین به دانشجویان و جامعه دانشگاهی است.

وی افزود: بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران به احترام دانشجویان و جامعه دانشگاهی از سخنرانی و ارائه نقطه نظرات در حضور رئیس جمهور در مراسم ۱۶ آذر انصراف داده است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: ما به احترام جمهوریت نظام و رئیس جمهور قانونی کشورمان علیرغم اینکه دوستانمان اطلاع داده بودند که سخنرانی ما زینت المجلس خواهد بود،‌ آمادگی خود را برای سخنرانی در حضور رئیس جمهور اعلام کردیم.

امیرآبادی افزود: اما شب گذشته به یکباره زمان سخنرانی ما را کاهش دادند که این بی‌احترامی به جامعه دانشگاهی است. بر همین اساس شورای بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران به این نتیجه رسید که در یک فرصت مناسب‌تر نقطه نظراتمان را به ایشان بیان کنیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد در روزی که متعلق به دانشجو است، اتحادیه‌های قانونی دانشجویی توسط دولت سانسور می‌شوند و از طرف دیگر زمان سخنرانی اختصاص داده شده برای صحبت برخی دانشجویان نیز کاهش می‌یابد.

لغو سخنرانی چهره‌های انقلابی در دانشگاه‌ها و عملکرد افراطیون در آستانه ۱۶ آذر نتیجه‌ای جز آسیب‌زدن به رئیس جمهور ندارد

لطف‌الله فروزنده، فعال سیاسی در رابطه با لغو سخنرانی‌های چهره‌های انقلابی در دانشگاه‌ها و همچنین عدم اجازه سخنرانی به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در مقابل رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو، گفت: باید به تشکل‌ها و افرادی که نسبت به اصول نظام اعتقاد دارند، فرصت داد تا نظرات خود را بگویند. دانشگاه یک جامعه کوچک است و این برنامه‌ها می‌تواند به رئیس جمهور کمک کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد.

وی با بیان اینکه دانشگاه یک آیینه تمام‌نما برای رئیس جمهور است، افزود: به نظر من برای یک رئیس جمهور چنین برنامه‌هایی یک فرصت تاریخی است تا بنشینند و درد و دل اندیشمندان، دانشجویان و جوانان انقلاب را بشنود.

وی در خاتمه اظهار داشت:‌ به نظر من این حرکت در آستانه ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها ما شاهد بودیم از طرف افراطیون ایجاد شده‌است که نتیجه جز آسیب زدن به شخص رئیس جمهور ندارد.

۱۶ آذر امسال را باید روز دولت بنامیم نه روز دانشجو


همچنین،‌ محمدودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: امروز ۱۶ آذر است، روزی که منقش به نام دانشجو شده است که دو ویژگی استکبار‌ستیزی و دانشجو بودن آن روز از ویژگی‌های این روز است. ۱۶ آذر روزی است که باید دانشجویان صحبت کنند و در مورد آرمان‌گرایی‌شان سخن بگویند، اما امسال اینگونه نیست.

حیدری تاکید کرد: ۱۶ آذر امسال تفاوت فاحشی با سال‌های گذشته دارد و اینکه امروز را می‌توانیم روز دولت بنامیم تا روز دانشجو و این موضوع در ذهن دانشجویان ثبت خواهد شد. ما نگاه امنیتی دولت را در این روز مشاهده می‌کنیم از جمله لغو سخنرانی منتقدین دولت در دانشگاه‌ها مانند لغو سخنرانی شریعتمداری در دانشگاه امیر‌کبیر و همچنین لغو سخنرانی حجت‌الاسلام نقویان و رسایی.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که برخی منسوبین به فتنه در شهرهای اطراف تهران مجوز سخنرانی دریافت کردند. امروز دولت جلسه‌ای را ساماندهی می‌کند که افراد آن از پیش تعیین شده‌اند که در آن جلسه اجازه حضور و سخنرانی نمایندگان دانشجویان را نمی‌دهند. در حقیقت ۱۶ آذر ۹۳ به خود رنگ دولتی دارد نه دانشجویی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسين
Iran, Islamic Republic of
.. دولت در تبريز در اراك در تهران در اصفهان لطفا با صدا رسا در مجلس منعكس كنيد
یه دانشجو
Iran, Islamic Republic of
روحانی بای بای!
ساسان رحمتی
کامنتم رواشتباهی فرستادم و مربوط به خبردیگربود
شووٓر ننه !!؟؟
...س....ب..

جهان ! .. ، منافق چاپش نمى كنه
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
چه بسا وزير نداشتيم بهتر بود چرا كه دولت در خوب ..بسر مي برد و احتمال داشت خيلي از سخنرانان را با اصلاح طلبان بعضا فتنه گر عوض نكند.
محمد بازوند
راستی ایا اقای روحانی به فلسفه نامگذاری این روز توجه نموده؟مبارزه با امریکا
س چر این روز ها این قدر در برابر امریکا دولت کوتاه می اید چرا اینقد در براب ر غرب مرعوب شده اند؟
به نظر من روحانی نباید به این جلسه می امد چون روح این جلسه با دیدگا های ایشان ناساز گار بود
شیعه انگلیسی
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی کاین ره که تومیروی به ترکستان است
... تا بفهمه کی واقعا پشت دولت قرار داره
Romania
شک نکنید دولت دنبال دو قطبی کردن فضای جامعه تا زمان انتخابات است تا آن زمان با متشنج کردن فضای جامعه بهره برداری کند. از همین الان هم با معرفی دانشجویان به عنوان اصولگرا و اصلاح طلب همین خط را دنبال میکند
دو هفته پیش در اصفهان بیانیه خاتمی را در یک همایش بیربط قرائت کردند ویک دانشجوی بسیجی را که اعتراض کرد انقدر زدند که راهی بیمارستان شد این هم از زنده باد مخالف من
...گذشت دوره ای که چهار نفر بیسواد خودشونو تافته جدا بافته میدونستن ...
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
انصراف دادن بسیج دانشجویی کاری ارزشی بوده وروح دانشجویان شهیدقندچی،شهید بزرگ نیا وشهیدشریعت رضوی وسایر شهدای دانشجوی انقلاب اسلامی وجنگ تحمیلی استکبار ستیز را شاد کرده است.این نوع برخورد امنیتی با دانشجویان وبی احترامی به ساحت دانشجویان انتظار میرفت.
Iran, Islamic Republic of
این سه شهیدی که شما گفتید هیچ سنخیتی با بسیج ندارد ...
فرامرز
بی ادب بی سوادخجالت بکش
راست گفته این سه نفر...
United States
پس قاعدتا جزء اصلاح طلبا و شهید شده توسط مردم بودن؟نه؟
Iran, Islamic Republic of
میشه شما بگویید با چی سنخیت داشتند؟لابد طرفدار آمریکا بودهانوو اشتباها کشته شده انو
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
خواهر یا برادر عزیزم مطمئن باشید وشک وریبی نداشته باشید،اگر این شهدای والامقام 16 اذر سی ودو امروز حضور داشتند وو...
مهندس
احتمالا شما هنوز نمیدونی بسیج چیه که میگی این شهدا سنخیتی با بسیج ندارند. بسیج یه تفکره و هرکسی که مقابل ظلم و فساد بایسته بسیجیه
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
هرکسی که منتقد دولته بره به جهنم!!!!!!!!!!!
البته فتنه گر باشه ها. تازه باید رفع حصر بشه و جایزه خوش خدمتی برای کدخدا رو هم بهش بدن
ایرونی
تعجبی نداره. این دولت و این رییس جمهور ادامه دولتهای سازندگی و اصلاحاته. انتقاد پذیریشون فقط تو حرف و شعاره.
ضمنا یک سوال از آقای روحانی!
شما چرا برای سخنرانی به دانشگاهی مثل امیرکبیر نمیروید؟نکنه...
Iran, Islamic Republic of
نه عزیزم در حرف و شعار نیست......
Iran, Islamic Republic of
چرا منفی داده اید؟ مگه دروغه؟بابا این ... هر ایرادی به محمود میگرفت خودش بدتر کرد.اگه توانسنید یکی از صحبتهای احمدی نژاد را پیدا کنید که به مخالفین داخل حکومت خودش فحشی مثل بی سواد و به درک و بلرزید و به جهنم و.... پیدا کنید؟به مخالفین خودش که در حکومت هستند و به مخالفین داخلیش منظورمه والا به اجانب حرفهای بدی میزد.یه مورد پیدا کنید که مثلا به موسوی گفته باشه که بی سواد و ابله و....بابا خجالت بکشید.من دارم تو واقعیت و نه در شعار و...میبینم که شما از اینها خیلی بدتر و بی تو دهن تر هستید و ...
تلمیذومریدمجیدمجدساسان رحمتی
...شما اگر خادم مردم هستید و ازسراحساس مسئولیت به صحنه آمده اید ... چرا ازصدای مخالف ومنتقدانتان وحشت دارید خاطرتان هست که درهمان روزهای اول خاطرنشان کردیدکه رئیس جمهور تمام ملت هستید نه یک اقلیت و جناح خاص چرا در قبال کسانی که به بعضی از دیدگاه ها و مواضعتان اشکال دارندو متاسفانه بخش عمده ای از این نقدها و اعتراض هابهشما کاملا وارداست ...
ساسان رحمتی
جهان نیوز چرا نوشته ... من را با بیرحمی سانسور کردی
Iran, Islamic Republic of
جدی نگیر برادر پیر میشیا
Iran, Islamic Republic of
تا به حال کدام رییس جمهور شخصا اینقدر از منتقدانش شکایت کرده بود؟
تا به حال و در کدام دولت این همه منتقدان به دادگاه احضار شدند؟
تا به حال و در کدام دولت حتی سایتها و رسانه های طرفدار دولت به علت انتقاد از دولت مسدود شده بودند؟

حالا کیست که فضا را امنیتی کرده و خفقان بوجود آورده؟
سایت .. جهان که یه روزم تعطیل نشده چی مسدود شده؟!
سرور
باشه بهش می گم.
انتقاد ممنوع
United States
همینی که هست داش من .میخاستید بهش رای ندید .حالا که دادید باید چشمتون رو ببنیدیدتا نبینید ، گوشتون رو ببندید تا نشنوید ، و صحبت هم نباید بکنید
Iran, Islamic Republic of
چشماتو زمان احمدی بسته بودی
Iran, Islamic Republic of
گهی زین به پشت ، گهی پشت به زین . ...
Iran, Islamic Republic of
نه داداش گهی زین به پشت و بازم زین به پشت.
مجیداعتمادی
ازاول هم معلوم بود آقای روحانی اعتقادی به نقطه نظرات منتقدان ندارد وایشان با باکلمات بازی مینماید
باز هم...
روحانی مچکریم!!!!!
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
آقاي روحاني ضمن آنكه پرسابقه تر از شما در زمره منتقدين سياست هاي دولت، كم نيستند، در عين حال در جمع انقلابيون منتقد، رويش هاي بسياري هم (غالبا از جنس دانشجو) وجود داشته است. همانگونه ريزش ها وجود داشته و دارد. مثل كساني كه افكار امام خميني را مردود مي دانند. چه بسا از اول هم پايبند نبودند و در حقيقت اشتباهي اند. شما سعي كنيد خود را از امام و افكار او جدا نكنيد.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
حالا ببینیم اون اکثریت دانشگاهی که آقای روحانی میگه طرفدار دولت و وزرای فتنه ای هستند، چندتاشون مدافع انقلابتند و در مراسماتی چون 22 بهمن شرکت میکنند ...
دانشگاه ها را خالی از نیروهای مذهبی میکنند همه را قلع و قمع می کنند
مصطفی
امثال شما دانشجونماها و انقلابی نماهای بیسواد عرصه رو خالی کنید همه ملت میان
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی منفی دادم
Iran, Islamic Republic of
بسیج که نیازی به تریبون نداره امثال بسیج و رسایی و شریعتمداری که از هر جا بخواهند توپشان را شلیک می‌کنند و زحمات دولت را ویران.
سوفیا لوره
چند تا از زحمات دولت را بگو حال کنیم
نکنه پروژه های احمدی نژاد را که میره افتتاح میکنه جزء زحمات به حساب میاری ?
پيروز
راه آهن رو كه توي دولت قبل تموم شده بود رفت باز افتتاح كرد به نام دولت اين كار نيست...
Iran, Islamic Republic of
برو به جهنم برو جایی که نلرزی
اکثر پروژه هایی که دولت روحانی افتتاح میکنه مال دولت قبلیه.این دولت بی برنامه ترین دولتیه که به سر کار اومده. مارو چیز فرض نکنین. ما خودمون رنگرزیم.
خدا را شکرکه دوران سراسر ...اصول گرايان تمام شد.
Iran, Islamic Republic of
وحالا دوران نوکری آمریکا شروع شده.
حسن
Iran, Islamic Republic of
اوبامای مودب چاکریم!!!!!!!!!!!!!آیا؟
بی سواد در حال آموزش!!!!
آنچه که مسلم است این آقایان درسهای خود از غربیها را خوب یادگرفتند و همواره با شعار دفاع از دمکراسی و آزادی بیان...
شما که هشت سال تمام اجازه سخنرانی به هیچ کس راندادید چرا زود دادوفریاد می کنید ...
محسن از رفسنجان
Iran, Islamic Republic of
اولا که اینجوری هم که شما میگید نبوده اما بر فرض که حرف شما درست،مگر این دولت وشماها معتقد نیستید که روال گذشته اشتباه بوده پس چرا این روال رو ادامه میدهید؟
میدونم جوابی ندارید...
فرامرز
دمت گرم همشهری
Iran, Islamic Republic of
احسنت شیخ حسن..مثل خودشون رفتار کن تا بفهمن ..حقا که تحصیل کرده ی بریتانیای کبیر هستی
Iran, Islamic Republic of
دست پروده/....
حسن
Iran, Islamic Republic of
خوب گفتی. شیخ حسن .!!!!!
مودی
Iran, Islamic Republic of
اگر نظام جمهوری اسلامی یک سرهنگ (البته منظور اخلاق نظامی و امنیتی) تاکنون داشته است همین رییس جمهور دولت یازدهم است. هیچکدام از روسای جمهور سابق الفاظ و عباراتی که روحانی در باره منتقدانش بکار برد را بکار نبرده است.
فرهنگ لغت عمید: تازه به دوران رسیده ؛ کسی که تازه به ثروت یا مقامی رسیده و مغرور شده باشد
علی..
Iran, Islamic Republic of
جان من...
اقای رئیس جمهور عزیر اشتباه میکنه ...
....
کاظم
روز 16 اذر روز مشاوران دولت مبارک باد دانشجويان روز مى خواهند چکار
Iran, Islamic Republic of
با این تدبیرِ دولت امید، با حذف مخالفانِ کدخدا منشی، روزِ نماد استکبار ستیزی دانشجویان (قربانی شدن سه دانشجو به دلیل اعتراض به ورود معاون رییس جمهور آمریکا به کشور) به روز دوستی با کدخدا و تبدیل شده است. به این میگن تبدیل تهدید به فرصت آیا تدبیر غیر اینه ؟!
اینطور مراتب تعهد دولت به منافع آمریکا واضحتر میشه و امیدواری برای کاهش خشم کدخدا و ترحمش به ما برای دولت بیشتر شده.
ناشناس
گهي زين به پشت گهي پشت به زين
یادم نمیاد توی دولت قبل به تشکها اجازه صحبت کردن نداده باشند که حالا می فرمایید: گهی پشت به زین.
اقای روحانی شاگرد اول هستند و درسهاشون رو کاملا به نحو احسن دارن پاس میکنن
....
چرا کامنت منو سانسور میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کجاش اهانت بود
شما گویا از ریس دولت اعتدال میترسید که خود سانسوری میکنید؟؟
سرکوب دوران هشت ساله معجزه هزاره سوم یادتون رفته؟! هر وقت شخصیت های بانفوذ اصلاح طلب اجازه حرف زدن پیدا کردن شما هم افاضات بفرمایید!
عصمت بابلی
دختر عمه من در انگلیس درس خونده خیلی رک حرف میزنه جواب تمام منتقدان فامیل را میده بی ادبی را با رک بودن اشتباه گرفته میگه این اخلاق را از انگلیسی ها یاد گرفته مرده شورشو ببرند فکر نکنم شوهر گیرش بیاد با این اخلاقش بایدبره همان انگلیس همانجا شوهر کنه
Romania
چقدر شما با ادب جواب می دهید
صفر علی
خودت هم میدانی که داری دروغ میگی اگر دروغ ها وتهمت هایی که به رئیس دولت قبل نسبت دادند جمع آوری بشه حدود 80 جلد خواهد شد بیش از صدمیلیارد پیامک با پول اون جونور و دارو دسته اش برای خراب کردن رئیس جمهور قبلی به مشترکین زده شد کلمه بگم بگم و خس وحاشاک و هاله نور و گوحه فرنگی و سیب زمینی بالای صد میلیارد پیامک شد خود من بطور متوسط بالای 70 تا پیامک داشتم که همش جوک ودروغ وتهمت در باره رئیس قبلی بود
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب نه بفرمائید دگر اندیش چون حیف کلمه اصلاح طلب را برای پیاده نظام اسرائیل بکار ببری.
حسن
Iran, Islamic Republic of
الان مگه دوران اصلاحاته؟ پس اعتدال چی شد؟!!!؟
سایه سنگین ان روز بود که یک مشت ...
رضا
Romania
منتقدان در صدا و سیما هم جایی ندارند
United States
اشتباهی منفی دادم.10000000000000مثبت
محسن
Sweden
یعنی شماها واقعا شیطان را درس می‌دهید. فضای امنیتی در دانشگاه؟!!!!
به فرض که همه این اتفاقاها واقعا همین باشد که شما می‌گویید، این اسمش محدود کردن مخالف است و نه امنیتی کردن فضا! امنیتی کردن فضا را شما به خوبی می‌دانید یعنی چه، یعنی این که هر کسی حرف زد دستگیر و زندانی می‌شود و بعد هم در رسانه‌ها لجن مالی می‌شود که ماشاء الله خود شماها استادش هستید.
شما نام یک نفر را بیاورید که در دانشگاه «حرف زده» و به خاطر حرف زدن «دستگیر» شده است.
اگر دانشجویی دستگیر شده مطمئن باشید ربطی به حرف زدن و دانشجو بودنش نداشته.
فضایدانشگاه امنیتی شده چون اجازه حرف زدن هم نمی دهند. در دانشگاه که شما هر فحشی بخواهید به هر کسی می دهید.
با کلمه ها بازی نکن آقا محسن!
سعی نکنید با تغییر کلمات به «محدود کردن مخالف» اقدام اشتباه را توجیه کنید.
ضمن اینکه ظاهرا کسانی دارند محدودیت برای مخالف به تعبیر شما و به تعبیر ما فضای امنیتی در دانشگاه ایجاد می کنند که شعارشون زنده باد مخالف منه!
به تعبیر یکی از بزرگان اصلاح طلب، خود اصلاح طلبها زمانی که در قدرت بودند نشون دادند از همه دیکتاتورترند
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
اقا محسن چند کلاس سواد داری ؟!
چقدر به کشورت دلبسته هستی ؟!
مردم و هموطنانت را چقدر دوست داری ؟!
ما همه در فضای مجازی می نویسیم و انتقاد می کنیم و از هم هیچ آشنایی نداریم
نه تو منو میشناسی و نه من تورا می شناسم
ولی نوشته هایت بی انصافیست
....
حسن
Iran, Islamic Republic of
تو اصفهان دانشجوی بسیجی رو زدن یعنی چی؟؟!!!آیا؟؟!!!
منصور
Iran, Islamic Republic of
باور کنید این واژه: "شیخ حسن".. کاملا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
Iran, Islamic Republic of
یک سوال : چرا این دولت از انتقادات آشکار و پنهان اصلاح طلبها استقبال می کند ولی از انتقادت اصولگرایان عصبانی می شود؟
حسین
چون از بس بی تدبیر عمل کرده جوابی نداره بده !!!!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بقول معروف چرا فقط شعبون! یه بار هم رمضون!!
اینهمه اصلاحاتیها و افراد منتسب به این جریان رو همه جا سانسور می کنید، یکبار هم طعمش ر وبچشید.

ضمنا اینقدر دم از اتحادیه بززززرگ دانشجویی نزنید. اکثریت دانشگاه اصلاح طلبه ولی هیچ تشکلی نداره. 20 درصد اقلیت دانشگاه 5 تا تکشل داره. طبیعتا همن 3 دقیقه هم زیادتون بوده!
محمد
Iran, Islamic Republic of
تورشی نخوری یه چیزی میشی ها !!!
...
حسن
Iran, Islamic Republic of
عزیزم دورو بریاتو دیدی فکر کردی شدیین 80 درصد؟!!!
خود بزرگ بینیت منو کشته!!!!
شما یه مشت تازه به دوران رسیده هستید !!!
دمت گرم روحانی خوب روی افراد تند..کم کردی
کریم شیره ای
راشت گفتی ها این اشلاح طلب ها از روز اول گفتند این دولت رحم اجاره ای اشلاح طلبانه و خیلی حرف های دیگه ولی روحانی عشبانی نشد وبهشون فحش نداد من به عنوان یک اشلاح طلب وفادار به این دولت اخطار میکنم (شاید هم اختار بکنم ) اگه روحانی جواب انتقادات اشلاح طلبان را نده در انتخابات محلش آینده آق کریم و بانو مامان شاه غلام و خود بنده ژاده شاه غلام به خود روحانی و خاتمی و موشوی و کروبی خائن و عارف و تمامی آبگوشت بز باش خور ها رای نخواهیم داد گفته باشم
ای ول خوب گفتی
سام ...
United States
جهان نیوزتوهین کریم شیره ای ...رو پخش می کنه
یه دانشجو
بالاخره روحانی نشان داد که رو شعارهایش پایبند است، زنده باد روحانی پاینده باد خاتمی،
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
بالاخره روحانی نشون داد که خودرا وامدار دیگران میداند
.... مرده باد خاتمی بی غیرت
کریم شیره ای
زنده باد روحانی و ژنده باد خاتمی مرگ بر کروبی خائن
Iran, Islamic Republic of
شعار اين دولت : زنده باد مخالف مخالف من!
اشتباه خاتمی رو دیگه روحانی تکرار نمی کنه .
حجت ا....
خداوند ولی امرمان امام سیدعلی خامنه ای را برایمان از همه ی بلیه های دنیوی وتیرو پیکان رها شده .محافظت کند که چه خوش فرمودند .. باید مواظب وهوشیار بود که گول دستان پلید و چدنی آمریکایی ها وجرج سوروس صهیونیست را که در دست کشهای مخملی پنهان شده است را نخورده وهیچ گاه غاقل نباشیم وطبق فرمایش حضرت آبت الله العظمی آقای جوادی آملی حفظ الله باید وقتی با صاحبان این دستها دست دادیم بلافاصله انگشتان خویش را بشماریم که کم نشده باشد . ...
امیر
روحانی مچکریم!!!
روحانی برای گرانی نان بسیار متشکریم. ..برای تحریم های جدید....تهدیدها جدید. ..توهین های یکسال اخیر از سوی غرب.....پایین آمدن قیمت نفت.....گرانی دلار....خرابی بورس...محدودیت های هسته ای...گرانی های حمل و نقل.. و.....متشکریم !!!!!!!!!!!!!!!
عباس
بله که مردم داور خوبی هستند و خوب قظاوت میکنن و فرق شعار و عمل را هم خوب میدونن و خوب میبینند جقدر شعار چقدر ؟
طیار
United States
منتقدان دولت صدا و سیمای نازنین دارند با 10 شبکه ضربدر 365 روز ضربدر 24 ساعت دیگه چی میخواهید...
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
...
تو یا کم سن و سال هستی و یا اینکه راه درست را گم کرده ای و اطلاعی نداری و شاید هم ..............؟!
چون در دولت اصلاحات و قبل اصلاحات و دولت بعد اصلاحات ، صدا و سیما دولتها را یاری میکرد
مخصوصا" در زمان... ( خاتمی ) که مثلا"
رئیس دولت بود ...
ع غ
میخواهیم لااقل رییس جمهور خودمون به ما توهین نکنه. از غربیها و بیگانگان که انتظاری نیست.
...
محسن
به قول ظریفی ژست آزادی بیان نگیرید که اصلا به شما نمی آید!!!!!!!!!!!، ...
اره مخصوصا از نظر جسه و هیکل که واقعا ظریفه
Iran, Islamic Republic of
آقايان بذرپاش ، جليلي ، حدادعادل و...... كه سخنراني داشتند سه سال پيش كه به هيچ كدام از اصلاح طلبها اجازه سخنراني نمي داديد
قزوینی
Iran, Islamic Republic of
جناب بی نام ونشان
ببین توهم مثل ...ن ( خاتمی ) دروغگو نباش و اگه اطلاع نداری حرف بی ربط نزن
چون این فتنه گرا هیچ وقت حاضر نشدند در از طریق رسانه مردمی پای مناظره بنشینند
....
Iran, Islamic Republic of
بي نام نشان ... هستند
تورو خدا ببینید کی به کی میگه تازه به دوران رسیده
بعضی از این ... تندرو رو را نباید در دانشگاه راه بدهند...
United States
.... حساب کار دستشان بیاید. درود بر روحانی
صهبا
زنده باااااااااااااااد مخالف من!!!!!!!!!!!!!!!
محمد بیرانوند
این روز ها که مرعوب شدگان غرب همانند قارچ یکی یکی سر از زیر خاک بیرون می اورند فقط صدای اشنایی نماینده ای شجاع می باشد که همچون نوری در تاریکی به دنبال روشن نمودن حقایق می باشد .این صدا همان صدای رسای بزرگ مردی چون رسایی می باشد...
فحاشی مستر پرزیدنت ادامه دارد..............
روحانی راضیم ازت
دمت گرم
کریم شیره ای
روحانی منم رازی ام اژت دمت ولرم
نبویان نه نقویان !!!
شما تریبونی بزرگ به نام صدا وسیما دارید....
حسن
Iran, Islamic Republic of
به قول اصلاحات صدا و سیما که مخاطب نداره.
پس چطور شد رسانه جهانی؟
لااقل اینقدر متناقض صحبت نکنید.
farhad
صد برابر این کاهارو دولت پاک!!!!!!!!! انجام میداد . چرا حضرات اون موقع ساکت بودند؟؟؟
قمر تاج خانوم
فرهاد جان ننه ای کاش دروغ حناق بود که اینقدر دروغ نگید شما ها
علی
آقا شوخی می کنید . آقای روحانی و فضای امنیتی ٰاین حرف ها به دولت اعتدال نمی آید . چه حرف ها که پشت سر دولت راستگویان نمی زنند. برید استغفار کنید.
...
دیدید هنوز معنای اعتدال را نمیدانید!!!!!!!!!!!
روحانی مچکریم!
مردمی
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان عزیز خدا را شکر کنید و نگران نباشید رای جناب روحانی لطف خدا بود در حق ملت ایران ...
مردمی
Iran, Islamic Republic of
[جهان عزیز کامنت منو کاملا برعکس منتشر کردی درست نیست سه تا منفی خوردم همه رو تقدیم می کنم به خودت من اصلا حرفم این نبوده که موافق رو حانی هستم بلکه کاملا برعکس فک کنم سانسور شما به علت طرفداری من از حقانیت دکتر احمدی نژاد بوده نه مخالفت با شیخ حسن روحانی به هر حال اگه این کامنت رو منتشر کنی که دوستان بنده نظر بد روی من نداشته باشند ممنون می شم اما این را بدانید گفتمان احمدی نژاد هرگز سانسور نمی شود چون در دل مردم مستضعف( که حتی به اینترنت دسترسی ندارند )جای دارد و این انقلاب هم از ان مستضعفین است
Iran, Islamic Republic of
باید این هم لغو می د مثل همه سخنرانی ها
----------
Iran, Islamic Republic of
سخنرانی رسایی هم در دانشگاه علوم پزشکی همدان لغو شد
اسلامی
بنام خدا
خدایا خودت ببین که چه میکشیم ..... با کمی حس چون مولایمان خار در چشم و استخوان در گلو .........
.... اینجا ایرانه سرزمین شیران ...
علیرضا آیت اللهی
آنانکه ز آزادی ما داد سخن می دادند
حال چون حق طلبیم ، میر غضب ، فریاد اند !
ما چه خوش باور و ساده نظر و طعمه ی چرب
واین طلبکارنمایان ...ز غم ما شاد اند !
محسن
خوش به حال دانشجویان بروید خدا راشکر کنید که به شمانگفتیم بروید جهنم تازه به دوران رسیده ها و........ این دولت اعتدال است ما از سران فتنه موسوی خاتمی کروبی را داریم به اینها اجازه نمیدهیم صحبت کنند شماها میخواهید حرف بز نید واز ما انتقاد کنید ......شوخی با دانشجویان عزیز بود انشالله دنبال این سیاسیون نروید درستان را بخوانید بهتر از هر کاری است موفق باشید وروزشما مبارک باشد
Iran, Islamic Republic of
چرا زمان دولت قبل كه حتي به اشخاصي همچون آقايان ناطق و هاشمي و خاتمي در تلويزيون توسط اقاي احمدي نژاد تو هين شدو اجازه جوابگويي داه نشد صدايتان در نيامد
قمر تاج خانوم
ننه مرده شورت را ببرند با این نظرت اولا که اون مناظره بود دوما موسوی بیش از 40 بار در همن مناظره احمدی دلاور را به دروغگویی متهم کرد بعد هم هیچ توهینی نشداحمدی سوال کرد بچه ها ی ناطق الاآن چگونه زندگی میکنند اگه شما معتقدی که توهین کرد در همین صفحه انهارا ذکر کن اکر راست میگی
Iran, Islamic Republic of
خدایا خودت ختم به خیر کن
لطفا سوابق انقلابي جناب آقاي... را جهت اطلاع من جوان بيست وچند ساله ذكر نماييد
SAABER
Canada
طرح وزیر ارتباطات ایران برای "تابلو کردن" کاربران اینترنت
....
دریای احترامی و ما ورپریده ایم
تو سرو استواری و ما سر خمیده ایم
رنگ بنفش چون به تن خود ندیده ایم
ما تا همیشه تازه به دوران رسیده ایم
$$$
ما دزد می شویم که باشی پلیس پس
ما را حراج کن که نباشی خسیس پس
مدرک نداشتیم چون از انگلیس پس
ما تا همیشه تازه به دوران رسیده ایم
$$$
اصلا نیامدی تو به چشمان کور ما
عیب از غرور توست وَ یا از غرور ما
از فتنه جو جداست مسیر عبور ما
ما تا همیشه تازه به دوران رسیده ایم
$$$
اصلا چه زود مرغک پر بسته می شوی
نرمی ولی به سفتی یک هسته می شوی
از انتقاد کردن ما خسته می شوی؟
ما تا همیشه تازه به دوران رسیده ایم
$$$
زیر گلوت تیزی شمشیر ما که نیست
راه نجات را تو بگو گیر ما که نیست؟
تمدید شد مذاکره تقصیر ما که نیست
ما تا همیشه تازه به دوران رسیده ایم
$$$
حال جناح باد به هم خورده ظاهرا
آن وعده ها که داد به هم خورده ظاهرا
اوضاع اقتصاد به هم خورده ظاهرا
ما تا همیشه تازه به دوران رسیده ایم
$$$
چون خیر دیده ایم از این دولت شما
جای تشکر است از این همت شما
با افتخار عرض کنم خدمت شما
ما تا همیشه تازه به دوران رسیده ایم

حسین صیامی
Iran, Islamic Republic of
سه شهید دانشجو همگی انقلابی. بوده اند و ازوضع موجود آن زمان ناراضی بوده اند...
... به جهنم که ناراختید برید جایی که نلرزید
زمان شما کدوم اصلاح طلبی می تونست به دانشگاه نزدیک بشه???
...
ایرانی
واقعا متاسفم ... به سخنرانی اقای روحانی در روز دانشجو.. ...رسایی میگه برو تو صف نونوایی تا بفهمی چرا ملت خوشحال نیستن...
United Kingdom
آخیش! خدا را شکر. بالاخره شما هم کمی درک کنید که تو 8 سال کذایی ما چه می کشیدیم!!!