سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

اعلام اولویت های اعزام عمره مفرده

سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 393134
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به ثبت‌نام ۶۰۰ هزار نفر برای اعزام به حج عمره تا پایان سال جاری گفت: تا اولویت ۴۵۰ به طور قطع امسال به عمره اعزام خواهند شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سعید اوحدی، پیش از ظهر امروز در نشستی خبری در حاشیه همایش هم‌اندیشی مدیران حج و زیارت کشور در یزد اظهار داشت: سازمان حج و زیارت در فراخوانی از متقاضیان اعزام به حج عمره اولویت یک تا ۶۰۰ خواست تا در فرصت دو هفته‌ای به سامانه مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند.

وی با بیان اینکه اعزام این افراد از ۱۳ آذر تا ۲۰ اسفندماه است، خاطرنشان کرد: از روز جمعه زائران دارای اولویت یک تا ۳۵۰ می‌توانند بر اساس هشت گروه قیمتی و تاریخ پرواز و ... کاروان خود را انتخاب کنند.

اوحدی با بیان اینکه ظرفیت‌ها هنوز تکمیل نشده است، خاطرنشان کرد: سامانه هوشمند هر چهار روز یک بار اولویت‌های جدید را اعلام می‌کنند اما اولویت‌های تا ۴۵۰ مطمئن باشند که امسال به حج اعزام خواهند شد و تنها برای ماه آذر که زمان تحصیل فرزندان بسیاری از متقاضیان است، آماده پذیرش اولویت‌های یک تا ۶۰۰ هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال دومین سالی است که زائران ایرانی اجازه پیدا کرده‌اند تا در ایام ماه صفر و در روزهای اربعین و رحلت پیامبر اکرم (ص) در مدینه منوره حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: امسال خانواده حج و زیارت با آسیب‌شناسی سنوات گذشته حج، به ساماندهی زائران اربعین پرداخته است.

وی همچنین با اشاره به اعزام کاروان‌های زیارتی به عتبات عالیات در این ایام نیز عنوان کرد: امسال ۲۶ دستگاه و وزارتخانه شامل وزارت کشور، وزارت امور خارجه، استانداری‌های ایلام و خوزستان و ... برای ساماندهی زائران وارد عمل شده‌اند و تمهیدات ویژه‌ای برای زائران اندیشیده شده است.

اوحدی با بیان اینکه همانطور که سازماندهی ۱۶ میلیون زائر در عتبات عالیات کار سازمان حج و زیارت به تنهایی نیست و سازمان‌های مختلفی در آن دخیل شده‌‌اند، بیان کرد: سازماندهی ۶۰۰ هزار نفر در مدینه در ایام رحلت پیامبر و اربعین نیز به تنهایی از عهده حج و زیارت خارج است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برای عتبات عالیاتف سه قرارگاه در داخل کشور و در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران به عنوان سه مرز باز کشور، ساماندهی شده‌اند، خاطرنشان کرد: قرارگاهی نیز در عراق با عنوان قرارگاه کربلا ساماندهی شده و کار خدمات اضطراری به زائران را انجام می‌دهد که مجموعه‌های مختلف در این قرارگاه حضور دارند.

وی تصریح کرد: سال گذشته شاهد تراکم جمعیت در مرز بودیم و متاسفانه در دو سال پیش نیز حوادثی رخ داد اما امسال تلاش می‌کنیم تراکم جمعیت را از مرزها به شهرهای اصلی بکشانیم.

این مسئول درباره توقف سامانه ثبت‌نام برای عتبات عالیات نیز با ارائه توضیحی عنوان کرد: امروز یک رایزنی جدی با کنسولگری عراق خواهیم داشت زیرا برای نخستین بار اعلام کردند که برچسب ویزا ندارند و اگر نتوانند این امکان را فراهم کنند، ناچار به توقف ثبت‌نام هستیم.

اوحدی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد تاثیر مذاکرات ۱+۵ در نحوه برخورد مقامات عربستان با زائران ایرانی و دستاوردهای این مذاکرات برای مناسک حج اظهار داشت: بستر سیاسی مذاکرات به طور قطع در حج و زیارت و برای زائران ایرانی تاثیرگذار است چنانکه در موسم حج امسال هم شاهد تغییر رفتارها در مقامات صعودی بودیم که البته این رفتارها گرچه هنوز مطلوب نیست اما نسبت به گذشته قابل قبول‌تر بود.

وی در مورد ثبت‌نام برای حج تمتع و حج عمره نیز بیان کرد: در حالی که سالانه فقط ۸۰۰ هزار نفر از ایران برای حج عمره اعزام می‌شوند، ۶.۵ میلیون نفر در نوبت داریم و در حال حاضر ثبت‌نام جدید انجام نمی‌شود.

اوحدی در مورد حج عمره نیز عنوان کرد: در حال حاضر ۱.۵ میلیون نفر در نوبت هستند و تا شش سال آینده هیچ ثبت‌نامی انجام نخواهیم داد ضمن اینکه در حج تمتع بر اساس فتوای مراجع عظام، هیچ اولویتی نمی‌توانیم برای بیماران یا سالمندان در نظر بگیریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *