جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

یک آیه قرآن بخوانیم؛ «حکمت عذاب»

سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب: 388603
قرآن کتابی است عظیم الشأن که ما معمولا از توجه به آن غافل بوده ایم و قلبی که در آن چیزی از قرآن نباشد، همچون خانه ویران است . روزانه یک آیه از قرآن و نکات پیرامون آن منتشر می شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم ، خداوند در سوره سجده آیه ۲۱ می فرماید:



اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَلَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»

و عذاب دنیا را پیش از آن عذاب بزرگ تر به ایشان بچشانیم ، باشد که باز، گردند

***
در تفسیر اطیب البیان آمده است:
(ولنذیقنهم من العذاب الادنی دون العذاب الاکبر لعلهم یرجعون ): (و هرآینه ما عذاب نزدیک را زودتر از عذاب بزرگ به آنها می چشانیم ، شاید باز گردند)مراد از (عذاب ادنی ) عذاب دنیاست و مراد از (عذاب اکبر) عذاب قیامت است .می فرماید: سوگند می خورم که به زودی از عذاب نزدیکتر از عذاب قیامت یعنی اموری از قبیل قحطی و مرض و جنگ و خونریزی و... به آنها می چشانیم ، باشد که قبل از عذاب روز قیامت به سوی ما برگردند و از شرک و انکار و لجبازیشان توبه نمایند.در تفسیر الدر المنثور از رسول خدا (ص) درباره این آیه نقل شده که فرمودند منظوراز عذاب نزدیکتر، مصائب و بیماریها و دشواری هاست که به سوی اسراف گران در دنیاروی می آورد، نه عذاب آخرت ، اما عذاب ادنی برای مؤمنان زکات و طهارت است‌.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *