دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
AFC مطرح کرد؛

زمان شروع سلطه ایران بر فوتبال آسیا

سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 393080
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به اولین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران موفق شد در سال ۱۹۶۸ به عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا دست یابد. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC در گزارشی به قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا پرداخت و درباره این رقابت‌ها نوشت: «اسرائیل چهار سال پس از کسب قهرمانی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به تهران سفر کرد. دور نهایی مسابقات در تهران برگزار شد. در دورانی که آن را می‌توان شروع سلطه ایران بر فوتبال آسیا دانست، اولین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا به دست آمد.

دور پایانی مسابقات جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸ شاهد افزایش شرکت‌کنندگان بود و تعداد تیم‌هایی که برای رسیدن به این افتخار مبارزه می‌کردند، از چهار تیم به پنج تیم افزایش یافت. ایران میزبان با اسرائیل، هنگ‌کنگ، جمهوری چین و برمه که برای اولین بار به این مسابقات راه یافته بودند، رقابت می‌کرد.

ایران بازی‌ها را با یک برد خوب آغاز کرد. ایران در بازی مقابل هنگ‌کنگ موفق شد با ۲ گل به برتری دست یابد. همایون بهزادی دقیقه ۷۰ گلزنی کرد و علی جباری در فاصله دو دقیقه مانده به پایان این مسابقه که در ورزشگاه امجدیه که بعد از انقلاب نام ورزشگاه شهید شیرودی را به خود گرفت، گلزنی کرد.

جمهوری چین و برمه که امروزه نام آنها به چین تایپه و میانمار تغییر یافته است، به تساوی یک بر یک رسیدند. لوشور در دقیقه ۶۶ و مونک هالاهاتی در دقیقه ۱۳ گل‌های این مسابقه را برای دو تیم به ثمر رساندند تا نتیجه ضعیفی برای برمه رقم بخورد.

اسرائیل، مدافع عنوان قهرمانی مسابقات با پیروزی ۶ بر یک مقابل هنگ‌کنگ در اولین بازی برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در این مسابقات قدرتمند ظاهر شد. مردخای اسپیگلر (۹ و ۵۳)، جیروا اشپیگل (۵۲ و ۶۵) و موشه رومانو (۶۱و ۷۱) برای این تیم گلزنی کردند و یوان کوان ییک تک گل هنگ‌کنگ را در دقیقه ۷۶ به ثمر رساند.

بهزادی با گلزنی در دقیقه ۳۱ بازی در پیروزی چهار بر صفر ایران مقابل جمهوری چین به جمع دو گله‌های این مسابقات اضافه شد و حسین کلانی (۳۴)، اکبر افتخاری (۵۱) و غلامحسین فرزانی (۵۶) نیز نام خود را در فهرست گلزنان ثبت کردند. این در حالی بود که برمه با پیروزی یک بر صفر مقابل اسرائیل توانست امیدهای خود را برای قهرمانی زنده نگه دارد.

برمه نیاز به یک نتیجه خوب دیگر داشت تا امیدهایش برای رسیدن به قهرمانی در آسیا قوی‌تر شود اما ایران مقابل این کشور بسیار قدرتمند ظاهر شد و با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی رسید. کلانی اولین گل ایران را به ثمر رساند و در حالی که اونگ خی پنج دقیقه بعد بازی را به تساوی کشاند، گل افتخاری در دقیقه ۶۰ و بهزادی در دقیقه ۷۱ پیروزی ایران را قطعی کرد.

اسرائیل مقابل جمهوری چین به پیروزی بازگشت. رامونا برای دومین بار دو گله شد و با زدن سومین و چهارمین گل خود در این مسابقات در دقایق ۲ و ۶۰ و ژوان لی بازی را در دقیقه ۴۶ به تساوی کشاند. شاموئل روزنتال در دقیقه ۷۰ و اشپیگل در دقیقه ۷۶ گلزنی کردند تا این مسابقه با نتیجه چهار بر یک به سود اسرائیل به پایان برسد.

اسرائیل در آخرین بازی خود به مصاف ایران رفت. اشپیگل با گلزنی در دقیقه ۵۶ چهار گله شد و به هم‌تیمی‌اش رومانو ملحق شد اما بهزادی نیز چهارمین گل خود را در این مسابقه به ثمر رساند تا او هم به جمع چهار گله‌ها بپیوندد.

این یک امتیاز برای ایران کافی بود تا قهرمانی را کسب کند، پرویز قلیچ‌خانی در فاصله چهار دقیقه مانده به پایان مسابقه گلزنی کرد تا ۳۰ هزار هواداران حاضر در ورزشگاه امجدیه را به وجد آورد. در این مسابقات برمه با پیروزی دو بر صفر مقابل هنگ‌کنگ دوم شد و اسرائیل در مکان سوم ایستاد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *