شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

خیزش دانش اموزان و د انشجویان آمریکایی

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 394532
هزاران دانش آموز و دانشجو در شهرهای مختلف آمریکا به خیابان‌ها ریختند و در همبستگی با جنبش اعتراضی مردم فرگوسن علیه دولت نژادپرست اوباما شعار دادند.
به گزارش جهان؛ روزنامه کیهان به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد : دانشجویان و دانش‌آموزان شهرهای شش ایالت واشنگتن، نیویورک، میسوری، کالیفرنیا، تگزاس، جورجیا در بخشی از کمپین «دست‌ها بالا»، هزاران معترض در دانشگاه‌ها و محل‌های کار برای تظاهرات گرد هم آمدند. در نیویورک، هزاران نفر، عمدتا دانشجویان سفید پوست، شعارهای «دست‌ها بالا، تیراندازی نکن» و «نبود عدالت، نبود صلح و آرامش» را فریاد زدند. بر روی پلاکاردها در این تظاهرات نوشته شده بود: «پلیس‌های آدمکش»، «همه جا فرگوسن است»، «جان سیاه‌پوستان هم ارزش دارد» و «آرام نخواهیم نشست.»

حرکت بالا بردن دست‌ها و شعار «دست‌ها بالا، تیراندازی نکن» آخرین حرکت «براون» نوجوان ۱۸ ساله سیاه‌پوست پیش از هدف گلوله قرار گرفتن است. همزمان با دانشجویان، چندین هزار دانش آموز دبیرستانی نیز با تجمع در میدان «یونیون» نیویورک علیه خشونت و نژادپرستی حاکم بر آمریکا و تبرئه افسر سفیدپوست قاتل، تظاهرات کردند.

یک تظاهرات‌کننده گفت: «من و بسیاری از افراد مثل من می‌ترسند با خیال راحت برای کارهای عادی خود از جمله خرید از مغازه بیرون از خانه بیایند زیرا ممکن است هر لحظه قربانی خشونت و نژادپرستی پلیس شوند.» برخی از شرکت کنندگان نیز اعلام کردند از اینکه اوباما دائما مردم را به آرامش و سکوت دعوت می‌کند خسته شده‌اند.

«مت دور» فعال ضدنژادپرستی آمریکایی نیز گفت: «اوباما چگونه می‌تواند از ما بخواهد تظاهرات نکنیم در حالی که ممکن است هر کدام از ما قربانی خشونت پلیس شویم. ممکن است یکی از بستگان و دوستان ما قربانی خشونت پلیس شود. متاسفانه با وجود اینکه تظاهرات ما مسالمت آمیز است پلیس علیه ما خشونت به خرج می‌دهد و با انواع سلاح‌ها به ما حمله می‌کند.» همزمان با نیویورک دیگر شهرهای آمریکا نیز شاهد تظاهرات دانشجویان در همبستگی با جنبش مردمی ضد نژاد پرستی بود.

فعالان جنبش «اشغال وال‌استریت» نیز در واکنش به اقدامات پلیس و دستگاه قضایی آمریکا در دستگیری و محاکمه معترضان، از این افراد در جریان دادرسی و برگزاری دادگاه دفاع خواهند کرد.

سی ان ان دروغ می‌گوید

در ادامه پس لرزه‌های بحران نژاد پرستی در آمریکا، نیویورک پست شبکه خبری معروف CNN را متهم به دروغگویی کرد.شبکه خبری که یکی از مهمترین و معروف‌ترین شبکه‌های خبری نه تنها در آمریکا بلکه در دنیاست. نیویورک پست سوالی را برای خوانندگان و شنوندگان این شبکه خبری مطرح کرده است و آن این که «چرا CNN سعی در نشان دادن فرگوسن به عنوان شهری آرام و بدون تظاهرات و درگیری دارد؟» « چرا این شبکه خبری گزارشگران خود را به سرتاسر شهر فرگوسن می‌فرستد اما گزارشات ارسال شده هیچ درگیری و تظاهرات، آتش‌سوزی‌، سرکوب‌گری، خشونت پلیس و صداهای خفه شده را منتشر نمی‌کند؟»

تلاش اوباما برای تجهیز پلیس

رئیس جمهوری آمریکا نیز از کنگره خواست برای «ارتقاء برنامه‌های آموزشی پلیس» و «ترمیم رابطه شهروندان و نیروهای انتظامی»، ۲۶۳ میلیون دلار اختصاص دهد.

به گزارش ایسنا، درخواست باراک اوباما از کنگره برای تخصیص بودجه اضافه، چند روز پس از بروز ناآرامی‌ها در شهر فرگوسن و برخی از دیگر نقاط آمریکا صورت می‌گیرد قرار است بخشی از این بودجه برای خرید ۵۰ هزار دوربین قابل نصب بر لباس نیروهای پلیس صرف شود تا همه رفتار ماموران انتظامی در زمان ماموریت ثبت شود.

بودجه درخواستی رئیس جمهوری آمریکا برای یک دوره زمانی سه ساله بوده و هدف از آن «اصلاح عملکرد نیروهای پلیس» عنوان شده است. بنا‌بر بیانیه کاخ سفید، تخصیص این بودجه «در راستای تلاش‌های دولت فدرال برای همراهی نیروهای پلیس محلی و ایالتی صورت می‌گیرد تا اعتماد بین مردم و پلیس ایجاد شود.» این گونه موضع‌گیری‌های رسمی در حالی صورت می‌گیرد که مردم آمریکا در شعارها و اعتراض‌های خود نشان داده‌اند، هیچ اعتمادی به وعده‌ها ندارند.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که روز دوشنبه، اوباما در کاخ سفید با شماری از رهبران گروه‌های مدافع حقوق مدنی ملاقات کرد و با آنها درباره «بی‌اعتمادی» موجود میان نیروهای پلیس و مردم به گفت‌وگو پرداخت.

پس از اعلام تصمیم هیئت منصفه عالی ایالت میسوری آمریکا در عدم محکومیت افسر پلیس سفید‌پوستی که در مرداد ماه گذشته با تیراندازی به‌سوی مایکل براون نوجوان سیاه‌پوست ساکن شهر فرگوسن، وی را به قتل رساند، از هفته پیش این منطقه و بسیاری از شهرهای آمریکا شاهد اعتراضات گسترده‌ مردمی بوده و نیروهای پلیس در جریان مقابله با معترضان ده‌ها نفر را بازداشت کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *